Digital lese- og skrivestøtte
Skrivestøtte
Å kunne uttrykke seg skriftlig er viktig og en grunnleggende ferdighet i opplæringen. For mange er det å skrive krevende. Bruk av skriverammer, tegneserier, tankekart og skrivestartere er nyttige og en viktig del av skriveopplæringen.
Hjelp til rettskriving
Når du skriver digitale tekster, kan du bruke stavekontroll. Stavekontroll finnes i de vanligste tekstbehandlerne eller operativsystemet. For noen kan det gi god støtte i rettskrivningen. Du kan få forslag til ord og plukke ut ordet du vil skrive dersom du kjenner det igjen. Det finnes en rekke verktøy som kan være lure å bruke. Eksempler på dette er:
- Autokorrektur
- Synonymoppslag
- Grammatikkontroll
- Ordoppslag
- Taletilbakemelding på ord og setningsnivå
Læreren må legge til rette og støtte eleven med å finne de skrivestrategiene som passer best.
For noen er det å skrive for krevende. Da kan diktering være et godt verktøy.
Skrivestrategier
Udir definerer skrivestrategier som en prosedyre og teknikk som den som skriver tar i bruk i sin skriveoppgave.
Forskning viser at det å arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen, er noe av det som gir elevenes størst læringsutbytte i skriveopplæringen. Derfor vil det å jobbe eksplisitt med å utvikle hensiktsmessige skrivestrategier, være et viktig grep for å utvikle elevenes skrivekompetanse (fra skrivesenteret.no)
I dette praksisnære webinaret fra SPOT 2020 med Elin Brandshaug og Bente Moen Kristiansen (fra Statped) viser de hvordan du som lærer kan motivere elever til å formidle seg ved blant annet å bruke tankekart, PowerPoint, setningsstartere og skriverammer:
Eksempler på skrivestøtte
Side 13 av 18