Statpeds tjenester | www.statped.no

Rådgivning og veiledning

Vi gir rådgivning og veiledning til kommuner, fylkeskommuner og statlige samiske videregående skoler. Rådgiving/veiledning gis på norsk og samisk. For å tilbudet kreves søknad fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Statpeds fagområder er utgangspunkt for rådgivningen/veiledningen.

Rådgivning/veiledning gis alltid i samarbeid med PPT i kommunen/fylkeskommunen.

Rådgivning er å gi råd og forslag til tiltak med utgangspunkt i det utfordringsbildet som PPT beskriver.

Veiledning er en dialog mellom veileder og veisøker der veileder stiller spørsmål for å skape refleksjon og bidra til å utvikle ny kunnskap og nye måter å jobbe på.

Auditiv-verbal språkveiledning.

Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.

Når PPT søker Statped om en individtjeneste, må PPT ha kartlagt personen som søknaden dreier seg om, så godt det lar seg gjøre, satt i verk tiltak lokalt og evaluert tiltakene.

Spesialpedagogisk kartlegging

Kartlegging av brukere skal i utgangspunktet foretas av kommunen, i noen tilfeller av spesialisthelsetjenesten. Dersom kommunen mangler kompetanse, kan den søke Statped om bistand til å gjennomføre kartlegging.

Kartlegging omfatter observasjon og kartlegging av brukeres individuelle forutsetninger og betingelser om opplæring, deltakelse og læringsmiljø.

Målet med kartlegging er å legge et grunnlag for pedagogiske tiltak og tilrettelegging for å sikre at bruker får en tilfredsstillende utvikling og læringsutbytte.

Statped benytter standardiserte tester og utredningsverktøy for å gjennomføre kartlegging. Etter kartlegging utarbeider vi en rapport med oppsummeringer og forslag til tiltak som sendes til kommunen ved pedagogisk-psykologisk tjeneste med kopi til foreldrene og skole/barnehage.

Samiskspråklig kartlegging

Statped kan gi støtte til sakkyndig vurdering dersom PPT ikke har fagkompetanse til å gjennomføre samiskspråklig kartlegging, utredning eller observasjon av samiskspråklige brukere.

Utredning

Statped kan på noen fagområder gi supplerende utredning når PPT ikke har kompetanse til å gjøre det selv.

Utredninger av synsfunksjonen

Statped gjør pedagogiske utredninger av synsfunksjonen. Vi undersøker hva personen ser og hvordan han bruker synet i ulike aktiviteter og under ulike synsbetingelser. Statped gjør også tverrfaglig synsutredning.

Tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger

Statped foretar tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer med komplekse og omfattende synsvansker, for personer med kombinerte sansetap og ved spørsmål om døvblindhet. Statped foretar oppfølgende tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer som er identifisert med døvblindhet.

Utredning før diagnostisering og identifisering av døvblindhet

Universitetssykehuset Nord-Norge HF er gitt et særlig ansvar for ledelse og tilrettelegging av arbeidet til Nasjonalt tverrfaglig team (NTT). Teamet er sammensatt av kvalifiserte fagpersoner innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB), som Statped er en del av.

Når både syns- og hørselsfunksjoner er nedsatt er det viktig å kartlegge omfanget for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming. Noen barn, unge og voksne har en så alvorlig grad av kombinert sansetap at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre, og berøringssansen må benyttes i tillegg. Vi bruker da funksjonsbetegnelsen døvblindhet, og dette utredes av blant annet Statped i samarbeid med Nasjonalt tverrfaglig team

Nasjonalt tverrfaglig team er sammensatt av kvalifisert personell innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner innen pedagogikk og psykologi fra enhetene i NKDB. Til sammen innehar teamet bred og høy faglig kompetanse om medfødt og ervervet døvblindhet. Teamet består av øyespesialist, øre-nese-hals-spesialist, genetiker, psykologspesialist, nevropsykolog, synspedagog, audiopedagog og spesialpedagog. Andre relevante fagpersoner trekkes inn ved behov.

Kartlegging av kombinerte sansetap

Syns- og hørselsfunksjon blir gjerne utredet på øyeavdelinger og øre-nese-hals avdelinger på sykehus. Diagnostisering av syndromer eller tilstander gjøres også på sykehus. Statped bistår med funksjonelle utredninger for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming i opplæring. Statped bistår også med å utrede barn og unge med så alvorlige sansetap at funksjonsbetegnelsen døvblindhet kan være aktuell.

