Til hovedinnhold
Viser 421–440 av 492 treff.
Velg visningsmodus
  • Tre barn og assistent

    Synstap og bruk av hender i utforsking og læring(Veileder)

    Har du kontakt med barn som ikke bruker synet som viktigste sansekanal? Her er tips om felles bruk av hender i utforsking og læring. Tipsene er mest relevante for barn som har en utviklingsalder mellom ett og fem år.

  • Forsiden av brosjyren viser bilde av et lite barn som har spalte.

    Brosjyre om leppe- kjeve- ganespalt(Bok/hefte)

    Dette er en informasjonsbrosjyre skrevet til foreldre som har fått barn med leppe- kjeve- ganespalte (LKG).

  • Gutt sitter på fanget til assistent utendørs i barnehagen

    Synstap og berøring(Veileder)

    Råd om hvordan berøring kan brukes i samspill med barn som har nedsatt syn.

  • Spillesken med alt innhold

    Tegnmyggen og knottene(Konkret materiell)

    Bruk spillesken TegnMyggen og knottene og appen Tegnmyggen til å lære tegn på en morsom måte. Spillesken inneholder dyrelotto, svarteper, memory, en tallinje og to temaplakater– alle med tegn fra norsk tegnspråk. For videoavspilling av tegnene, skann strektegningene av tegn med appen.

  • omslag - tegning av lite barn som sitter på gulv med ballong

    Små barn med hørselstap(Bok/hefte)

    Informasjonshefte til foreldre om hørselstap hos småbarn fra 0 til 3 år. Heftet kan også benyttes til foreldre med større barn. 

  • Omslag

    Utfordringer knyttet til mobilitet for personer med moderat eller alvorlig synssvekkelse(Bok/hefte)

    En teoretisk og praktisk tilnærming til fagfeltet.

  • Omslag

    JNCL og fysisk aktivitet(Bok/hefte)

    I de senere år har det vært drevet mye dokumentasjons- og forskningsarbeid når det gjelder den nevrodegenerative sykdommen NCL, og som opptrer i flere former. I Norge dominerer en juvenil form forkortet JNCL.
    Boka tar for seg en innføring i sykdommens karakter.

  • Skjermdump

    Arkiv – eksamensoppgaver(Nettressurs)

    På denne siden samler UDIR tidligere gjennomførte eksamensoppgaver.

    Søk på fagnavn eller fagkode.

  • Skjermdump

    CODA Norge - Foreningen hørende barn av døve(Nettressurs)

    På nettstedet finner du mye som er «bra å vite» både for helsestasjoner, barnehager, skoler og ellers alle som har spørsmål.

  • Tøssebro

    Oppvekst med funksjonshemming – familie, livsløp og overganger(Nettressurs)

    Funn fra et prosjekt som har fulgt familier til barn med funksjonshemming fra barna var små til overgang til voksen alder. Åtte korte filmer med professor Jan Tøssebro sortert etter tema.

  • Rød krusedull

    Hva er løpsk tale?(Bok/hefte)

    Brosjyren informerer om hva løpsk tale er. Den er rettet mot brukere og fagpersoner for å gjøre vansken mer kjent. Det kan bidra til at vansken blir tidligere oppdaget og tiltak settes inn på et tidligere tidspunkt.

  • Logo med tekst "Paediatric Pain Profile"

    Pediatrisk smerteprofil og Non-communicating Children’s Pain Checklist(Kartleggingsmateriell)

    Jobber du med mennesker som ikke kan uttrykke smerte gjennom tale? Pediatrisk smerteprofil og Non-communicating Children’s Pain Checklist er utviklet for mennesker med kommunikasjonsutfordringer. Verktøyene brukes over hele verden og er oversatt til norsk.

  • Forside; Mac med VoiceOver 2016

    Mac med VoiceOver(Veileder)

    Denne veilederen viser deg korleis du brukar skjermlesaren VoiceOver på Mac.

  • TRAS logo, bokstavene i ulik farge som ligner på ulike dyr

    TRAS(App)

    TRAS observasjonsskjema om språkutvikling i digitalt format.

  • Språkløyper logo. to bøker som står lent mot en tredje bok.

    Språkløyper(Nettressurs)

    Språkløyper er en nettbasert læringsressurs om språk, lesing og skriving som kan brukes til kompetanseheving i barnehager og skoler. 

  • Et barn som sitter i klassen og ser på klokken han har på armen.

    Smartklokker(Artikkel)

    En smartklokke kan brukes til å strukturere og planlegge dagen din. På en enkel og diskré måte kan du dermed få tilgang til viktig informasjon via klokken på armen. 

  • En elev ser i en VR-brille av papp

    Når klasserommet blir virtuelt(Video)

    Erfaringsfilm fra Groruddalen skole, hvor de har tatt i bruk VR-briller i klasserommet for å variere og tilrettelegge undervisningen. 

  • Forside hefte

    Veileder i å lage gode instruksjonsfilmer på en enkel måte(Veileder)

    Veileder i å lage gode instruksjonsfilmer på en enkel måte.

  • Skjermdump fra nettsted

    Dynamisk undervisning(Nettressurs)

    «Dynamisk Undervisning» er en læringstilnærming og arbeidsform som vektlegger bruk av strukturert refleksiv samtale og samhandling i sammenheng med tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring.

     

  • linjebok / rutebok

    Linjebøker/rutebøker à 25 ark(Konkret materiell)

    For svaksynte elever som har problemer med å se linje- eller rutemarkeringen i vanlige skrivebøker. Leveres i pakker på 5 stk. Husk å spesifiser type, se prøvehefte.
    Spesialtilpassede skrivebøker kan lages etter avtale