Bo Ege - Gïeleldh Teestese 1 åarjelsaemïengiele/sørsamisk(Kartleggingsmateriell)
Gïeleldh Teestese 1 lea aelhkies screeninge- goerehtimmie gusnie smaave dajvesne maanan biejjieladtje baakoevåarhkosne vååksje.
EYMSC – sjekkliste(Kartleggingsmateriell)
Early Years Movement Skills Checklist (EYMSC) er en motorisk sjekkliste som er utviklet for å kunne identifisere og vurdere motoriske vansker hos barn i førskolealder.
Dïejvesegoerkese åarjelsaemiengïele/sørsamisk(Kartleggingsmateriell)
Baakoegåårkese lea digitale goerehtimmie gaskeviermesne. Destie maahta daejredh guktie maana baakoeh guarkoe. Numhtie åadtjobe daejredh guktie edtjebe baakoej gujmie barkedh dovne maanagïertesne jïh skuvlesne.
Åarjelsaemien foneemeteeste - åarjelsaemiengïele/sørsamisk(Kartleggingsmateriell)
Åarjelsaemien foneemeteeste maanan gïeletjoejh öörnegen mietie goerehte. Maahta daam nuhtjedh jis maana tsagkesh åtna gosse edtja soptsestidh, jallh jis sæjhta maanan baakoestimmiem goerehtidh.
Magihkalaš gávcci Davvisámegiella/Nordsamisk(Veileder)
«Magihkalaš gávcci»-plakáhtas leat rávvagat iešguđet áššiide maid don sáhtát deattuhit vai doarjjut olbmo fuomášit girjji čállosa ja dan maid don dajat gaskavuođa go lohkabeahtti ovttas.
Ii go mu mánná hállagoađe fargga? Ale vuordde ja geahča! davvisámegiella/nordsamisk(Bok/hefte)
Dán gihppagis leat dieđut mii molssaevttolaš ja dievasmahtti gulahallan (MDG) lea, manne dat lea dehálaš ja mo don sáhtát veahkehit iežat máná ovdánahttit iežas giela. Gihpa lea ráhkaduvvon ovttas Isaac Norgein.
Garderobe – organisering og behov
Garderobesituasjonen er ofte en hektisk situasjon der flere barn og voksne er samlet på et avgrenset areal. Det blir lett støyende. Noen barn lar seg lett avlede og kan ha vansker med å konsentrere seg om hva de egentlig skal gjøre. Som voksne bør dere derfor ha en diskusjon om hvordan dere gjennomfører organiseringen og ivaretar barnas behov i en slik situasjon.
Tilrettelagte aktiviteter – oppfølging
«Tilrettelagte aktiviteter» definerer vi her som en lek eller aktivitet med tydelig struktur. Du som er voksen, vil i hovedsak planlegge, forberede, være ansvarlig for å organisere og gjennomføre slike aktiviterer. Du gir også føringer og støtte til barnegruppen underveis i aktiviteten. Både barn og voksne har tydelige rammer og vet hva som skal skje, og hva de skal gjøre. Under slike aktiviteter kan kontekstens struktur ha betydning for mestring for barn som har høyt aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker. De tilrettelagte aktivitetene har tydelige rammer og er som regel lettere for barn med disse vanskene å mestre enn ustrukturerte aktiviteter.
Serie om døvblindhet(Bok/hefte)
Serie på seks hefter som belyser forskjellige temaer relatert til døvblindhet.
Ploppeark til bruk i punktskriftopplæringen(Konkret materiell)
Ploppeark er plastark med små opphøyde plastbobler. Materialet er laget for bruk i punktskriftopplæringen.
Video om oktavtegn - punktnoter(Video)
I visuelle noter bruker man nøkler som g-nøkkel og f-nøkkel. Punktnoter bruker vanligvis oktavtegn istedenfor nøkler. Denne videoen tar for seg oktavtegn.
NUMA: Newcastle University - undervisningsmateriell for afasirammede(Bok/hefte)
Originalmateriellet er evidensbasert og utarbeidet av logopeder ved universitetet i Newcastle upon Tyne.
Hør Inkluderingspodden(Podkast)
Hør en podkast om god og tilrettelagt opplæring for barn og voksne med ulike vansker.
Om utredning av behov for tilleggstimer for elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i grunnopplæringen(Bok/hefte)
Oppdrag 2021-019 01.10.2021
Kartlegging av stamming og løpsk tale hos flerspråklige
Dette er en første pilotversjon av et nytt kartleggingsskjema utformet for å bistå logopeder i deres arbeid med flerspråklige barn, unge og voksne som kan ha stamming og/eller løpsk tale.
Mobilitetsopplæring(Bok/hefte)
Mobilitetsopplæring av barn, unge og voksne med synshemming
For mennesker med synshemming er mobilitet avgjørende for å kunne delta i dagliglivets gjøremål og aktiviteter. Å mestre mobilitetsferdigheter bidrar til et mer selvstendig liv og gir økt livskvalitet.
Kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas)
Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser.
Viser 61–80 av 492 treff.