Strakstilbud

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Det er en del av arbeid med tidlig innsats overfor barn, unge og voksne.

Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind, nylig fått et hørselstap, ervervet hjerneskade eller kombinerte syns- og hørselstap.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Dersom det er behov for videre oppfølging, må PP-tjenesten i brukerens bostedskommune sende en søknad til Statped. 

Når noen nylig har fått et hørselstap

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler med foresatte til små barn som nylig har fått et hørselstap.

Målgruppen er foresatte for små barn (0-3 år), men kan også gjelde for barn der hørselstapet blir oppdaget etter 3 år.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at de blir trygge i samspillet med barnet sitt
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter i en tidlig fase etter at hørselstapet er oppdaget, over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er spesialisthelsetjenesten ved hørselsavdelinger, høresentraler, øre-nese-halsavdelinger som kontakter Statped for et strakstilbud.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

 

Se også kurstilbudet God start

Når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Målgruppen er barn, unge og voksne som er i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt. Målet er å gi et raskt tilbud samtidig som Statped etablerer kontakt med bostedskommune.

Formålet med strakstilbudet er:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at foreldre blir trygge i samspillet med barnet
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter, over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud. 

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

Når noen har fått en ervervet hjerneskade

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler og rådgivning, kort tid etter at skaden har oppstått.

Målgruppen er barn, unge og voksne i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende og/eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole som følge av skaden.

Formålet med strakstilbudet er:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase for å skape felles forståelse gjennom informasjon om hva ervervet hjerneskade er
  • å etablere et tilpasset og koordinert utviklings- og opplæringstilbud i overgangen fra sykehus til opplæringsarena
  • å gi tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • å gi god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis ett til tre møter over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

Når noen nylig har fått kombinerte syns- og hørselstap

Statped og spesialisthelsetjenesten samarbeider om et strakstilbud for at
foresatte skal kunne få svar på spørsmål og bli trygge i samspillet med barnet. Det er i første rekke rettet mot foresatte til små barn (0 – 3 år), men det er likevel ingen aldersgrense.

Tilbudet består av samtaler der formålet er å gi informasjon om sansetapene og spesialpedagogiske muligheter. Målet er å trygge foresatte.

Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at de blir trygge i samspillet med barnet sitt
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

For å kunne gi best mulig rådgivning kan det være behov for medisinske opplysninger om diagnose, syns- og hørselsfunksjon.

Det er oftest spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped gjennom en henvisning. Det kreves ikke søknad fra PPT til Statped. Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Samtalene skal ta utgangspunkt i foresattes situasjon og behov.
Vanligvis gjennomføres det en til tre møter og dette er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Det kan avtales hjemmebesøk innen to uker etter henvendelsen, eller når foresatte er klare for det.

Dersom det er aktuelt, kan Statped være en møteplass for foresatte som del av strakstilbudet, der helsestasjonen og PPT kan være med i møtet. Dersom PPT ikke deltar, avtales når og hvordan kommunen skal involveres. Målet er at kommunen involveres så tidlig som mulig.

Dersom PPT ønsker tjenester fra Statped benyttes Søknadsskjema for individtjenester.

Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.

Heltidsopplæring (1.−13. trinn) medfødt døvblindhet

Statped har et tilbud om grunnskole og videregående skole for elever med medfødt døvblindhet ved Diamanten skole for elever med døvblindhet i Oslo. 

Tilbudet kan gis til elever i Oslo, Viken, og Innlandet. Skolen tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene i Fagfornyelsen. Det utarbeides individuelle opplæringsplaner (IOP) når en elev har fått vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.

I tillegg til de ulike fagenes kompetansemål, er det overordnede målet i alle fag å utvikle elevenes begrepsforståelse og kommunikative kompetanse.

Helårsopplæringen foregår i et stimulerende taktilt språkmiljø der elevene kan oppleve fellesskap og utvikle sin sosiale kompetanse.

Skolens tilbud er for elever i grunn- og videregående skole som på grunn av sin medfødte døvblindhet har behov for taktil tilnærming i sin opplæring. Elevene får undervisning i og på ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer.

