Hvordan møte barnehagebarn som stammer?
Det er normalt for barnehagebarn å ha taleflytbrudd når de snakker. De aller fleste vokser dette av seg, men for noen kan det utvikle seg til vedvarende stamming.
For noen barnehagebarn kan det være vanskelig å skille mellom stamming og naturlig tale med mindre flyt. Hos andre er det liten tvil om at det er stamming vi hører. Jo tidligere vi setter inn tiltak, jo bedre er prognosene.

Naturlig ikke flyt i talen
I alderen to til fem år er barn i sin mest aktive utviklingsfase, og de har ofte brudd i talen i større eller mindre grad. Noen barn er språklig usikre. De leter etter ord, har vansker med å formulere seg, repeterer småord og deler av setninger, og har ofte korte pauser i talen. Andre barn kan ha et godt utviklet ordforråd og språk, men utfordringene ligger i talemotorikken.
Typiske trekk hos barn som der talen ikke flyter naturlig:
- få og lette repetisjoner av ord og fraser (jeg-jeg vil ha melk eller jeg vil ha-jeg vil ha melk)
- jevn rytme
- pauser
- bruk av interjeksjoner/fyllord (øh, ehm)
- omformulering av setninger
- barnet legger lite merke til bruddene i talen sin
Dette er en naturlig del av taleutviklingen og må skilles fra tidlig stamming, som det er viktig å fange opp. Brudd mellom ord og et par lette repetisjoner av småord i begynnelsen av setningen er ofte et tegn på naturlig ikke-flytende tale.
Tidlig stamming
Stamming starter også ofte i alderen to til fem år. Typiske trekk ved tidlig stamming kan være brudd i talen i form av:
- repetisjoner av lyder eller stavelser (ba-ba-ba-ball eller b-b-b-ball)
- forlengelser av lyd, stavelse eller artikulasjonsstilling (baaaall)
- total blokkering av lyd eller luft (b….all)
Hvis barnet har mange repetisjoner, kan det være tidlig stamming. Særlig hvis repetisjonene blir anstrengte eller det er brudd inne i ordene. Hvis du observerer at barnet gjør kroppsbevegelser i forbindelse med tale, som å bryte blikkontakten, kaste på hodet eller trampe med foten, kan det også være tegn på stamming.
Forskning viser at foreldre er gode til å vurdere om barnet deres stammer, og bør derfor tas på alvor hvis de er bekymret. Det er vanlig at stamming varierer mye mellom ulike situasjoner, for eksempel i barnehagen og hjemme. Stamming kommer og går ofte i perioder på noen uker eller måneder, og kan forsvinne helt før den dukker opp igjen.
Hva kan barnehagen gjøre?
Barnehagepersonalet har en viktig oppgave, sammen med foreldrene, i å se og støtte barn med stamming. Disse barna skal ikke behandles annerledes, men kan trenge tilrettelegging og støtte for at kommunikasjonen skal bli best mulig. Vær særlig oppmerksom på situasjoner med tidspress eller mange forstyrrelser.
Eksempler på tiltak i barnehagen:
- Observasjon av hvilke situasjoner barnet kommuniserer lett i. Legg til rette for slike situasjoner.
- Gode kommunikasjonsregler i barnehagen: én snakker om gangen, ingen har lov å avbryte.
- Inndeling i mindre grupper under lek eller i rutinesituasjoner. Dette gjør det lettere for barnet å komme til orde.
Gode tiltak i barnehagen kan bidra til å hindre at stammingen utvikler seg i negativ retning. Hvilke tiltak som er aktuelle, må vurderes individuelt, i samarbeid med foreldrene og eventuelt logoped.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.