Dïejvesegoerkese åarjelsaemiengïele/sørsamisk(Kartleggingsmateriell)
Baakoegåårkese lea digitale goerehtimmie gaskeviermesne. Destie maahta daejredh guktie maana baakoeh guarkoe. Numhtie åadtjobe daejredh guktie edtjebe baakoej gujmie barkedh dovne maanagïertesne jïh skuvlesne.
Åarjelsaemien foneemeteeste - åarjelsaemiengïele/sørsamisk(Kartleggingsmateriell)
Åarjelsaemien foneemeteeste maanan gïeletjoejh öörnegen mietie goerehte. Maahta daam nuhtjedh jis maana tsagkesh åtna gosse edtja soptsestidh, jallh jis sæjhta maanan baakoestimmiem goerehtidh.
Magihkalaš gávcci Davvisámegiella/Nordsamisk(Veileder)
«Magihkalaš gávcci»-plakáhtas leat rávvagat iešguđet áššiide maid don sáhtát deattuhit vai doarjjut olbmo fuomášit girjji čállosa ja dan maid don dajat gaskavuođa go lohkabeahtti ovttas.
Ii go mu mánná hállagoađe fargga? Ale vuordde ja geahča! davvisámegiella/nordsamisk(Bok/hefte)
Dán gihppagis leat dieđut mii molssaevttolaš ja dievasmahtti gulahallan (MDG) lea, manne dat lea dehálaš ja mo don sáhtát veahkehit iežat máná ovdánahttit iežas giela. Gihpa lea ráhkaduvvon ovttas Isaac Norgein.
TD Snap Core First (sámegillii)(App)
TD Snap Core First lea ollislaš gulahallanreaidu mas leat gráfalaš symbolat, sin várás geat dárbbašit Molssaevttolaš ja lassi gulahallanvuogi (MLG).
Rehkenastinmáhtu geahččaleapmi(Kartleggingsmateriell)
Rehkenastinmáhtu geahččaleapmi (Regnefaktaprøven) lea reaidu mainna sáhttá kártet dan oasi oahppi vuđolaš rehkenastinmáhtus, mii lea čadnon ovttageardánis lohkokombinašuvnnaid muitimii (rehkenastinmáhtolašvuohta).
Riekknimmáhtto gæhttjalibme(Kartleggingsmateriell)
Riekknimmáhtto gæhttjalibme (Regnefaktaprøven) l vædtsak åtsådittjat dav oasev oahppe vuodulasj riekknimtjehpudagájs, mij la tjanáduvvam álkkes tállakombinasjåvnåj mujttemij (riekknimtjehpudahka).
Ryöknemefaaktapryöven(Kartleggingsmateriell)
Ryöknemefaaktapryöve lea dïrrege dam bieliem learohken vihkeles maehtelesvoetijste ryöknemisnie goerehtalledh, mij lea veedtjemen bïjre aelhkie taalekombinasjovnijste (ryöknemefaakta).
TD Snap Core First(App)
TD Snap Core First er et helhetlig kommunikasjonsverktøy med grafiske symboler, for personer med behov for Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Tjuorggat riekknit gæhttjalibme(Kartleggingsmateriell)
Vuodulasj rekknimdádjadime árvustallam - matematihkkagæhttjalibme mánájdássáj.
Guvviedidh ryöknedh pryöve
Vuarjasjimmie maadthgoerkesistie ryöknemisnie - matematihkepryöve maanadaltesasse.
Lek når barnet bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
Synes du det er utfordrende å tilrettelegge for deltakelse i lek for ASK-språklige barn i barnehagen?
Om utredning av behov for tilleggstimer for elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i grunnopplæringen(Bok/hefte)
Oppdrag 2021-019 01.10.2021
Kartlegging av stamming og løpsk tale hos flerspråklige
Dette er en første pilotversjon av et nytt kartleggingsskjema utformet for å bistå logopeder i deres arbeid med flerspråklige barn, unge og voksne som kan ha stamming og/eller løpsk tale.
Garderobe – organisering og behov
Garderobesituasjonen er ofte en hektisk situasjon der flere barn og voksne er samlet på et avgrenset areal. Det blir lett støyende. Noen barn lar seg lett avlede og kan ha vansker med å konsentrere seg om hva de egentlig skal gjøre. Som voksne bør dere derfor ha en diskusjon om hvordan dere gjennomfører organiseringen og ivaretar barnas behov i en slik situasjon.
Tilrettelagte aktiviteter – oppfølging
«Tilrettelagte aktiviteter» definerer vi her som en lek eller aktivitet med tydelig struktur. Du som er voksen, vil i hovedsak planlegge, forberede, være ansvarlig for å organisere og gjennomføre slike aktiviterer. Du gir også føringer og støtte til barnegruppen underveis i aktiviteten. Både barn og voksne har tydelige rammer og vet hva som skal skje, og hva de skal gjøre. Under slike aktiviteter kan kontekstens struktur ha betydning for mestring for barn som har høyt aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker. De tilrettelagte aktivitetene har tydelige rammer og er som regel lettere for barn med disse vanskene å mestre enn ustrukturerte aktiviteter.
Numicon i barnehagen(Konkret materiell)
Å introdusere Numicon i barnehagen m/ veiledning og materiell er et matematikksett satt sammen til bruk i barnehagen.
Døvblindfødte menneskers vei inn i det kulturspråklige fellesskapet ved bruk av Tolke- og ledsagertjeneste(Artikkel)
Prosjektrapport.
Viser 201–220 av 492 treff.