Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.

ASK er personens språk, og måte å uttrykke seg på, og er helt nødvendig for denne personens språklige, sosiale og faglige utvikling.

E-læring grunnkompetanse i ASK

Du vil få kunnskap om hvordan språk og kommunikasjon kan utvikles når du må kompensere for et manglende talespråk. Du vil få innsikt i hva alternativ og supplerende kommunikasjon er, samt hvordan du kan komme tidlig i gang med dette.

Les mer om e-læringen

Opplæringspakker ASK

Opplæringspakkene består av en mindre enheter med et spisset innhold. Pakkene kan brukes som selvstendige enheter, og er laget med tanke på dere som skal i gang med ASK-løsninger før første gang. Filmene kan også brukes som en del av veiledningen for dere som gir opplæring til andre

Les mer om opplæringspakkene

God ASK

Rettleingsmateriell med filmer, instruksjoner, forklaringer, spørsmål og arbeidsoppgaver som gjør at du som er voksen, kan bli en god kommunikasjonspartner for barn fra to til seks år som treng alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Les mer om God ASK

Pekeprate hver dag - eksempler på tematavler

Heftet er laget med utgangspunkt i noen hverdagslige situasjoner, med forslag til kategorier og ord som kan være nyttige i samtaler i de situasjonene. Du finner også eksempler på hvordan tematavler med de ulike ordene kan se ut. Dette er ment som en inspirasjon slik at du kan lage egne tematavler som rommer deres rutiner, aktiviteter og vokabular.

Pekprate hverdag.jpg

Last ned hefte og se indroduksjonenfilm.

Les mer om hvordan du kan komme i gang med ASK

Å velge riktig kommunikasjonsløsning

Film om å finne riktig kommunikasjonsløsning for barn som mangler talespråk. Vi møter Amalie (14) og familien hennes. Amalie har multifunksjonshemming og utviklingshemming og har prøvd mange ulike ASK-løsninger, uten å finne det rette.

Les om mer  om  kartlegging

Her kan du lese om alternative uttrykksformer, kommunikasjonsmidler og grafiske symboler

Hvorfor kan jeg ikke få bruke hodet?

Rapport om eksamen, obligatoriske prøver og vurdering for elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon.

Last ned rapporten (pdf).

ASK-veileder

– barnehagen og skolen

ASK på udir.no

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!