I den første delen av Moneyville kommer du til Pengeby. Spillene i Pengeby kan brukes alene, men for større pedagogisk nytteverdi bør læreren ta i bruk lærerveiledningen eller lage egne oppgaver knyttet til spillene. Spillene har lav terskel for deltakelse, og med tilrettelagte aktiviteter vil det være mulig å inkludere elever med ulike vansker. Oppgavene blir lest opp av borgermesteren i Pengeby som veileder deg gjennom aktivitetene i spillet, samtidig som oppgavene er tilgjengelige i tekstform. Med tekstboksene er det også mulig å få repetert oppgavene, noe flere elever har behov for. Spillet har ikoner, bilder, lyd og tekst og tilbyr som sammensatt tekst mye støtte. Dette vil være til god hjelp for alle elever, men elever med dysleksi og spesifikke språkvansker vil ha spesielt nytte av den visuelle og auditive støtten. Du får umiddelbar respons og tilbakemelding i spillene som kan vekke interesse og engasjement blant elever med ulik grad av konsentrasjonsvansker. Som andre spill møter elevene konkrete oppgaver som fort gir mestringsfølelse. Spillene i seg selv er enkle og tar kort tid.
Familiespillet byr på større utfordringer og mer sammensatte oppgaver. Denne delen er fin å bruke som introduksjon til å snakke om økonomi og sparing eller som deler av et undervisningsopplegg. I denne delen av Moneyville mister du den auditive støtten og oppgavene kommer kun i tekstform. Det kan derfor være hensiktsmessig at elevene jobber i par for å sikre at alle får med seg oppgavene. Det er fremdeles godt visualisert så alle elever vil mestre noe.