Digitale tankekart
Ved bruk av tankekart som læringsstrategi kan du samle og systematisere informasjon og ideer i et visuelt diagram.
Fordelen med å bruke et digitalt tankekart er at det gir muligheter for redigering, utvidelse og justering underveis. Med digitale verktøy kan elevene diktere i tankekartet og få støtte gjennom bilder, video og lyd. I tillegg gir noen digitale tankekart mulighet til samskriving og deling. Dette er funksjoner som kan være med på å tilrettelegge for individuelle behov samt øke deltakelsen for alle elever i klasserommet.
Ved bruk av tankekart kan du:
- Hente fram førkunnskaper
- Strukturere og sortere overbegrep og underbegrep rundt ulike temaer
- Planlegge og disponere et skriftlig produkt eller en oppgave
- Lage en presentasjon til muntlige fortellinger og fremlegg
- Automatisere og repetere ny kunnskap
- Gi visuell støtte i begrepsarbeid
- Lage tidslinjer
- Lage kart eller dagsplaner som gir oversikt over «annerledesdager»
- Dele tankekartet med elev, hjem og skole for informasjon og samarbeid
- Lage oppskrifter for struktur og forutsigbarhet
- Arbeide med sosiale historier
- Lage skriveramme
- Illustrere tekstoppgaver, rekkefølge på regneoperasjoner og matematiske begreper
- Strukturere og presentere nytt fagstoff i omvendt undervisning