Spesialpedagogiske og språklige tjenester | www.statped.no

Rådgivning og veiledning

Vi gir rådgivning og veiledning til kommuner, fylkeskommuner og statlige samiske videregående skoler. Rådgiving/veiledning gis på norsk og samisk. For å tilbudet kreves søknad fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Statpeds fagområder er utgangspunkt for rådgivningen/veiledningen.

Rådgivning/veiledning gis alltid i samarbeid med PPT i kommunen/fylkeskommunen.

Rådgivning er å gi råd og forslag til tiltak med utgangspunkt i det utfordringsbildet som PPT beskriver.

Veiledning er en dialog mellom veileder og veisøker der veileder stiller spørsmål for å skape refleksjon og bidra til å utvikle ny kunnskap og nye måter å jobbe på.

Auditiv-verbal språkveiledning.

Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.

Når PPT søker Statped om en individtjeneste, må PPT ha kartlagt personen som søknaden dreier seg om, så godt det lar seg gjøre, satt i verk tiltak lokalt og evaluert tiltakene.

Spesialpedagogisk kartlegging

Kartlegging av brukere skal i utgangspunktet foretas av kommunen, i noen tilfeller av spesialisthelsetjenesten. Dersom kommunen mangler kompetanse, kan den søke Statped om bistand til å gjennomføre kartlegging.

Kartlegging omfatter observasjon og kartlegging av brukeres individuelle forutsetninger og betingelser om opplæring, deltakelse og læringsmiljø.

Målet med kartlegging er å legge et grunnlag for pedagogiske tiltak og tilrettelegging for å sikre at bruker får en tilfredsstillende utvikling og læringsutbytte.

Statped benytter standardiserte tester og utredningsverktøy for å gjennomføre kartlegging. Etter kartlegging utarbeider vi en rapport med oppsummeringer og forslag til tiltak som sendes til kommunen ved pedagogisk-psykologisk tjeneste med kopi til foreldrene og skole/barnehage.

Samiskspråklig kartlegging

Statped kan gi støtte til sakkyndig vurdering dersom PPT ikke har fagkompetanse til å gjennomføre samiskspråklig kartlegging, utredning eller observasjon av samiskspråklige brukere.

Utredning

Statped kan på noen fagområder gi supplerende utredning når PPT ikke har kompetanse til å gjøre det selv.

Utredninger av synsfunksjonen

Statped gjør pedagogiske utredninger av synsfunksjonen. Vi undersøker hva personen ser og hvordan han bruker synet i ulike aktiviteter og under ulike synsbetingelser. Statped gjør også tverrfaglig synsutredning.

Tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger

Statped foretar tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer med komplekse og omfattende synsvansker, for personer med kombinerte sansetap og ved spørsmål om døvblindhet. Statped foretar oppfølgende tverrfaglige synsfunksjonskartlegginger for personer som er identifisert med døvblindhet.

Utredning før diagnostisering og identifisering av døvblindhet

Universitetssykehuset Nord-Norge HF er gitt et særlig ansvar for ledelse og tilrettelegging av arbeidet til Nasjonalt tverrfaglig team (NTT). Teamet er sammensatt av kvalifiserte fagpersoner innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB), som Statped er en del av.

Når både syns- og hørselsfunksjoner er nedsatt er det viktig å kartlegge omfanget for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming. Noen barn, unge og voksne har en så alvorlig grad av kombinert sansetap at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre, og berøringssansen må benyttes i tillegg. Vi bruker da funksjonsbetegnelsen døvblindhet, og dette utredes av blant annet Statped i samarbeid med Nasjonalt tverrfaglig team

Nasjonalt tverrfaglig team er sammensatt av kvalifisert personell innen ulike medisinske fagområder og fagpersoner innen pedagogikk og psykologi fra enhetene i NKDB. Til sammen innehar teamet bred og høy faglig kompetanse om medfødt og ervervet døvblindhet. Teamet består av øyespesialist, øre-nese-hals-spesialist, genetiker, psykologspesialist, nevropsykolog, synspedagog, audiopedagog og spesialpedagog. Andre relevante fagpersoner trekkes inn ved behov.

Kartlegging av kombinerte sansetap

Syns- og hørselsfunksjon blir gjerne utredet på øyeavdelinger og øre-nese-hals avdelinger på sykehus. Diagnostisering av syndromer eller tilstander gjøres også på sykehus. Statped bistår med funksjonelle utredninger for å kunne tilrettelegge med hjelpemidler og pedagogisk tilnærming i opplæring. Statped bistår også med å utrede barn og unge med så alvorlige sansetap at funksjonsbetegnelsen døvblindhet kan være aktuell.

