Når eleven din svarer på spørsmålene nedenfor, kan du som er lærer
- få innsikt i elevens opplevelser av digital undervisning
- belyse saker som bare eleven din eller du er klar over
- sjekke om eleven hører godt / om hørselsteknikken fungerer, og ev.
- kontakte hjelpemiddelsentralen
- tilpasse undervisningen og løse utfordringer sammen med eleven
- dokumentere særskilt støtte i individuell opplæringsplan (IOP)
Spørsmål til eleven
- Hva fungerer bra for deg med digital undervisning?
- Hva fungerer ikke så bra for deg med digital undervisning?
- Hva kan vi endre på?
- Har du noen flere behov, som tekststøtte eller tegnspråktolk, for eksempel?
- Hva slags hørselshjelpemiddel fungerer best for deg?
- musikkslynge
- høreapparater med lyd-/overgangskabel
- blåtann (bluetooth)
- hodetelefoner (headphones)
- Hvordan er lyset (belysningen) der du og de andre er, synes du?
- Hvordan fungerer munnavlesning (hvis du bruker det) for deg?
- Hvordan fungerer tegnspråktolking (hvis du bruker det) for deg?
- Hvor ofte trenger du pause? Hvor lenge klarer du å konsentrere deg?
- Sier alle navnet sitt før de sier noe, så du vet hvem som snakker?
- Venter alle på tur?
- Husker de som ikke snakker, å slå av mikrofonen sin?
- Har alle kameraet sitt på? Hvis ikke: Hvorfor det, tror du?
- Hvordan er det for deg hvis noen gjør flere ting samtidig (som å snakke og vise bilde/video)?
- Hvordan er det for deg hvis de som er aktive, gjør én ting av gangen? Hvordan er det for deg å munnavlese da?
- Hva fungerer best for deg?
- Hva fungerer ikke?
- Hva fungerer best for deg?
- Hva fungerer ikke?
- Hvordan kan de/jeg bli bedre?
- Hvordan fungerer forventningene for deg?
- Hva kan vi (eventuelt) gjøre annerledes?
- Trenger du hjelp fra flere eller andre?