Andre vansker som påvirker matematikklæring
Konsentrasjonsvansker
Elever med ADHD eller andre utfordringer som gir konsentrasjonsvansker trenger å være motiverte for å holde fokus på skolearbeidet. Det er ikke tilstrekkelig for dem å bestemme seg for at det er viktig: Når de ikke synes matematikk er spennende, strever de ofte med å
- Planlegge og organisere oppgaveløsning
- Skille mellom relevant og irrelevant informasjon i en oppgave
- Huske og bearbeide instruksjoner og viktige trinn i oppgaven
- Opprettholde oppmerksomheten under arbeidet
- Sjekke om svaret gir mening
Dette gjør at slike elever kan gå glipp av vesentlig informasjon og streve med å automatisere kunnskap.
Prinsipper for tilrettelegging
Dette er elever som har store utfordringer med vedvarende oppmerksomhet når de ikke finner lærestoffet interessant. Tilretteleggingen bør derfor handle om å gjøre lærestoffet mer relevant, oversiktlig og lettere tilgjengelig:
- Koble lærestoffet til elevens egne erfaringer og interesser.
- Ha gode rutiner for å sjekke om eleven har oppfattet beskjeder og instrukser.
- Vektlegg utforskning og problemløsning fremfor prosedyrer og «oppskrifter» - elevene må koble på forståelse i arbeidet.
- Praktiske oppgaver og fysisk aktivitet kan gjøre det lettere å fokusere på arbeidet.
- Aktiv bruk av tegninger, modeller og konkreter som støtte til muntlig undervisning bidrar til at det er lettere å forstå og bearbeide lærestoffet.
- Struktur og forutsigbarhet gir viktig støtte:
- Ha kjente og tydelige signaler for oppmerksomhet ved viktige beskjeder.
- En systematisk oppbygging av læringsøktene vil gi oversikt og hjelpe eleven til å holde oppmerksomheten.
- Ha avtaler om hva eleven skal gjøre når han eller hun mister oversikten.
Side 6 av 13