Strakstilbud

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Det er en del av arbeid med tidlig innsats overfor barn, unge og voksne.

Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind, nylig fått et hørselstap, ervervet hjerneskade eller kombinerte syns- og hørselstap.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Dersom det er behov for videre oppfølging, må PP-tjenesten i brukerens bostedskommune sende en søknad til Statped. 

Når noen nylig har fått et hørselstap

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler med foresatte til små barn som nylig har fått et hørselstap.

Målgruppen er foresatte for små barn (0-3 år), men kan også gjelde for barn der hørselstapet blir oppdaget etter 3 år.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at de blir trygge i samspillet med barnet sitt
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter i en tidlig fase etter at hørselstapet er oppdaget, over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er oftest hørselsavdelinger, høresentraler, øre-nese-halsavdelinger som kontakter Statped for et strakstilbud.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

 

Se også kurstilbudet God start

Når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler når noen nylig har fått alvorlig nedsatt syn eller er blitt blind.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Målgruppen er barn, unge og voksne som er i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt. Målet er å gi et raskt tilbud samtidig som Statped etablerer kontakt med bostedskommune.

Formålet med strakstilbudet er:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at foreldre blir trygge i samspillet med barnet
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis en til tre møter, over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud. 

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

Når noen har fått en ervervet hjerneskade

Strakstilbudet er et samordnet tilbud fra Statped og spesialisthelsetjenesten. Tilbudet består av samtaler og rådgivning, kort tid etter at skaden har oppstått.

Målgruppen er barn, unge og voksne i et utdannings- eller omskoleringsløp og/eller nettverket rundt.

Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende og/eller særlig komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole som følge av skaden.

Formålet med strakstilbudet er:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase for å skape felles forståelse gjennom informasjon om hva ervervet hjerneskade er
  • å etablere et tilpasset og koordinert utviklings- og opplæringstilbud i overgangen fra sykehus til opplæringsarena
  • å gi tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • å gi god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

Strakstilbudet innebærer vanligvis ett til tre møter over en periode på inntil seks måneder.

Tilbudet krever ikke søknad fra PPT til Statped. Det er oftest spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped for et strakstilbud.

Strakstilbudet er et avgrenset tilbud. Relevant informasjon blir overført til de kommunale instansene som har det videre ansvaret for tjenester til barnet/eleven.

Når noen nylig har fått kombinerte syns- og hørselstap

Statped og spesialisthelsetjenesten samarbeider om et strakstilbud for at
foresatte skal kunne få svar på spørsmål og bli trygge i samspillet med barnet. Det er i første rekke rettet mot foresatte til små barn (0 – 3 år), men det er likevel ingen aldersgrense.

Tilbudet består av samtaler der formålet er å gi informasjon om sansetapene og spesialpedagogiske muligheter. Målet er å trygge foresatte.

Formålet med strakstilbudet er at foresatte får:

  • et samordnet tilbud i en tidlig fase som kan bidra til at de blir trygge i samspillet med barnet sitt
  • tilstrekkelig informasjon om både medisinske forhold og spesialpedagogiske muligheter
  • god oversikt over tilbudene som finnes for hjelp videre i både helsesektor og utdanningssektor

For å kunne gi best mulig rådgivning kan det være behov for medisinske opplysninger om diagnose, syns- og hørselsfunksjon.

Det er oftest spesialisthelsetjenesten som kontakter Statped gjennom en henvisning. Det kreves ikke søknad fra PPT til Statped. Det er viktig at Statped blir tidlig involvert der det kan bli varige, omfattende eller komplekse behov for tilrettelegging i barnehage og skole.

Samtalene skal ta utgangspunkt i foresattes situasjon og behov.
Vanligvis gjennomføres det en til tre møter og dette er et avgrenset tilbud i en tidlig fase. Det kan avtales hjemmebesøk innen to uker etter henvendelsen, eller når foresatte er klare for det.

Dersom det er aktuelt, kan Statped være en møteplass for foresatte som del av strakstilbudet, der helsestasjonen og PPT kan være med i møtet. Dersom PPT ikke deltar, avtales når og hvordan kommunen skal involveres. Målet er at kommunen involveres så tidlig som mulig.

Dersom PPT ønsker tjenester fra Statped benyttes Søknadsskjema for individtjenester.

