Barn, unge og voksne med multifunksjonshemming har flere funksjonshemminger som er gjensidig forsterkende. Den enkelte trenger mye oppfølging og støtte for å utnytte ressursene sine.
Multifunksjonshemming og inkludering i barnehagen
Multifunksjonshemming og inkludering i skolen
Multifunksjonshemming og spesialundervisning for voksne
Multifunksjonshemming
Multifunksjonshemming og individuell opplæringsplan
Multifunksjonshemming og læring
Multifunksjonshemming og godt læringsmiljø
Multifunksjonshemming og lek
Multifunksjonshemming og teamarbeid, tverrfaglighet og foreldresamarbeid
Multifunksjonshemming, livskvalitet og etiske overveielser
Multifunksjonshemming og kommunikasjon
Multifunksjonshemming og sakkunnig vurdering
Multifunksjonshemming og overganger
Multifunksjonshemming og tilleggsvansker
Multifunksjonshemming og medbestemmelse
Les «Tilhørighet, deltagelse og engasjement» av Tonje Lovang og Knut Slåtta, Statped.
Dette er den ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».
Les «Små prosjekter i sneglefart - små for hvem?» av Ena Caterina Heimdahl og Helene Fulland, Statped.
Dette er det ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».
Pediatrisk smerteprofil og Non-communicating Children’s Pain Checklist er utviklet for mennesker med kommunikasjonsutfordringer. Verktøyene brukes over hele verden og er oversatt til norsk.
Teknologi i opplæringen kan gi økt læringsutbytte og bedre inkludering. Her finner du erfaringer og metodikk. Se også ressurser om utvikling, forskning og trender.