Skolen har som mål

  • å sørge for at den enkelte elev i størst mulig grad får mulighet til å utvikle et funksjonelt språk gjennom tilpassede kommunikasjonsformer
  • å legge til rette for at den enkelte elev får mulighet til å utnytte sine evner i et rikt og levende læringsmiljø, der det legges vekt på forutsigbarhet, kreativitet og struktur
  • å bidra til å utvikle trygghet og selvstendighet for mestring og størst mulig deltakelse i sosialt samspill og i storsamfunnet

Deltidsopplæring (1.−10. trinn) i og på norsk tegnspråk

Statped tilbyr deltidsopplæring i et tegnspråklig miljø til elever på 1.−10. trinn som har utbytte av norsk tegnspråk i opplæringen etter opplæringslova § 3-4 eller § 11-6.

Tilbudet legger vekt på at elevene skal bli trygge tospråklige språkbrukere med norsk tegnspråk og norsk.

  • Statped 

    • bemanner opplæringen i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere 
    • baserer undervisningen på elevens enkeltvedtak i kommunen 
    • samarbeider med bostedsskoler for at elever skal nå læringsmålene sine 

    Ved Statpeds deltidsopplæring får eleven en ansvarlig kontaktlærer. Denne læreren samarbeider også med kontaktlæreren ved bostedsskolen for å sikre en helhetlig og godt tilrettelagt undervisning. En årlig, individuell plan for samarbeidet mellom elevens bostedsskole og Statped konkretiserer målene og fordeler ansvarsområdene. 

Søk om deltidsopplæring

  • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) må søke om deltidsopplæring, på eget skjema for tegnspråklige tjenester. 

    PPT kan søke om inntil tolv uker med deltidsopplæring i løpet av et skoleår. 

    Statped tilbyr seks uker hvert år på småtrinnet (1.–4. trinn), mellomtrinnet (5.–7. trinn) og ungdomstrinnet (8.–10. trinn) i Oslo, Bergen og Trondheim. Uker utover de seks ukene tilbys med yngre/eldre elever basert på hva som er til barnets beste. 

    PPT må søke om deltidsopplæring sammen med foreldre og eleven. 

    Statped ønsker søknader inn før 1. mars for oppstart nytt skoleår, men har fortløpende saksbehandling gjennom året. PPT må legge ved en gyldig sakkyndig vurdering. Det kan sendes et vedlegg med nødvendig informasjon for vår søknadsbehandling i påvente av sakkyndig vurdering. PPT kan ettersende vurderingen til Statped innen tre måneder. 

    I søknaden og i den sakkyndige vurderingen må PPT: 

    • begrunne elevens behov for opplæring i tegnspråk 
    • Tegnspråkopplæring etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller 11-6 (udir.no) 
    • oppgi hvor mange uker med deltidsopplæring eleven 
    • ønsker i løpet av et skoleår  
    • oppgi behov for individuell tilrettelegging (ved særlig behov for individuell oppfølging, kan eleven ha 
    • behov for følge fra bostedsskolen) 

    Når Statped innvilger en søknad om deltidsopplæring, sender vi svarbrev til PPT med kopi til elevens skole og foreldre/foresatte.

  • Rektor ved elevens bostedsskole må fatte et

    Vedtak skal sendes til Statped postmottak innen 15. september hvert skoleår. 

    Rektor på elevens bostedsskole har det overordnede ansvaret for opplæringstilbudet hos Statped som alternativ opplæringsarena.

     

  • PPT må fornye en søknad om deltidsopplæring ved overgang

    • fra småskole- til mellomtrinn
    • fra mellom- til ungdomstrinn

Statped er i dialog med Utdanningsdirektoratet for å avklare hvordan den nye opplæringsloven vil påvirke tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på norsktegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.  

Hva deltidsopplæringen består av

Deltidsuker

Deltidsukene er fysiske samlinger der elevene jobber temabasert med utvalgte fag, og all undervisning foregår i og på norsk tegnspråk iht til opplæringslova § 3-4.

  • I opplæringen er det fokus på de fire læreplanene for tegnspråklige:

    • norsk for elever med tegnspråk
    • norsk tegnspråk
    • engelsk for elever med tegnspråk
    • drama og rytmikk

    For elever som følger ordinære læreplaner, og har tegnspråkopplæring etter opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no), finner Statped andre relevante mål som samsvarer med målene etter § 3-4.

    • Deltidsopplæring i Bergen , undervisningen er på Nattland oppveksttun 
    • Deltidsopplæringen i Oslo, undervisningen er i Statpeds lokaler på Hovseter. 
    • Deltidsopplæringen i Trondheim, undervisningen er i Statpeds lokaler på Heimdal. 