Før PPT søker Statped om en tjeneste, kan PPT kontakte Spør oss for å avklare behov.

Heltidsopplæring (1.−13. trinn) medfødt døvblindhet

Statped har et tilbud om grunnskole og videregående skole for elever med medfødt døvblindhet ved Diamanten skole for elever med døvblindhet i Oslo. 

Tilbudet kan gis til elever i Oslo, Viken, og Innlandet. Skolen tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene i Fagfornyelsen. Det utarbeides individuelle opplæringsplaner (IOP) når en elev har fått vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.

I tillegg til de ulike fagenes kompetansemål, er det overordnede målet i alle fag å utvikle elevenes begrepsforståelse og kommunikative kompetanse.

Helårsopplæringen foregår i et stimulerende taktilt språkmiljø der elevene kan oppleve fellesskap og utvikle sin sosiale kompetanse.

Skolens tilbud er for elever i grunn- og videregående skole som på grunn av sin medfødte døvblindhet har behov for taktil tilnærming i sin opplæring. Elevene får undervisning i og på ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer.

Skolen har som mål

  • å sørge for at den enkelte elev i størst mulig grad får mulighet til å utvikle et funksjonelt språk gjennom tilpassede kommunikasjonsformer
  • å legge til rette for at den enkelte elev får mulighet til å utnytte sine evner i et rikt og levende læringsmiljø, der det legges vekt på forutsigbarhet, kreativitet og struktur
  • å bidra til å utvikle trygghet og selvstendighet for mestring og størst mulig deltakelse i sosialt samspill og i storsamfunnet

Deltidsopplæring (1.−10. trinn) norsk tegnspråk

Ny opplæringslov og tilbud om deltidsopplæring i og på tegnspråk

Statped er i dialog med Udir for å avklare hvordan ny opplæringslov påvirker tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på tegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.

Deltidsopplæring foregår i et tegnspråklig miljø, med vekt på å utvikle flere språk/en bimodal tospråklighet. Det kan gis deltidsopplæring i inntil 12 uker i aldersblandete grupper på hovedtrinn 1.–4., 5.–7. og 8.–10.

Statpeds deltidsopplæring er definert som en alternativ opplæringsarena. Konkretisering av mål og ansvarsfordeling fastsettes i en årlig, individuell samarbeidsavtale med elevens bostedsskole.

Søknad om deltidsopplæring sendes til Statped innen 1. mars (med oppstart påfølgende skoleår). Søknader som kommer inn etter den fristen, vil behandles fortløpende. Når tjenesten innvilges, blir vedtak sendt til PPT, med kopi til skole og foresatte.

Ved førstegangs søknad vedlegges sakkyndig vurdering, gyldig for kommende skoleår. Denne kan ettersendes søknaden innen 3 måneder. Søknad om deltidsopplæring må fornyes ved overgang fra småskole- til mellomtrinn, og mellom- til ungdomstrinn. Ved søknad om videreføring av deltidsopplæring ved overgang til mellom-/ungdomstrinn må det legges ved ny sakkyndig vurdering dersom det er vesentlige endringer fra den tidligere.

Elever som vil ha utbytte av norsk tegnspråk i opplæringen, kan få tjenesten deltidsopplæring hos Statped. For at grunnskoleelever med vedtak om opplæring i norsk tegnspråk etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringslovas § 11-6 (udir.no), skal få deltidsopplæring, må pedagogisk-psykologisk tjeneste søke Statped om en individtjeneste.

Innhold i søknaden

Elevens behov for opplæring i tegnspråk må begrunnes. I samsvar med barnekonvensjonen må motivasjon for tegnspråk og søknad om deltidsopplæring drøftes med eleven. Følgende må tydelig fremkomme av søknaden og av den sakkyndige vurderingen.

  1. Opplæringsparagraf: Det oppgis om eleven får tegnspråkopplæring etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller § 11-6 (udir.no).
  2. Behov/mål: PPT må beskrive målet med tegnspråkopplæringen på en alternativ opplæringsarena.
  3. Omfang: Det oppgis hvor mange uker i løpet av skoleåret det ønskes deltidsopplæring. PPT kan på vegne av foresatt og skole søke om inntil 12 uker deltidsopplæring, uten trekk i kommunens rammetilskudd. Statped deltidsopplæring legger til rette for seks uker i aldersblandete grupper på 1.–4. trinn, 5.–7. trinn eller ungdomstrinnet. Uker ut over dette avtales individuelt.

