Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.
ASK er ikke definert som et språk i den norske språkloven, men er å regne som et funksjonelt språk og en måte å uttrykke seg på og med for den som har behov for det. ASK er helt nødvendig for hen sin språklige, sosiale og faglige utvikling.
Fagdag - ASK læres gjennom bruk
Årets fagdag setter søkelys på at å kommunisere med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) læres gjennom å bruke ASK. Du får blant annet høre om strukturert språkopplæring og betydningen av kommunikasjonspartnere sin bruk av tegn og grafiske symboler. Du får også et innblikk i hva vi vet om psykisk helse og psykisk uhelse blant personer som kommuniserer med ASK. Les om fagdagen her.
Tegn -til tale
I denne e-læringen får du en innføring i tegn-til-tale. Tegn-til-tale kan benyttes av barn, unge eller voksne som har nedsatt hørsel eller som av andre årsaker har utfordringer knyttet til bruk av tale.
E-læring grunnkompetanse i ASK
Du vil få kunnskap om hvordan språk og kommunikasjon kan utvikles når du må kompensere for et manglende talespråk. Du vil få innsikt i hva alternativ og supplerende kommunikasjon er, samt hvordan du kan komme tidlig i gang med dette.
– Arbeid med ASK krever kompetanse og samarbeid
– Å lykkes i arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon, krever kompetanse og samarbeid, sier rådgiver i Statped Bjørg Sissel Hoem.
– Bygg på det som fungerer
– Tiltak på ASK området må alltid ta utgangspunkt i og bygge på det som allerede fungerer. Skaffe deg mest mulig informasjon om hvordan barnet/eleven best kommuniserer i dag, sier rådgiver Svein Lillestølen.
I denne filmen får du en kort presentasjon om hva literacy er og hvordan du kan finne ut hvor det passer best å starte.
Lesing og skriving er noe av de viktigste vi kan lære oss. Alle må få sjansen til å gjøre seg erfaringer med bokstaver og lyder, slik at de kan lære om skrift, lesing og skriving ut fra sine egne forutsetninger.
Læringsressurser
- Pekeprate hver dag - eksempler på tematavler
- Begynner barnet mitt å snakke snart? Ikke vent og se
- 58 literacy tips
- Veiledning i arbeidslaget
- Planarbeid for oppfølging av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- De magiske åtte
- Dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon
- Sånn vil jeg ha det
- Mine tegn: Babyboka
- Mine tegn i barnehagen
- Mine tegn: Skolestart