Oppdage og kartlegge matematikkvansker
Fase 4. Individuelt tilrettelagt opplæring
Dersom det blir innvilget et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i matematikk, jamfør opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no), utformes en individuell opplæringsplan (IOP) som skal være skolens verktøy for å sikre eleven et best mulig opplæringstilbud.
I sammenheng med ny læreplan, LK-20, har Utdanningsdirektoratet utarbeidet mal for individuell opplæringsplan (IOP).
I fase 4 er det også naturlig at andre særskilte rettigheter vurderes, som tilrettelegging ved prøver og eksamen. Se også opplæringslovens
- § 11-4 Personleg assistanse (udir.no)
- § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no)
Arbeidet i fase 4 skal dokumenteres i en årsrapport, som skal inneholde
- oversikt over den opplæringen eleven har fått
- vurdering av elevens utvikling (elevens utvikling skal vurderes ut fra målene som er satt i elevens individuelle opplæringsplan)
- vurdering av arbeidsmetoder og organisering (pass på å ta stilling til om noe bør endres)
Side 7 av 8