Antallet uker med deltidsopplæring fastsettes i samråd mellom PPT, skole og foresatte. Elevens behov skal legges til grunn.. Ved behov for flere uker deltidsopplæring enn opprinnelig avtalt, bekreftes dette skriftlig av PPT. Det er ikke behov for en ny søknad.

Individuelle behov: Når det foreligger særskilte tilretteleggingsbehov ut over det som går på tegnspråkopplæring, er det viktig at Statped gjøres kjent med dette. Dersom eleven har et særlig behov for individuell oppfølging, kan det være aktuelt med følge fra bostedsskole.

Rektor

Rektor ved bostedsskolen fatter et enkeltvedtak om opplæring i og på tegnspråk etter opplæringslovas § 3-4 (udir.no) og/eller individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringslovas § 11-6 (udir.no). I tillegg må det fattes et vedtak om opplæring på en alternativ opplæringsarena, og vedtak skal sendes til Statped postmottak innen 15. september hvert skoleår.

Lærere på bostedskoler

Statped tilbyr kurs for lærere og ansatte i skole og SFO som har ansvar for tegnspråklige elever. Videre vil lærere bli invitert til å delta i et digitalt nettverk for lærere. Dette er en arena der lærere kan drøfte og utveksle erfaring knyttet til opplæringen.

Om deltidsopplæringen

Ny opplæringslov og tilbud om deltidsopplæring i og på tegnspråk

Statped er i dialog med Udir for å avklare hvordan ny opplæringslov påvirker tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på tegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.

I all opplæring på grunnskolenivå er det kommunen som har det overordnede ansvar for elevens opplæring. For de aller fleste elevene vil dette bety nærskole i hjemmemiljø, for enkelte andre en interkommunal skole eller en privatskole. I alle tilfeller er det elevens kommune, oftest delegert til rektor, som har hovedansvar for elevens opplæring.

Rett til opplæring i og på norsk tegnspråk

Elever med hørselshemming har rett til opplæring i og på norsk tegnspråk. Foreldrene til elevene velger om de skal ha opplæring i og på norsk tegnspråk. Elever på 8. til 10. trinn velger selv om de skal ha slik opplæring.

Dette følger av opplæringslovens § 3-4 Opplæring i og på norsk tegnspråk i grunnskulen (udir.no).

Rektors ansvar

Rektor på elevens bostedsskole har det overordnede ansvar for opplæringstilbudet, også når elevene er på en alternativ opplæringsarena.

For at en elev skal kunne få opplæring på en alternativ opplæringsarena, må eleven ha et enkeltvedtak. Rektor kan ikke skrive enkeltvedtak om alternativ opplæringsarena i Statped uten hjemmel i opplæringslovens § 3-4 og/eller § 11-6.

Faglig innhold

I deltidsuker jobber elevene temabasert med utvalgte fag, der tegnspråk er en del av all undervisning.

Smakebit fra 1.–4. trinn

Seks uker i året samler Statped 50–60 elever på 1.–4. trinn til deltidsuker i Trondheim, Bergen og Oslo. Samlingene er temabaserte, eksempelvis slik:

- Oslo: «Hjemmet mitt» med fokus på tegnspråk.

- Bergen og Trondheim: «Hvem er jeg?» med fokus på tegneserie og identitet.

I alle deltidsuker er det fokus på de fire fagene for elever som følger opplæringslova § 3-4 og har tegnspråk som førstespråk:

  • norsk for elever med tegnspråk
  • norsk tegnspråk
  • engelsk for elever med tegnspråk
  • drama rytmikk

For elever som følger ordinære læreplaner og har tegnspråkopplæring etter opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no), finner Statped andre relevante mål å jobbe etter.

Mellom deltidsukene har alle elever tilbud om å delta i fjernundervisning i tegnspråk. Videomøter gir elevene en arena der de kan praktisere den muntlige delen av tegnspråk, og holde kontakt med de andre deltidselevene. Til fastsatte tider møter de 3-4 andre elever og lærere fra Statped deltidsopplæring.

Mål

Statped deltidsopplæring defineres som en alternativ opplæringsarena, og er bemannet i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere. Undervisningen er basert på elevens enkeltvedtak i kommunen, og Statped deltidsopplæring samarbeider med bostedsskoler for at elever skal kunne nå sine læringsmål.