    For elever fra de to nordligste fylkene har Statped i samarbeid med Tromsø kommune et tilbud om to ekstra deltidsuker i året (uke 7 og 43).

    Disse ukene har en nordnorsk profil og er ment for å gi elever, foreldre og søsken mulighet til å bli kjent og bygge nettverk i nord. Samiske tema er en naturlig del av opplæringen disse ukene. Foreldre får tilbud om kurs samtidig med deltidsopplæring, men disse er ikke en del av Se mitt språk. Søsken inviteres også til tegnspråkkurs.

  • Elever og foresatte som bor langt unna Statpeds lokaler (mer enn 60 km), får et overnattingstilbud på hotell.

    Kost og losji er kostnadsfritt for kursdeltakere. Statped tar ikke ansvar for elever før/etter skoletid. Ved overnatting må barn/ungdom ha tilsyn, og Statped dekker derfor også kost og losji for én voksen når eleven er på deltidsopplæring og det ikke er kurs for foreldre.

    Statped legger til rette for sosiale møteplasser og aktiviteter for elever, samt foreldre og søsken, på ettermiddag og kveldstid når de deltar på de fysiske samlingene.

  • Opplæring og botilbud er kostnadsfritt for foresatte og kommune.

    Kurs for foresatte og deltidsopplæring for elever koordineres, men kan ha ulikt omfang.

    Når foresatte er på kurs, kan de søke om opplæringspenger fra Nav. 
     
    Elevens rettigheter og kommunens forpliktelser med hensyn til skyss, reisefølge og tilsyn er regulert i opplæringslovens § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg (udir.no) og Rundskriv om skyss (udir.no)

    Det er kommunens ansvar å sørge for tilsyn ut over skoletid når en elev er på deltidsopplæring i regi av Statped. Vanligvis vil dette være foresatte, men kommune kan avtale andre løsninger for tilsyn ut over skoletid. 

Fjernundervisning

Mellom deltidsukene har alle elever tilbud om å delta i fjernundervisning i tegnspråk. Videomøter gir elevene en arena der de kan praktisere den muntlige delen av tegnspråk, og holde kontakt med de andre deltidselevene. Til fastsatte tider møter de 3-4 andre elever og lærere fra Statped deltidsopplæring.

  • Statped gir bostedsskolen oversikt over tid og grupper for fjernundervisning, og vi utarbeider planer i samarbeid med lærere(n) på bostedsskolen. Fjernundervisning i tegnspråk forutsetter at bostedsskolen har ressurser til å følge opp eleven i arbeidet med tegnspråk. Fjernundervisning avtales ved gjennomgang av samarbeidsplanen mellom Statped og bostedsskolen.

    Skolen må sørge for:

    • PC som eleven kan bruke
    • Internettforbindelse
    • Kamera
  • Statped bruker læringsplattformen Canvas til alle som får tegnspråkopplæring fra oss. Her legger vi ut informasjon, lærestoff og oppgaver som eleven skal besvare med filminnleveringer. 

    Brukerne får individuell påloggingsinformasjon for å kunne samhandle med elever/kursdeltakere og lærere i Statped innenfor trygge rammer som ivaretar personvernet. Læreren ved bostedsskolen kan også få individuell pålogging for å samarbeide om opplæringen. Dette avtaler læreren på bostedsskolen med elevens ansvarlige lærer i Statped. 

    Slik bruker du Canvas

    Nyttig informasjon for brukere og teknisk ansvarlige 

    Logg inn til fjernundervisning på Canvas  med din påloggingsinformasjon. 

     

Nasjonale ungdomsuker

På ungdomstrinnet inviterer Statped alle deltidselevene til to nasjonale ungdomsuker. Da møtes deltidselever fra hele landet til læring i et størres tegnspråklig læringsmiljø, der de også kan knytte kontakter med elever i andre deler av landet.

Tilbud til lærere på elevens bostedsskole

Statped erfarer at et tett samarbeid mellom elevens lærer på bostedsskolen ogansvarlig lærer på deltidsopplæringen gir eleven en bedre sammenheng iopplæringen.

