Literacy
Å kunne utforske skriving selv
På emergent literacy nivået handler det om å utforske skrift, for etter hvert å oppdage og forstå forskjellen mellom tegning og skrift. Når barn er små peker vi ofte på bokstavliknende figurer når de tegner og skribler og kommenterer hvilke bokstaver det likner på. Etter hvert spør de oss «Hva står det der?» når de har forsøkt å skrive bokstaver. Personer i alle aldre som er på emergent literacy nivået i sin utvikling, må få varierte muligheter for å gjøre seg erfaringer med selvstendig skriving i lystbetonte aktiviteter. Tilrettelegg slik at de kan få skrible og skrive. Oppmuntre skrivingen ved å vise begeistring og ved å kommentere og pek på bokstavliknende figurer og deres valg og bruk av bokstaver. Når du viser personen at du er oppmerksom på og verdsetter hans eller hennes utforsking av skrift, har du samtidig god mulighet til å bruke hans eller hennes kommunikasjonsform.
Se på likheten mellom det som er ringet rundt i dette «skribleriet» og en stor A. Det er ikke sikkert barnet som skriblet var bevisst på å lage en A. Den voksnes påpeking av likheten, kan imidlertid bidra til at hun begynner å oppdage sammenhengen mellom skrift og det vi sier.
Her er et filmklipp av Victoria på tre år. Den voksne har skrevet en setning Victoria og den voksne som de har laget sammen med bruk av løse grafiske symbol. Victoria skribler og snakker, og den voksne spør hva hun skriver. Legg merke til at Victoria svarer den voksne med håndtegn med den høyre hånden mens hun fortsetter å skrive med venstre.
Victoria
Her er et bilde av det den voksne og Victoria «skrev». Victoria sa hun ville skrive «gris». Se på det som er ringet inn. Har Victoria tegnet en grisehale eller «skriblet» gris?
Her har Victoria blitt fire år. Som dere vil se og høre i filmen, har hun forstått at det er sammenheng mellom skrift og tale. Selv om hun nå bruker mer tale, har hun fortsatt behov for å benytte ASK. I filmen benytter hun tegn for personer hun vil skrive navnet til.
Mange som bruker ASK har motoriske utfordringer i varierende grad. Det gjør at det blir vanskelig å forme bokstaver med blyant. De trenger likevel å kunne utforske bruk av bokstaver og skrift. Da må du tilrettelegge for at de kan bruke «alternative blyanter». Alternative blyanter kan være for eksempel tastatur eller bokstavtavler. Hensikten med en alternativ blyant er at barnet/eleven skal kunne ha fokus på det han/hun ønsker å skrive, og å kunne skrive med minst mulig fysisk anstrengelse. Personen bør alltid ha sin alternative blyant tilgjengelig, slik at dere kan bruke den i ulike typer aktiviteter. I tillegg trenger du selv noe å skrive på og med.
Her er en fremgangsmåte for å støtte personers skriveutvikling på dette nivået:
Samtidig med å vise trinnene for hvordan du kan legge til rette for utforsking av skriving, benytter vi et eksempel. I eksempelet benytter vi en elev i skolealder. Personer i alle aldre kan være på emergent literacy nivået. Du må tenke på den personen du kjenner. Jobber du i hjemmet til en voksen, kan du tenke på hvordan du kan tilrettelegge for at han eller hun kan få utforske skriving med utgangspunkt i disse eksemplene.
Johan
Her er en fremgangsmåte for å støtte personers skriveutvikling på dette nivået:
Her vil vi vise en trinnvis fremgangsmåte for hvordan du kan tilrettelegge for utforsking av skriving. Som eksempel på de fem trinnene bruker vi en elev i barneskolen. Husk at personer i alle aldre kan være på emergent literacy nivået. Du må tenke på den personen du kjenner enten du jobber i barneskolen, videregående eller i hjemmet til en voksen.
Før du går i gang:
Tenk igjennom hvordan du skal tilrettelegg for at personen kan få skrive, for eksempel ved bruk av en alternativ blyant.
Eksempel:
Johan er 8 år og bruker en PODD bok i papir. Det er vanskelig for Johan å forme bokstaver med blyant. Han bruker derfor PC med et tastatur med store taster når han skal skrive.
- Velg et tema eller en hensikt med skrivingen. For eksempel et bilde av personen selv i en aktivitet. Bruk hans/hennes kommunikasjonsform og snakk sammen om bildet.
Eksempel:
Læreren har funnet frem tre bilder han vet Johan liker å snakke om. Han spør Johan hvilket bilde han vil skrive om i dag. Johan velger et bilde av seg selv sittende på bestefarens traktor. Læreren bruker anledningen til å bruke PODD boka når han og Johan snakker om bildet.
- Spør om personen selv vil si noe om bildet som han/hun ønsker å skrive om. Hvis han/hun ikke sier noe, kan du si noe om bildet med bruk av ASK, før du spør personen en gang til. Støtt opp om alle ideer han eller hun måtte ha. Om han eller hun ikke ønsker å si noe, så fortsetter du til neste punkt.
Eksempel: Læreren bruker PODD boka, og spør Johan om hva han har lyst til å skrive om bildet. Johan svarer ved bruk av PODD boka. Han sier; "Jeg liker traktor bestefar". Læreren bekrefter "Ja, du Johan liker å kjøre traktoren til bestefar".
- Oppmuntre barnet/eleven til å skrive. Dersom den alternative blyanten for eksempel er en øyepeketavle i papir som han eller hun velger bokstaver fra, så skriver du ned bokstavene. Eventuelt skriver han eller hun selv ved å velge bokstavene på et tastatur på en PC.
Eksempel: Læreren bruker PODD boka og sier til Johan at han kan sette seg ved PC-en og skrive om at han liker å kjøre traktoren til bestefaren. Johan bruker tastaturet og skriver: "Japop tapajået bapabe"
- Skriv så ned det personen sa at han/hun ønsket å skrive, eller meningen du tillegger skrivingen deres. Si for eksempel; "Se her, nå skal jeg vise deg hvordan jeg skriver det". Pek på likheter mellom det de selv har skrevet og det du har skrevet. Anerkjenn og gi positive tilbakemeldinger på skrivingen.
Eksempel: Læreren spør om Johan er ferdig, og han nikker. Læreren sier; "Bra jobba! Skrev du: Jeg liker å kjøre bestefar sin traktor? " Johan nikker. Lærer: "Så bra! Nå skal jeg vise deg hvordan jeg skriver det. Han skriver på samme PC som Johan og bokstaverer mens han skriver: "Jeg liker å kjøre bestefar sin traktor."
Læreren bruker fortsatt PODD boka når han anerkjenne det Johan har skrevet. Han peker og sier; "Se der har du skrevet j for jeg." og "Oi, WOW du har også to t’er i traktor sånn som jeg har, og så har du skrevet b for bestefar. " For å vise at han verdsetter Johans innsats sier læreren: "Vi tar vare på det du har skrevet, vi lagrer det på PC-en. Vi skriver det ut også, så får du det i permen din og kan vise det frem for klassen etterpå." Johan peker på b i PODD boka og peker på bildet av bestefaren og smiler. Lærer: "Ja du skrev b for bestefar! "
- Sørg for at personen har tilgang til sin alternative blyant i ulike sammenhenger. Modeller bruk av personens alternative blyant, og vis hvordan du skriver i andre sammenhenger enn i en tilrettelagt skriveaktivitet. For eksempel når du skal skrive en huskeliste eller en beskjed.
Eksempel: Når de andre elevene skriver, har Johan alltid sitt tastatur tilgjengelig. Læreren bruker Smart board i klasserommet. Han passer på å låne tastaturet til Johan innimellom, for å modellere bruk av Johan sin alternative blyant. Han bruker det også når han skal skrive ned en beskjed. For eksempel om noe Johan skal huske å ta med seg til skolen neste dag.
Side 13 av 27