Faglige framlegg om multifunksjonshemming og dyp/alvorlig utviklingshemming
Faglige framlegg om multifunksjonshemming
Uten engasjement ingen læring. Her får vi høre hvordan skolen systematisk kan jobbe med engasjementsfaktorer som forventning, initiativ og utforskning i undervisningen av elever med dyp og alvorlig utviklingshemming.
Forelesningen ble holdt januar 2024
I undervisning av elever med dyp og alvorlig utviklingshemming er skolen tjent med å se på læring som noe som skjer i aktiviteter og situasjoner. Innenfor rammene av naturlige aktiviteter kan det dagen igjennom arbeides bredt med ulike typer læringsmål.
Forelesningen ble holdt januar 2024
Forelesningen ble holdt oktober 2023
Forelesningen ble holdt oktober 2023
Forelesningen ble holdt oktober 2023
Forelesningen ble holdt oktober 2023
Forelesningen ble holdt oktober 2023
Forelesningen ble holdt mars 2023
Forelesningen ble holdt februar 2022
Relasjonskompetanse og nærpersonkompetanse i arbeid med og rundt mennesker med multifunksjonshemming med dyp og alvorlig utviklingshemming.
Forelesningen ble holdt november 2023
Innlegg vil presentere kartleggingsmateriell til nærpersoner så barn, unge og voksne med multifunksjonshemming kan få dokumentert egne interesser. Aktiviteter basert på egne interesser beriker hverdagen.
Forelesningen ble holdt februar 2022
Forelesningen ble holdt februar 2022
Måltidene er noen de tidligste sosialiseringsarenaer og en naturlig måte å være sammen på. Å bli inkludert rundt bordet betyr å bli regnet med. Vi fokuserer på møtet med barn med store spiseutfordringer. La deg inspirere.
Filmen inngår i ASK e-læring.
Om kartlegging av interesser hos multifunksjonshemmede
Forelsningen ble holdt februar 2022
Elevfortellinger
Hvordan jobber laget rundt et multifunksjonshemmet barn med en livsbegrensende diagnose? Når livet blir begrenset og avkortet, handler det om mest mulig kvalitet og et samlet lag som gir alt for å gi Iduns liv mening.
Hvordan kan kreativ bruk av teknologi bidra til mer medbestemmelse og deltagelse for barn og unge med multifunksjonshemming? Vi møter Herman som viser oss hvordan tilpassede brytere, enkle talemaskiner, Snapchat og verktøyet «Book Creator» hjelper ham i sin hverdag.
Når Nali (5) begynner på skolen neste høst, har overgangen fra barnehagen allerede vært planlagt i to år. I Rælingen kommune har de systematisert rutiner for overganger. Minstestandarder og barnets stemme er stikkord. Filmen er en del av reportasjen med samme navn.
Åse elsker å være i aktivitet – og svømme. Der kan hun bruke kroppen fritt.
Åse er født med hjerneskade og kombinert sansetap. Komplekse vansker er ikke alltid én pluss én. Den ene sansen kompenserer ikke for den andre, og nye utfordringer oppstår.
Åse er ikke språkløs, men har sin egen måte å kommunisere på. De som forstår henne best, har innsikt i og forstår kroppsspråket hennes og taktil kommunikasjon.
Filmen omhandler området partnerfortolket kommunikasjon innen ASK, og peker på viktigheten av god kartlegging før valg av kommunikasjonsløsning. Her fremholdes:
- Verdsetting den kroppslige kommunikasjonen med gester, lyder, mimikk osv., og at den blir likt forstått og besvart.
- At denne kommunikasjonsformen og de ulike blir beskrevet og dokumentert gjennom bilder/video og tekst i kommunikasjonspass, apper som «Kjenn Meg» osv
- Viktigheten av tett samarbeid mellom barnets ulike arenaer.