Veileder til samtale om følelser med barn og unge som er blinde eller sterkt svaksynte
Følelsessamtaler i skolesammenheng
I skolesammenheng anbefaler vi å gjennomføre følelsessamtalene som en integrert del av timeplanen, og ikke knyttet til ett enkelt fag. Temaet kan komme opp når som helst i løpet av en skoledag, og dette handler om grunnleggende forutsetninger for å kunne ta imot læring. Samtalene kan gjerne legges inn i en helhetlig plan.
Skoleeier har ansvar for at alle elever får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Gjennom det generelle prinsippet om tilpasset opplæring kan skoleeier iverksette tiltak som eksempelvis oppstart av samtaletimer. Tiltaket bør forankres i skolens ledelse, gjerne i samarbeid med PPT. Følelsessamtalene bør inngå som en del av elevens IOP (individuell opplæringsplan), hvis eleven har en slik plan.
De aller fleste i målgruppen dette tiltaket retter seg mot, vil ha en IOP med rett til individuelt tilrettelagt opplæring, jamfør opplæringslovens § 11-6 (udir.no).
Samtaletimer kan defineres som en arbeidsmetode innenfor IOP med målsettinger hentet fra læreplanens generelle del. Samtalene bør være et ledd i den individuelt tilrettelagte opplæringen, hvor det det kan arbeides målrettet med målene om sosial kompetanse fra elevens IOP.
Side 7 av 27