Spesielle ord

Spesielle Ord er en enkel app du kan bruke for å lære og gjenkjenne ordbilder ved hjelp av bilde og lyd. Du kan lage egen ordlister eller bruke de som finnes i appen.

Fakta og tilgjengelighet

Et kort med en ball på, et kort hvor det står ball. Stjernerekke.

Kategori: Språk/tale, Sammensatte lærevansker, Spesifikke språkvansker, Apper/programvare, iOS, Android, Ord- og begrepsopplæring, Lærevansker og utviklingshemming

Systemkrav: Android 5.0. iOS 6.1 eller nyere. Optimalisert for iPhone 6. Kompatibel med iPhone, iPad og iPod touch

Utvikler: www.specialiapps.org

Appen kan brukes av alle, men er spesielt godt egnet for elever som har behov for visuell og auditiv støtte i arbeidet med gjenkjenning av ordbilder.

Appen kan brukes av alle, men er spesielt godt egnet for elever som har behov for visuell og auditiv støtte i arbeidet med gjenkjenning av ordbilder
Hvordan virker den?
Appen tar utgangspunkt i en ordliste med 96 grunnleggende ord og inneholder bilder, tekst og lyd. Utfra ordlisten kan du velge fire ulike spill som varierer i vanskelighetsgrad. Du kan matche bilde mot bilde, bilde mot ord, ord mot bilde og ord mot ord. Begrepene kommer i den rekkefølgen de står oppført i ordlisten.
Du kan bestemme rekkefølgen. 
Appen har en innebygd kontroll som gjør at du får umiddelbar tilbakemelding på om det er riktig eller ikke. Når du er ferdig med en gruppe bilder/ord, får du en belønning i form av applaus. Den kan du slå av i innstillingene. Du kan velge mellom 22 ulike språk, inkludert norsk. 
Du kan også lage egne ordlister med bilder, tekst og lyd. Appen for Apple er tilpasset bruk av en eller to brytere
Pedagogisk bruk
Hovedhensikten med appen er å lære og gjenkjenne ordbilder. Appen gir støtte i lesing gjennom auditiv og visuell tilbakemelding på ordnivå, samt mulighet for repetert lesing, 
Appen kan brukes som et utgangspunkt for kommunikasjon. Bruk av personlige ordlister kan for være et utgangspunkt for dialog mellom eleven og den voksne.  Den er brukervennlig, fleksibel og kan enkelt tilpasses for individuelle behov. Designet er enkelt og tydelig, med fokus på det som formidles av bilde, tekst og lyd. Dette er nyttig for de som har konsentrasjonsvansker. 
Tips og ideer til bruk av appen
•Lag egne/personlige ordlister omkring et tema. Det kan være ting i nærmiljøet, blomsternavn, følelser, farger, ting i hjemmet og lignende.
•Lag ordlister med bilder av objekter som begynner på de ulike bokstavene/lydene i alfabetet. Spill inn bokstavlyden. Bruk korte, lydrette ord for begynneropplæring i lesing.
•Bruk den til mer avansert rettskriving, for eksempel innlæring av skj/kj/ki¬-lydene eller dobbel konsonant.
•Bruk den som et utgangspunkt for kommunikasjon og dialog. Ta bilde av en rutine/aktivitet. Skriv korte setninger og spill inn lyd (ti sekunder). Eksempel: Lisa sover, Ole spiser. Jeg sykler.
•Samarbeid. Del ordlister med andre brukere eller hjemmet.
•Medvirkning: La barnet være med på å lage ordlister av ting de er opptatt av.
•Bruk den i innlæring av 2.språk
•Gjennom å justere fremvisningshastigheten kan den tilpasses barn som trenger litt lengre tid til å lese og gjenkjenne ord/bilde
  • Hovedhensikten med appen er å lære og gjenkjenne ordbilder. Appen gir støtte i lesing gjennom auditiv og visuell tilbakemelding på ordnivå, samt mulighet for repetert lesing.

    Appen kan brukes som et utgangspunkt for kommunikasjon. Bruk av personlige ordlister kan være et utgangspunkt for dialog mellom eleven og den voksne. Den er brukervennlig, fleksibel og kan enkelt tilpasses for individuelle behov. Designet er enkelt og tydelig, med fokus på det som formidles av bilde, tekst og lyd. Dette er nyttig for de som har konsentrasjonsvansker.

    • Lag egne/personlige ordlister omkring et tema. Det kan være ting i nærmiljøet, blomsternavn, følelser, farger, ting i hjemmet og lignende.•Lag ordlister med bilder av objekter som begynner på de ulike bokstavene/lydene i alfabetet. Spill inn bokstavlyden. Bruk korte, lydrette ord for begynneropplæring i lesing.
    • Bruk den til mer avansert rettskriving, for eksempel innlæring av skj/kj/ki¬-lydene eller dobbel konsonant.
    • Bruk den som et utgangspunkt for kommunikasjon og dialog. Ta bilde av en rutine/aktivitet. Skriv korte setninger og spill inn lyd (ti sekunder). Eksempel: Lisa sover, Ole spiser. Jeg sykler.
    • Samarbeid. Del ordlister med andre brukere eller hjemmet.
    • Medvirkning: La barnet være med på å lage ordlister av ting de er opptatt av.
    • Bruk den i innlæring av 2.språk.
    • Gjennom å justere fremvisningshastigheten kan den tilpasses barn som trenger litt lengre tid til å lese og gjenkjenne ord/bilde.
  • Appen tar utgangspunkt i en ordliste med 96 grunnleggende ord og inneholder bilder, tekst og lyd. Utfra ordlisten kan du velge seks ulike spill som varierer i vanskelighetsgrad.

    Du kan jobbe med:

    • bilde mot bilde
    • ord mot ord 
    • ord til bilde
    • bilde til ord
    • lyd til bilde
    • lyd til ord

    Begrepene kommer i den rekkefølgen de står oppført i ordlisten. Du kan redigere rekkefølgen selv. 

    Spesielle ord har en innebygd kontroll som gjør at du får umiddelbar tilbakemelding på om det er riktig eller ikke. Når du er ferdig med en gruppe bilder/ord, får du en belønning i form av applaus. Den kan du slå av i innstillingene. Du kan velge mellom 22 ulike språk, inkludert norsk. Du kan også lage egne ordlister med bilder, tekst og lyd. Appen for Apple er tilpasset bruk av en eller to brytere.