Til hovedinnhold

Praktiske tips

Undervisning

Det er mange praktiske løsninger på utfordringer i opplæringssituasjoner.

Hensikten er å legge til rette for best mulig kommunikasjon og deltakelse for og med eleven.

Her er tre lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens og elevens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.

Fysiske rammer

  • Sørg for gode lytteforhold i alle sammenhenger
  • Unngå bakgrunnsstøy.
  • Lydreguler rom.
  • Bruk stemmeforsterkning med mikrofon og høyttalere eller annet.
  • Demp lyd med tennisballer som du skjærer hull i og trer nederst på stolbena.
  • Bruk matter på bord.
  • Ha nærhet til lydkilden.
  • Sørg for god avstand til støykilder.
  • Ha gode lysforhold.
  • Se til at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter).
  • Sjekk at eleven ser ansiktene til de andre elevene - det er lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig.
  • Sitt i hestesko der det kan være en god løsning.
  • Bruk grupperom til individuelt arbeid, gruppearbeid og spesialundervisning.

Den voksnes rolle

  • Ha god struktur på undervisningen.
  • Bruk det tekniske utstyret konsekvent.
  • Sørg for at alle elevene bruker det tekniske utstyret.
  • Sørg for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret.
  • Ha utfyllende skriftlig planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg.
  • Ha skriftlige utfyllende planer slik at foresatte kan bidra.
  • Sørg for tett skole-hjem-samarbeid.
  • Bruk tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk avhengig av hva som er aktuelt for eleven.
  • Ha blikkontakt med eleven.
  • Gjør avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart.
  • Fang opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter.
  • Få eleven aktiv i timene.
  • Legg til rette for tydelige temaskifter – hjelp eleven til å gjette riktig der lydoppfattelsen er for dårlig.
  • Ha tydelig styring av samtalen – eleven må vite hvem som snakker, og når og hvordan han/hun kan ta ordet.
  • Gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker.
  • Visualiser fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og film.
  • Vær bevisst på å bruke visualisering av lærestoffet gjennom hele grunnopplæringen, tilpasset aldersgruppen.

Hva eleven selv kan gjøre

  • Vær åpen om eget hørselstap
  • Vær åpen om hva som hjelper
  • Reduser bakgrunnslyd
  • Plasser deg nær lydkilden
  • Sitt rett foran den som snakker
  • Ha øyekontakt
  • Snakk passe høyt
  • Spørr om igjen

Side 4 av 5