En liten bok om ledsaging(Bok/hefte)
Boken gir praktiske råd og forslag til teknikker og informasjonsmåter i hverdagslivet, som kan være til nytte for deg som skal ledsage en person med kombinerte syns- og hørselstap eller døvblindhet.
Koding som verktøy for livsmestring(Video)
Når koding står på timeplanen på Frydenhaug skole og ressurssenter, er det mye entusiasme og livsglede.
Barnehageguiden(Veileder)
Barnehageguiden er laget for barnehageansatte for å skape en bevisstgjøring over barns atferd for å lettere kunne gjenkjenne symptomer på ADHD.
Når barnet stammer – Hva kan foreldrene gjøre?(Video)
En informasjonsfilm om førskolebarn med stamming. Hva kan foreldrene gjøre?
Synstap og spising(Veileder)
Råd når blinde og sterkt svaksynte barn har problemer med å spise.
Måltidet i et inkluderende felleskap (Veileder)
Måltidet er en inkluderingsarena i barnehagen. Her er læringsressurser om hvordan du kan inkludere barn med særskilte behov.
Lydbokprosjektet(Bok/hefte)
Denne prosjektrapporten viser en gjennomgang av Statpeds lydbokprodukter, vurdert opp mot de digitale forlagsformatene Unibok, Brettboka, Smartbok, D-bok og Lokus.
Tilrettelegge læremidler tospråklig med norsk tegnspråk(Nettressurs)
Elever som har krav på opplæring i og på tegnspråk har begrenset tilgang på læringsressurser. Her vil vi vise en måte å lage tospråklig undervisningsmateriell på.
Begynneropplæring i punktskrift(Bok/hefte)
ABC med punktskrift er utviklet for elever på 1. og 2. trinn som skal lære å lese og skrive punktskrift. Det kan også brukes av eldre elever.
Ressursark for lærere med elever som stammer(Veileder)
Dette er en norsk versjon av Supporting pupils who stammer – suggestions sheets utviklet av The Michael Palin Centre for Stammering Children.
Håndalfabetkort, plansjer av håndformene, og håndalfabetfont(Konkret materiell)
På denne siden har vi samlet håndalfabet-materiell.
Tegnsang(Bok/hefte)
Sangbok for gode venner
«Sangbok for gode venner» er et resultat av prosjektet «tegnsang i et inkluderende fellesskap». Sangene som er valgt ut er sanger utprøvd av flere skoler i Trondheim, og har vist seg å være sanger som er godt egnet å sette tegn til. Sangbok for gode venner er en samling sanger med vennskap som hovedtema. På den måten lever boka opp til sin tittel. Vi håper brukerne av sangboka vil få mye nytte og glede av den. Tegnsang passer for alle!
Sorg - det hjelper å snakke om det(Nettressurs)
Nettstedet «Sorg – det hjelper å snakke om det» vender seg til foreldre og andre voksne som ønsker informasjon om hvordan å støtte døve barn/ungdom i sorg.
Måltidet: tiltak for god opplevelse for barn med multifunksjonshemming(Artikkel)
Konkrete tiltak som kan gi barn med multifunksjonshemming gode måltidsopplevelser.
Kjenn hva jeg føler(Veileder)
"Kjenn hva jeg føler" er en veileder til samtale om følelser med barn og unge som er blinde eller sterkt svaksynte.
Tidlig identifisering og tilrettelegging for barn med ADHD-liknende atferd i barnehagen(Bok/hefte)
Rapporten beskriver prosjektets faser og evaluering, der målet har vært å øke kunnskap om tidlig identifisering av ADHD-lignende adferd i barnehagen.
Bøker på bliss symbolspråk(Bok/hefte)
ISAAC Norges blissgruppe og Statped har oversatt en del bøker til bliss symbolspråk. Disse tekstene er etter avtale med forlagene lagt ut for fri nedlasting. De kan brukes i lesning av de aktuelle bøkene, som må kjøpes på vanlig måte.
Flerspråklig opplæring for elever i ungdomsskole med kort botid(Bok/hefte)
Flerspråklige og minoritetsspråklige elever som nylig har kommet til Norge, kan lære norsk og få læringsutbytte når undervisning aktiviserer erfaringer, er samordnet og identifiserer oppfølgingsbehov.
Interaktive skjermer(Nettressurs)
Bruk av interaktive skjermer kan skape engasjement og øke motivasjonen. De bidrar til multisensorisk støtte ved bruk av tekst, lyd og visuelt materiell som bilder, illustrasjoner og video.
Viser 161–180 av 492 treff.