Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.
ASK er ikke definert som et språk i den norske språkloven, men er å regne som et funksjonelt språk og en måte å uttrykke seg på og med for den som har behov for det. ASK er helt nødvendig for hen sin språklige, sosiale og faglige utvikling.
ASK som språk – muligheter i fellesskapet opptak fra fagdagen (YouTube)
"ASK som språk – muligheter i fellesskapet!" er en fagdag avholdt i oktober 2023 som knyttes til læring, utvikling og deltagelse i et inkluderende fellesskap for barn og elever med behov for ASK. Her finner du mer informasjon om fagdagen.
Det kommer flere opptak.
E-læring grunnkompetanse i ASK
Du vil få kunnskap om hvordan språk og kommunikasjon kan utvikles når du må kompensere for et manglende talespråk. Du vil få innsikt i hva alternativ og supplerende kommunikasjon er, samt hvordan du kan komme tidlig i gang med dette.
God ASK
Rettleingsmateriell med filmer, instruksjoner, forklaringer, spørsmål og arbeidsoppgaver som gjør at du som er voksen, kan bli en god kommunikasjonspartner for barn fra to til seks år som treng alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
– Arbeid med ASK krever kompetanse og samarbeid
– Å lykkes i arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon, krever kompetanse og samarbeid, sier rådgiver i Statped Bjørg Sissel Hoem.

– Bygg på det som fungerer
– Tiltak på ASK området må alltid ta utgangspunkt i og bygge på det som allerede fungerer. Skaffe deg mest mulig informasjon om hvordan barnet/eleven best kommuniserer i dag, sier rådgiver Svein Lillestølen.

I denne filmen får du en kort presentasjon om hva literacy er og hvordan du kan finne ut hvor det passer best å starte.
Lesing og skriving er noe av de viktigste vi kan lære oss. Alle må få sjansen til å gjøre seg erfaringer med bokstaver og lyder, slik at de kan lære om skrift, lesing og skriving ut fra sine egne forutsetninger.
Læringsressurser
- Pekeprate hver dag - eksempler på tematavler
- Begynner barnet mitt å snakke snart? Ikke vent og se
- 58 literacy tips
- Veiledning i arbeidslaget
- Planarbeid for oppfølging av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- De magiske åtte
- Dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon
- Sånn vil jeg ha det
- Mine tegn: Babyboka
- Mine tegn i barnehagen
- Mine tegn: Skolestart