Vi anbefaler at du i etterkant av filmen og underveis gjør deg refleksjoner for hvordan dette kan omsettes egen arbeidshverdag.
Ønsker du å se filmene i verktøykassa uten tegnspråktolk finner du dem her.
God tilrettelegging i barnehagen er nødvendig for å gi barn med nedsatt hørsel et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring. God tilgang på lyd og et rikt språkmiljø i BHG er helt nødvendig for at barn med nedsatt hørsel skal utvikle gode språklige og kommunikative ferdigheter. Både forskning og praksis viser at det er stor sammenheng mellom språklige og kommunikative evner og sosialt samspill - og dermed også psykisk helse. Barnehagebarn med hørselstap er en relativt lavfrekvent gruppe, og kunnskapen rundt dette er derfor ofte mangelfull - både i barnehager og PPT.
Det er imidlertid mulig å tilegne seg noen enkle grep som kan bidra til god tilrettelegging og dermed en bedre hverdag for de barna det gjelder.
I dette innlegget vil det være fokus på barn som utvikler talespråket sitt basert på lytting.
Ved Anne Sollie og Camilla Mikalsen rådgivere i Statped
- Felleskap i spesialgrupper
Ved Tonje Lovang, rådgiver i Statped
Det å tilegne seg en annen måte å kommunisere på enn det man gjorde før skade/sykdom er grunnleggende. Søren Kirkegård har sagt det så fint: «Kommunikasjon er for samspill det som pusten er for å leve»
Ved Anne Ekerbakke og Lisbeth Rognes, rådgivere i Statped
I barnehagen vil det være barn som har utfordringer med språk og/eller tale i varierende grad. Det er viktig å fange disse barna tidlig opp.
Her får du litt informasjon om språklydsvansker, stamming og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).
Ved Tone Merethe Kolstad Kvalø og Gunn Marit Thomassen, rådgivere i Statped
Vil du vite mer om hvordan du kan bruke våre læremidler til å skape inkluderende læringsfellesskap?
I avdeling læremidler tegnspråk utvikler og produserer vi fysiske og digitale læremidler med tegnspråk til bruk i barnehage, grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. Formidling på tegnspråk, med undertekst og norsk tale, illustrasjoner og animasjoner gjør at våre læremidler kan tas i bruk av barn og elever uavhengig av tegnspråkferdigheter.
Vi er opptatt av ny teknologi, og vi utforsker hvordan læring med ulike digitale verktøy kan være med på å skape de virkelig gode læringsfellesskapene. Vi har som mål utvide pedagogenes muligheter for å tilrettelegge og skape varierte situasjoner for læring.
Ved Unni Helland, lærermiddelutvikler i Statped
Som spesialpedagoger og lærere er vi på jakt etter læringsaktiviteter som kan inkludere alle. Minecraft har potensiale til å være en slik aktivitet. Mange lærere opplever at spillet kan være en ufarlig inngang til læring for elever som har opplevd lite mestring i skolen. Med en pedagogisk innramming gir spillet gode muligheter for samarbeid, skaperglede, rike oppgaver og faglig læring med utgangspunkt i elevenes interesser.
Vi vil vise deg hvordan du kan bruke funksjoner i Microsoft, som skjermopptak, diktering og engasjerende leser. Vi vil også vise hvordan alternative betjeningsløsninger gjør spillet tilgjengelig for elever med ulike motoriske vansker. På denne måten kan du bidra til at elever med behov for særskilt tilrettelegging får delta i en inkluderende læringsaktivitet med Minecraft.
Ved Oda Bøthun, Miriam Modalsli og Monica Fjelldal, rådgivere i Statped
TAKOM er en nettressurs som du kan bruke for å tilrettelegge for kommunikasjon i taktil modalitet. Læringsressursen er ment for deg som jobber eller er nærpersoner til personer som trenger tegnkommunikasjon taktilt. For å kunne planlegge og forberede til de ulike aktivitetene anbefaler vi bruk av MIATT plan som er en didaktisk plan som finnes i denne ressursen. Vi kommer også innom bruk av taktile symboler.
Ved Anne Sofie Fjær Løvbrøtte, rådgiver i Statped
Samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD) har utviklet et kartleggingsverktøy for begrepsforståelse på nord-, lule- og sørsamisk. I tillegg skal en veileder for begrepslæring ferdigstilles og publiseres høsten 2023. Her presenteres kartleggingsverktøyet og metoden som veilederen bygger på. I tillegg gis det innblikk i hvordan SEAD arbeider med en systemsøknad.
Ved Marit Inger Pulk, Lone Nergård Boine og Inger Ellen Marja Eira, rådgivere i Statped, samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD)
Innlegget er på samisk, men har norsk tekst.
Selvregulering er tett knyttet til barnets evne til å håndtere stressorer i hverdagen, tilpasse seg sosiale situasjoner og til å holde oppmerksomheten i læringssituasjoner. Barnets evne til selvregulering kan styrkes gjennom reguleringsstøtte og samregulering fra en voksne.
Hvordan kan lærere og andre omsorgspersoner legge til rette for å styrke barnets selvregulering?
I denne ressursen får du en beskrivelse av hvorfor vi synes restorativ yoga er en god aktivitet for å øve på selvregulering. Med eksempler fra elever med døvblindhet, ser vi på hvordan vi bruker verktøy som oppmerksom tilstedeværelse, tett kroppslig kontakt og lytter til kroppens energien.
