Flerspråklige familier er vanlig verden over. Språk med flytende kommunikasjon i familien er en viktig del av identitetsutviklingen. Å bli eksponert for flere språk vil vanligvis styrke språklig og kognitiv utvikling.
Døve foreldre oppmuntres til å nytte tegnspråk fra barnet er nyfødt. Slik kan barnet få en simultan, bimodal tospråklig utvikling med tegnspråk og norsk.
Der det er mulig, er det naturlig å legge til rette for eksempelvis å nytte barnehager der det måtte være søsken eller andre barn som nytter tegnspråk.
Tjenester
Statped tilbyr deltidsopplæring for grunnskoleelever som har behov for opplæring i et tegnspråklig miljø.
Kommuner kan søke Statped om deltidsopplæring for hørende barn med døve foreldre (KODA) med utgangspunkt i opplæringsloven § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no).
Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) har gitt ut en informasjonsbrosjyren Barn i flerspråklige familier som kan brukes som et utgangspunkt for samtale med foreldrene om barnas flerspråklige utvikling.
Foreningen hørende barn av døve – Coda Norge kan gi nyttig informasjon og kontakt