  • For et godt samarbeid kan du som er på elevens bostedsskole,

    • være særlig observant på noe når en elev får deltidsopplæring 
    • drøfte ulike problemstillinger som oppstår når en elev er på deltidsopplæringen eller bostedsskolen
    • samarbeide rundt læreplaner
    • hospitere når en elev er på deltidsopplæring
    • bistå i å vurdere tegnspråkfaget på bostedsskolen

Statped tilbyr også grunnkurs i tegnspråk for pedagoger i tre trinn. Se vår kurskalender.

Deltidselevens lærere blir i tillegg invitert til å delta i et digitalt lærernettverk. Der kan lærerne drøfte og utveksle erfaringer knyttet til opplæringen, samt få kompetanseheving i ulike temaer som omhandler opplæring i og på tegnspråk.

Kurs i norsk tegnspråk for foresatte til barn med nedsatt hørsel (Se mitt språk)

Se mitt språk er et i norsk tegnspråk for foresatte til barn med nedsatt hørsel. Foresatte får tilbud om kurs når barna er i barnehage- og grunnskolealder, og antall uker varierer fra 1-4 uker

For foresatte til barn med tilleggsutfordringer til nedsatt hørsel har Signo et tilpasset kurstilbud i norsk tegnspråk.  

Mål

  • Ferdigheter i norsk tegnspråk til å kunne kommunisere med sine barn og deres nettverk.
  • kunnskap om grunnleggende tegnspråkteori
  • få innsikt i døves kultur og historie
  • få kunnskap om tospråklighet norsk/norsk tegnspråk

Hvordan få tjenesten

Det er PPT som søker Statped om deltakelse på Se mitt språk, på søknadsskjema for tegnspråklige tjenester.

Statped krever fornyet søknad ved overgang fra
• barnehage til skole,
• småtrinn til mellomtrinn
• mellomtrinn til ungdomstrinn

Kostnader

Forestatte på Se mitt språk kan ha rett til opplæringspenger fra Nav. Foresatte må selv informere arbeidsgiver om planlagt fravær i forbindelse med kurs.

Statped dekker ikke utgifter til reise. Foresatte må selv avklare reiseutgifter med sin bostedskommune.

Statped dekker kost og hotellopphold for deltakere med bosted 60 km eller mer fra kurssted. Informasjon om hotell og registreringskode fås ved påmelding til kurset.

Gjennomføring

Kurset blir holdt Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Hver uke består av 25 undervisningstimer. Foresatte fra nord deltar på kurs i Trondheim, men kan i tillegg søke på to ukeskurs årlig i Tromsø.

Søskentilbud og tilbud til barn i barnehagealder tilbys mens foreldrene deltar på kursene Se mitt språk eller God start. Søskentilbudet for skolealder er tilgjengelig uavhengig av reiseavstanden til Statped. For barn i barnehagealder gjelder tilbudet både barna som mottar tjenesten og deres søsken. Ved stor pågang prioriteres familier som bor 60 km eller mer fra Statped.

Kurs til foreldre til barn med nyoppdaget hørselstap (God Start)

God start er et kurstilbud for foresatte til barn i alderen 0–3 år med nyoppdagede hørselstap.

Kurset tar opp ulike tema knyttet til hørselstap, språk, samspill og kommunikasjon. Vi gir også en grunnleggende innføring i tegnspråk.

Foresatte til barn med nedsatt hørsel, uavhengig av barnets type eller grad av hørselsnedsettelse.

Mål

Kurset skal gi foresatte grunnleggende kunnskap om

  • nedsatt hørsel og konsekvenser av hørselstap
  • hvordan stimulere til utvikling av lytteferdigheter og talespråk
  • språk og språkutvikling – tospråklighet, talespråk og tegnspråk
  • samspill og kommunikasjon
  • grunnleggende ferdigheter i tegnspråk
  • muligheter for nettverksbygging og erfaringsutveksling

Hvordan få tjenesten

Tjenesten fås ved at pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunene sender søknad til Statped. Dersom kommunen bekrefter at søknadsprosessen har startet, kan Statped sende invitasjon til bruker før vi har mottatt søknad.

Barnet må ha fått påvist et hørselstap før PP-tjenesten søker om plass på kurs.

Rettigheter

Deltakere på God start har rett til opplæringspenger fra Nav. Foresatte må selv informere arbeidsgivere om planlagt fravær i forbindelse med kurs.

Gjennomføring

God start er en kursrekke med seks samlinger. Kursene går over to år med tre samlinger per år. Samlingene arrangeres fire steder i landet. Familier som er tilreisende, får tilbud om å ha med barn og søsken under skolepliktig alder.

