Stephen von Tetzchner
Professor emeritus i psykologi ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Hilde C. Hofslundsengen
Hilde er logoped og professor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal. Hun forsker på tidlig skrive- og leseutvikling, barn som stammer og flerspråklige barn. Doktorgradsarbeidet hennes handlet om tidlig skriving i barnehagen. Hun er aktuell som redaktør på en ny bok med tittelen Skriveutvikling og skrivevansker.

Kari-Anne Bottegaard Næss

Jørn Østvik
Jørn Østvik er førsteamanuensis i helsevitenskap og tidligere studieprogramleder for vernepleierutdanningen ved Institutt for psykisk helse. Han har doktorgrad i helsevitenskap med en avhandling som omhandlet vennskap blant elever i 1.-4. trinn som brukte ASK. Hans forskningsinteresser er blant annet ASK, sosiale relasjoner, psykisk helse, inkludering, språkmiljø og agentskap/aktørskap. Østvik har til sammen 22 års erfaring fra fagavdeling og FOU-avdeling i Statped. Han har deltatt i en rekke utviklingsarbeid om ASK, deriblant oversettelser av flere redskap for kartlegging av kommunikasjon. Østvik har tidligere vært styremedlem i ISAAC Norge og medlem i ISAAC Norges konferansegruppe, og var med i ISAAC Norges arbeid med å fremme rettigheter for ASK i utdanningsløpet som førte frem til presisering av ASK i Opplæringsloven i 2012.

Karianne Hjørnevik Nes
Karianne har master i kommunikasjon og ledelse fra BI, praktisk pedagogisk utdanning (PPU) fra Høgskolen i Østfold og en rekke fag i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo. Karianne er sertifisert veileder i Karlstadmodellen. Hun ble mor til Sanna med trisomi 21 i 2005 og har de siste 9 årene jobbet som veileder for skoler og barnehager ved siden av jobben som kommunikasjonsrådgiver. Hun har sammen med Irene Johanson og Statped utviklet kursopplegget Ett Skritt Foran for språktrening med tegnstøtte. Hun er medredaktør i boken Språk og delaktighet, kom igang med Karlstadmodellen. Karianne er opptatt av språk og ASK som grunnlag for læring og deltakelse, inkluderende opplæring og alles rett til likeverdig opplæring og deltakelse i samfunnet. Hun har vært medlem av Fagrådet i Norsk Nettverk for Downs syndrom siden 2012, er styremedlem i NFU Nedre Glomma og leder av rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Fredrikstad kommune.

Kristine Stadskleiv
Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Simen Aas Løwer
Simen er rektor ved Ra ungdomsskole i Larvik. Han har 12 års erfaring som rektor og master i skoleledelse. Han vektlegger ledelse gjennom tillitsskapende relasjoner og verdi- og holdningsskapende endringsarbeid i skolen. Han modellerer dette selv for en mer åpen og inkluderende praksis i skolen.

Signhild Skogdal
Førsteamanuensis ved UiT Norges Arktiske universitet.

Hege Johnstad
Hege er PP-rådgiver/fagansvarlig skole/spesialpedagog med ansvar for nettverk for ASK i Askøy kommune. Hun har tidligere jobbet i skole og har gjennom arbeidet der opparbeidet en interesse for, og kompetanse på ASK-feltet.

Tone Mjøen
Tone Mjøen er ergoterapispesialist i barns helse og har master i habilitering av barn og unge. Hun har videreutdanning i ASK 1 og ASK2 fra Universitetet i Sør Øst Norge (USN). Tone jobber ved Habiliteringssenteret for barn og unge (HABU), Sykehuset i Vestfold der hun primært utreder og følger opp barn med omfattende kommunikasjonsvansker som trenger ASK. Hun veileder foreldre og lokalt nettverk og holder en rekke kurs for nettverk rundt barn og unge. Tone har undervist i ASK på ASK-studiet på USN og ergoterapiutdanningen, OsloMet i en årrekke og periodevis også på andre høgskoler og universitet. Tone har tidligere vært styremedlem i Isaac og har i en rekke år deltatt i rettighetsarbeidet til Isaac og samarbeidet med andre brukerorganisasjoner for å fremme ASK-rettigheter i skole, barnehage, helse mm.

Per-Christian Wandås
Per-Christian Wandås er seniorrådgiver i avdeling kommunale helse- og omsorgstjenester i Helsedirektoratet. Vernepleier med master i helsefagvitenskap. Han har lang erfaring fra kommunale helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjenester, hovedsakelig til personer med kognitive funksjonsnedsettelser. I Helsedirektoratet har Han jobbet med velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser, tjenester til personer med demens og tjenester til personer med utviklingshemming. Han er også fagansvarlig i utviklingen av veileder om gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. Han har et sterkt engasjement for bruker- og pårørendemedvirkning.

Anne Moen
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Hilde Kolstad-Danielsen
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Gro Narten Markestad
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Anne-Merete Kleppenes
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Anita Sande
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Bjørg Sissel Hoëm
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.

Marit Elin Eide
Divisjonsdirektør i divisjon barnehage, Statped