Elever tilknyttet deltidsopplæringen har en ansvarlig lærer følger opp den enkelte elev og samarbeider med lære på bostedsskolen om helhetlig opplæring. Det kreves et godt samarbeid mellom bostedsskolen og Statped for å skape god sammenheng i opplæringen.

Konkretisering av mål og ansvarsfordeling fastsettes i en årlig, individuell samarbeidsavtale mellom elevens bostedsskole og Statped.

Fjernundervisning

Elever som har enkeltvedtak om Statpeds tjeneste «Deltidsopplæring i tegnspråk for grunnskoleelever», får tilbud om fjernundervisning i norsk tegnspråk som en del av opplæringen. For å møtes i trygge rammer som ivaretar personvern, bruker Statped læringsplattformen Canvas.

Å lære språk forutsetter kommunikasjon med andre, men mange deltidselever har få tegnspråklige samtalepartnere i hjemmemiljøet. Derfor tilbyr deltidsopplæringen én økt med fjernundervisning i uken. Avhengig av alder og individuelle forutsetninger, kan økten vare fra 20 til 45 minutter.

Målet med fjernundervisning er å kunne skape en språklig arena der elevene får brukt tegnspråk med jevnaldrende. Fjernundervisning tar utgangspunkt i læreplanen for norsk tegnspråk og/eller den tegnspråklige delen av elevers individuelle opplæringsplan. Det er en integrert del av deltidsopplæringen, og vil derfor knyttes til tema som det undervises i de ukene elevene er på deltidsopplæring.

Oversikt over tid og grupper vil bli kommunisert til den enkelte skole, og planer utarbeides i samarbeide med lærer på bostedsskole. Fjernundervisning i tegnspråk forutsetter at ansatte ved bostedsskole har tid og kompetanse for å følge opp eleven i arbeidet med tegnspråk.

Fjernundervisning er en del av deltidsopplæringen og skolen melder seg på gjennom Statped kurskalender. Det trengs ingen kurskode. Det er avgjørende at Statped har oppdatert kontaktinformasjon til lærer, skoleledelse og it-avdeling i kommunen, på den måten kan vi i felleskap sikre at det tekniske ikke hindrer eleven i å delta i undervisningen.

Læringsplattformen Canvas

Statped bruker læringsplattformen Canvas til alle som mottar tegnspråkopplæring fra Statped. Her legges det ut informasjon, lærestoff og oppgaver som skal besvares med filminnleveringer. I denne forbindelse trenger Statped samtykke for å kunne motta og lagre filminnleveringer.

Brukerne får individuell påloggingsinformasjon for å kunne samhandle med elever/kursdeltakere og lærere i Statped innenfor trygge rammer som ivaretar personvernlover. Slik bruker du Canvas og nyttig informasjon for brukere og teknisk ansvarlige.

Logg inn med din påloggingsinformasjon.

Undervisningssteder

  • Deltidsopplæring i Bergen tar imot elever fra Rogaland og Vestland.
    Undervisningen gis på Nattland oppveksttun.
  • Deltidsopplæringen i Oslo tar imot elever fra Agder, Innlandet, Oslo, Vestfold og Telemark og Viken.
    Undervisningen gis ved Statped og holder til i D-bygget på Hovseter, Gamle Hovsetervei 3, 0768.
  • Deltidsopplæringen i Trondheim tar imot elever fra fylkene Nordland og Troms og Finnmark, Trøndelag og Møre og Romsdal.
    Undervisningen er på Statped, i bydelen Heimdal, Trondheim.

For elever fra de to nordligste fylkene har Statped i samarbeid med Tromsø kommune et tilbud om to ekstra deltidsuker i året.

Tilbudet gjelder for alle elever i grunnskolen, og opplæringen gis i aldersblandet gruppe. Disse ukene har en nordnorsk profil og er ment for å gi elever, foreldre og søsken mulighet til å bli kjent og bygge nettverk i nord. Samiske tema er en naturlig del av opplæringen disse ukene. Foreldre får tilbud om kurs samtidig med deltidsopplæring, men disse er ikke en del av Se mitt språk. Søsken inviteres også til tegnspråkkurs.

Overnatting

Elever og foresatte som bor langt unna Statpeds lokaler (mer enn1 times reisevei), får et overnattingstilbud på hotell. Kost og losji er kostnadsfritt for kursdeltakere. Statped tar ikke ansvar for elever før/etter skoletid. Ved overnatting må barn/ungdom ha tilsyn, og Statped dekker derfor også kost og losji for en voksen.

