Praktiske tips
Undervisning
Det er mange praktiske løsninger på utfordringer i opplæringssituasjoner.
Hensikten er å legge til rette for best mulig kommunikasjon og deltakelse for og med eleven.
Her er tre lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens og elevens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.
Fysiske rammer
- Sørg for gode lytteforhold i alle sammenhenger
- Unngå bakgrunnsstøy.
- Lydreguler rom.
- Bruk stemmeforsterkning med mikrofon og høyttalere eller annet.
- Demp lyd med tennisballer som du skjærer hull i og trer nederst på stolbena.
- Bruk matter på bord.
- Ha nærhet til lydkilden.
- Sørg for god avstand til støykilder.
- Ha gode lysforhold.
- Se til at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter).
- Sjekk at eleven ser ansiktene til de andre elevene - det er lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig.
- Sitt i hestesko der det kan være en god løsning.
- Bruk grupperom til individuelt arbeid, gruppearbeid og spesialundervisning.
Den voksnes rolle
- Ha god struktur på undervisningen.
- Bruk det tekniske utstyret konsekvent.
- Sørg for at alle elevene bruker det tekniske utstyret.
- Sørg for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret.
- Ha utfyllende skriftlig planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg.
- Ha skriftlige utfyllende planer slik at foresatte kan bidra.
- Sørg for tett skole-hjem-samarbeid.
- Bruk tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk avhengig av hva som er aktuelt for eleven.
- Ha blikkontakt med eleven.
- Gjør avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart.
- Fang opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter.
- Få eleven aktiv i timene.
- Legg til rette for tydelige temaskifter – hjelp eleven til å gjette riktig der lydoppfattelsen er for dårlig.
- Ha tydelig styring av samtalen – eleven må vite hvem som snakker, og når og hvordan han/hun kan ta ordet.
- Gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker.
- Visualiser fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og film.
- Vær bevisst på å bruke visualisering av lærestoffet gjennom hele grunnopplæringen, tilpasset aldersgruppen.
Hva eleven selv kan gjøre
- Vær åpen om eget hørselstap
- Vær åpen om hva som hjelper
- Reduser bakgrunnslyd
- Plasser deg nær lydkilden
- Sitt rett foran den som snakker
- Ha øyekontakt
- Snakk passe høyt
- Spørr om igjen
Side 4 av 5