Statped dekker kost og losji. Vi organiserer overnatting for foreldre og barn samt skyss mellom overnattingssted og kurssted. Statped dekker ikke utgifter til reise. Foresatte må selv avklare med bostedskommunen om den dekker reiseutgifter.

Etter God start kan foreldre fortsette i Se mitt språk fra modul 5.

I enkelte tilfeller ønsker foreldre å delta på Se mitt språk selv om de ikke har gjennomført alle samlingene i God start, det lar seg også gjøre.

Stønad og rettigheter ved tjenester

Foreldre/foresatte som er i arbeid og følger barn til utredning/kartlegging hos Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3.ledd, og de kan ha rett til omsorgspenger etter folketrygdloven § 9-14.

Om stønadssituasjonen for omsorgspenger, se folketrygdloven § 9-5. Omsorgspenger dekkes av NAV lokalt.

Reiseutgifter

Ved utredning som er henvist til Statped fra et helseforetak, dekkes reiseutgifter av HELFO, jamfør pasientreiseforskriften (lovdata.no). Har du spørsmål om pasientreiser, kan du ringe 05515.

Dersom utredningen ikke dekkes av pasientreiseforskriften, kan foreldre/foresatte søke kommunen om dekning av reiseutgifter. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.

Personer med døvblindhet som har «grønt kort» har sammen med annen legitimasjon rett til honnørrabatt og gratis reise for en ledsager på reiser med transportmidler som mottar offentlig støtte. Ordningen gjelder ikke flyreiser.

Rettigheter ved deltakelse på kurs i regi av Statped

Foreldre/foresatte som er i arbeid og mottar tjenester i regi av Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3. ledd (lovdata.no). De kan også ha rett til opplæringspenger. Opplæringspenger dekkes av NAV i henhold til folketrygdloven § 9-14 (lovdata.no).

Det er et krav i folketrygdloven § 9-14 at «opplæringen er nødvendig for at medlemmet skal kunne ta seg av og behandle barnet».

I Rundskriv til ftrl kap 9 – Stønad ved barns og andre nærståendes sykdom - Lovdata står det følgende om legeerklæring og dokumentasjon:

«Det kan etter § 9-14 innvilges opplæringspenger ved omsorg for funksjonshemmet barn eller barn som har langvarig sykdom. Det er etter femte ledd krav til at det legges fram legeerklæring i slike tilfeller.

Legeerklæringen må dokumentere at den aktuelle opplæringen er nødvendig for at omsorgspersonen skal kunne ta seg av og behandle barnet. Denne legeerklæringen kan komme fra helseinstitusjonen hvor opplæringen foregår, men det er ikke krav til det. Se nærmere om opplæringspenger i § 9-14 og kommentaren til den bestemmelsen.»

«Dersom det er dokumentert at barnet er hørsels- eller synshemmet, er det ikke nødvendig å kreve ny legeerklæring hver gang foreldrene/foresatte skal delta på opplæringskurs. Så lenge opplæringsbehovet er dokumentert, vil det i disse tilfeller som oftest være tilstrekkelig at Statped dokumenterer foreldrenes deltakelse.»

Viktige presiseringer

For å få rett til opplæringspenger fra NAV må de generelle vilkårene om opptjeningstid og tap av arbeidsinntekt være oppfylt, jamfør folketrygdloven § 9-2 (lovdata.no) og folketrygdloven § 9-3 (lovdata.no).

Foreldre/foresatte kan søke kommunen om dekning av reiseutgifter.. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.

Rettigheter ved fravær for elever i videregående opplæring som får tjenester fra Statped

Der tjenester fra Statped bidrar til å oppfylle rettigheter etter opplæringsloven, vil elever ikke få registrert dette som fravær. Dette gjelder fraværsgrensen og føring av fravær på vitnemål/kompetansebevis. Statped dokumenterer fravær der elever ber om dokumentasjon.

Statped tilbyr utredning/kartlegging (alene eller sammen med pedagogisk-psykologisk tjeneste) og gir tjenester som støtter opp om rettigheter som følger av opplæringsloven, for eksempel

  • individuelt tilrettelagt opplæring
  • tegnspråkopplæring
  • punktskriftopplæring
  • alternativ og supplerende kommunikasjon 

Det er viktig at skolen er informert på forhånd om når eleven mottar slike tjenester.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!