I planleggingen skal man ta hensyn til forskjeller i barnas individuelle utvikling og til om norsk skriftspråk er et andrespråk eller det samme språket som barnet hovedsakelig bruker i samhandling til daglig. Med andre ord: bruker barnet hovedsakelig tegnspråk eller talespråk?
Som bakteppe for leseforberedende aktiviteter og lesing må alle omgis av et rikt språkmiljø slik at barna utvikler et godt språk – bestående av tegnspråk og/eller norsk, med og uten tegnstøtte.
Barna trenger å oppleve
- mye og god kommunikasjon og samhandling, som er grunnlaget for begrepsutvikling, å forstå seg selv og verden, og dermed for å forstå innholdet i en lesetekst
- rollemodeller som leser og skriver, og som snakker om hvorfor de gjør det
- at det er viktig å kunne lese og skrive, og at de har muligheter til å bli gode lesere
- tegnspråkleker som gjør barnet oppmerksom på tegnspråkets grunnelementer (byggesteiner)
- norske språkleker og rim og regler, for å gjøre barnet oppmerksom på byggesteinene i norsk og språkets rytme og prosodi
- et stort utvalg av barnelitteratur og samtaler om bøker
- rollelek hvor lesing og skriving inngår som en viktig del av leken
- samtaler om språk: Hvordan de virker, likheter og forskjeller, med mer
Forslag til lek med tegnspråk finnes på nettstedet til erher.no.
Les mer om: