Digital lese- og skrivestøtte
Skrivestøtte
Å kunne uttrykke seg skriftlig er viktig og en grunnleggende ferdighet i opplæringen. For mange er det å skrive krevende. Bruk av skriverammer, tegneserier, tankekart og skrivestartere er nyttige og en viktig del av skriveopplæringen.
![Feilstavede ord på et ark.](/contentassets/dcc717f38cbc48c29491174af6a0a0cd/skrivestotte.png)
Hjelp til rettskriving
Når du skriver digitale tekster, kan du bruke stavekontroll. Stavekontroll finnes i de vanligste tekstbehandlerne eller operativsystemet. For noen kan det gi god støtte i rettskrivningen. Du kan få forslag til ord og plukke ut ordet du vil skrive dersom du kjenner det igjen. Det finnes en rekke verktøy som kan være lure å bruke. Eksempler på dette er:
- Autokorrektur
- Synonymoppslag
- Grammatikkontroll
- Ordoppslag
- Taletilbakemelding på ord og setningsnivå
Læreren må legge til rette og støtte eleven med å finne de skrivestrategiene som passer best.
For noen er det å skrive for krevende. Da kan diktering være et godt verktøy.
Skrivestrategier
Udir definerer skrivestrategier som en prosedyre og teknikk som den som skriver tar i bruk i sin skriveoppgave.
Forskning viser at det å arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen, er noe av det som gir elevenes størst læringsutbytte i skriveopplæringen. Derfor vil det å jobbe eksplisitt med å utvikle hensiktsmessige skrivestrategier, være et viktig grep for å utvikle elevenes skrivekompetanse (fra skrivesenteret.no)
I dette praksisnære webinaret fra SPOT 2020 med Elin Brandshaug og Bente Moen Kristiansen (fra Statped) viser de hvordan du som lærer kan motivere elever til å formidle seg ved blant annet å bruke tankekart, PowerPoint, setningsstartere og skriverammer:
Eksempler på skrivestøtte
Side 13 av 18