Ved Hilde Rossing, lektor ved Diamenten skole, Statped
Basert på forespørsler fra lærere i tegnspråkfaget fra hele landet har vi laget en ressurs med tips til deg som underviser i norsk tegnspråk. I denne ressursen får du en beskrivelse av ulike grammatiske elementer, en forklaring for hvorfor det kan være lurt å fokusere på dette elementet samt noen konkrete tips og materiell som du kan ta med deg i planleggingen av din undervisning.
Ved Isabella Solem, rådgiver i Statped
Likeverdig deltagelse i læringsfellesskap trekkes i føringer for opplæring og i overordnet del av de nye læreplanene fram som et viktig fokusområde. Hvordan påvirker inkludering (eller ekskludering/utenforskap) barn og unge med synsnedsettelse sin opplevelse av mestring, læring og trivsel i skolen/barnehagen? Hvilke suksessfaktorer kan bidra til en likeverdig og inkluderende opplæring for en elev med synsnedsettelse, og hvilke positive følger får undervisning som er tilrettelagt for en elev med synsnedsettelse for klassen i sin helhet?
Gjennom tips til metodikk og strategier og historier fra praksisfeltet, vil to rådgivere fra Statped gi et innblikk i hvordan undervisning kan planlegges og gjennomføres i en klasse hvor en av elevene har en synsnedsettelse.
Ved Ida Sødahl Utne og Silje Benonisen, rådgiver i Statped
Her vil du få høre om hvordan kommunen ved PPT, pedagogisk fagsenter eller ressurspersoner på ASK kan ta i bruk e-læring i ASK grunnkompetanse, i arbeidet med å heve ASK kompetansen i kommunens barnehager og skoler, og mulige effekter av dette.
En PPT ansatt: Etter at vi fikk veiledning i hvordan vi kunne ta i bruk ASK e-læring og startet med dette i en barnehage har ryktet begynt å gå. Nå vil flere barnehager ha dette tilbudet og ASK har kommet opp som tema i både skole og barnehagesektor i kommunen.
En styrer i barnehage: Underveis i kompetansehevingen på ASK ble de ansatte bevisst på at alle de voksne skal snakke med ALLE barn i barnehagen, også de som benytter ASK.
Cathrine Rønbeck Grude, PPT Ås blir interjuvet av Bjørg Sissel Hoem, rådgiver i Statped
Barn med nedsatt hørsel har ikke naturlig tilgang til det som formidles språklig i alle hverdagssituasjoner. Forventninger til utvikling må bygge på hva barnet gis av muligheter til å utvikle seg og mestre. Gode rammer i læringsmiljøet kan bidra til å redusere barrierene som nedsatt hørsel gir, og fremme barnets muligheter for deltakelse og læring.
Hva kan voksne i barnehagen gjøre for å gi barnet med nedsatt hørsel muligheter til å delta og utvikle seg språklig og sosialt i fellesskapet?
Ved Anne Hem Langli, rådgiver i Statped
Statped har utvikla eit refleksjonsverktøy som skal hjelpe barnehagar og skular i arbeidet med å utvikle ein meir inkluderande praksis. Innlegget vil gje innblikk i korleis refleksjonsverktøyet er bygd opp samt bruken av verktøyet vist gjennom praksiseksempel.
Ved Anita Sande, rådgiver i Statped
Læringsmiljøet har betydning for utvikling av literacy for alle elever. Hvordan kan skolen tilrettelegge for et læringsmiljø som støtter den første lese- og skriveopplæringen, og hvordan vet du som pedagog at dere er «på rett vei»? I denne presentasjonen får du innspill til hvordan skolen kan vurdere egen tilrettelegging for et læringsmiljø som kan støtte utvikling av literacy for alle. Vi tar utgangspunkt i et konkret kartleggingsmateriell som kan brukes av den enkelte pedagog. Det kan inngå i teamarbeidet om et læringsmiljø som støtter skriftspråklig utvikling i begynneropplæringen på skolen.
Ved Gro Narten Markestad og Hilde Kolstad-Danielsen, rådgiver i Statped
Få et innblikk i hvordan dere kan bruke den nylanserte kompetansepakken om inkluderende praksis fra Utdanningsdirektoratet. Denne kompetansepakken kan brukes i utviklingsarbeid knyttet til inkluderende praksis i barnehager, skoler og PP-tjenesten. Innholdet er utarbeidet i et samarbeid mellom Utdanningsdirektoratet og Statped.
Ved Heidi Ø Dølbakken, rådgiver i Utdanningsdirektoratet og Tonje Lundevold, rådgiver i Statped
Forelesningen tar utgangspunkt i de tjenestene SEAD gir. Språk er en viktig kulturbærer, og ikke minst en identitetsmarkør. og grunnleggende menneskerettighet å ha muligheten til å bruke sitt eget språk. Som urfolk har man i tillegg en beskyttelse av lovverket til å bruke sitt eget språk. Tjenestene gis til samiske barn, unge og voksne. Det gjelder samisk identitet uavhengig av språk.
Ved Solvår Knutsen Turi, rådgiver i Statped
Innlegget er på Lulesamisk, men har norsk tekst.
Mobbing og utenforskap påvirker barn og unges livskvalitet, og forekommer i både barnehage- og skolemiljø. Barn og unge med lærevansker, sosiale vansker, atferdsvansker og emosjonelle vansker er mer utsatt sammenlignet med barn uten vansker. I dette foredraget vil vi diskutere ulike faktorer i barnets miljø som er viktige for å forebygge og avdekke mobbing og utenforskap blant barn og unge.
Ved Elise Øksendal, Postdoktor Iped, UiO. (Opptaket ble gjort da hun var ansatt i Statped).