Refleksjonsverktøy for inkluderende praksis
Statped har utviklet to refleksjonsverktøy for inkluderende praksis, et for skole og et for barnehage. Verktøyene kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema. PPT kan søke om opplæring i bruk av refleksjonsverktøyet. I etterkant av opplæringen kan PPT bruke refleksjonsverktøyet fritt.
Refleksjonsverktøyet Inkluderende praksis er et rådgiververktøy som PPT og Statped kan bruke i sitt systemrettede arbeid med å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehager og skoler.
Formål:
- Bidra til at barn og unge får tilfredsstillende opplæring i et inkluderende læringsmiljø, og opplever seg som deltagere i fellesskapet.
- styrke samarbeidet mellom PP-tjeneste og barnehage/skole
- Gi kunnskap om barnehagens/skolens ståsted i arbeidet med inkluderende læringsmiljø og bidra til å støtte barnehagen/skolens endringsarbeid mot en mer inkluderende praksis.
- Implementere føringer om inkluderende læringsmiljø fra læreplanverk og lovverk.
Presentasjon av verktøy for refleksjon og endringsarbeid i barnehage og skule