Statped legger til rette for sosiale møteplasser og aktiviteter for elever, samt foreldre og søsken, på ettermiddag og kveldstid når de deltar på de fysiske samlingene.

På ungdomstrinnet inviterer Statped alle deltidselevene til to nasjonale ungdomsuker. Da møtes deltidselever fra hele landet til læring i et størres tegnspråklig læringsmiljø der de også kan knytte kontakter i andre deler av landet.

Kostnader

Opplæring og botilbud er kostnadsfritt for foresatte og kommune. Kurs for foresatte og deltidsopplæring for elever koordineres, men kan ha ulikt omfang. Når foresatte er på kurs, kan de søke om opplæringspenger fra NAV.

Elevens rettigheter og kommunens forpliktelser med hensyn til skyss, reisefølge og tilsyn er regulert i opplæringslovens § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg (udir.no) og Rundskriv om skyss (udir.no).

Det er kommunens ansvar å sørge for tilsyn ut over skoletid når en elev er på deltidsopplæring i regi av Statped. Vanligvis vil dette være foresatte, men kommune kan avtale andre løsninger for tilsyn ut over skoletid.

Kurs etter søknad

Kommuner/fylkeskommuner kan søke Statped om deltakelse på noen kurs. Kurs som er åpne for alle finner på denne kurssiden.

Opplæringstilbud i tegnspråk for foreldre til barn som har en hørselshemning (Se mitt språk)

Se mitt språk er et opplæringstilbud i tegnspråk for foreldre til barn som har en hørselshemning.

Opplæringen skal bryte språkbarrieren i familien. Vi fokuserer derfor på barnets tospråklige tilhørighet og ikke på funksjonsnedsettelsen.

Opplæringen gis til barnet er 16 år med to til fire kursuker per år.

Målgruppe

  • Foreldre til hørselshemmede barn
  • Foreldre til barn med kommunikasjonsutfordringer som ikke skyldes nedsatt hørsel.

Mål

Foreldre skal kunne kommunisere uanstrengt på norsk tegnspråk med sine barn og deres nettverk.

De skal få innsikt i døves kultur og historie, kunnskap om tospråklighet norsk/norsk tegnspråk og informasjon om rettigheter gjennom folketrygden og opplæringsloven.

Gjennom møte med fagpersoner og foreldre ha fått innspill som på ulike måter har gitt dem økt trygghet i det å ha omsorgsansvar for et barn som har en hørselshemning.

Hvordan få tjenesten

Pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunene sender søknad til Statped.

Forarbeid før søknad

Deltakere på Se mitt språk kan ha rett til opplæringspenger fra NAV. Foreldre må selv informere arbeidsgiver om planlagt fravær i forbindelse med kursrekker.

Statped dekker ikke utgifter til reise. Brukere må selv avklare med kommunen om de dekker reiseutgifter.

Gjennomføring

Se mitt språk strekker seg over barnets første 16 leveår. Kurset varer til sammen 40 uker. Hver uke består av 25 undervisningstimer.

Kurset blir holdt Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Deltakere fra nord deltar på kurs i Trondheim.

Kurset er et samarbeid med Signo skole og kompetansesenter og Ål folkehøgskole for døve. Deltakere tilbys egne uker/moduler som gjennomføres på Ål som en integrert del av programmet.

Undervisningen bygger på Plan for opplæring av foreldre til døve og sterkt tunghørte barn (Norsk fjernundervisning, 1995).

Statped dekker kost og losji. Reiseutgifter kan dekkes av hjemkommunen etter søknad. Foreldrene har rett til opplæringspenger.

Last ned brosjyren om Se mitt språk i PDF-format 

For foreldre til barn med nyoppdaget hørselstap (God Start)

God start er et kurstilbud for foreldre til barn i alderen 0–3 år med nyoppdagede hørselstap.

Kurset tar opp ulike tema knyttet til hørselstap, språk, samspill og kommunikasjon. Vi gir også en grunnleggende innføring i tegnspråk.

Målgruppe

Foreldre til barn med nedsatt hørsel, uavhengig av barnets type eller grad av hørselsnedsettelse.

Mål

Kurset skal gi foreldrene grunnleggende kunnskap om

  • nedsatt hørsel og konsekvenser av hørselstap
  • hvordan stimulere til utvikling av lytteferdigheter og talespråk
  • språk og språkutvikling – tospråklighet, talespråk og tegnspråk
  • samspill og kommunikasjon
  • grunnleggende ferdigheter i tegnspråk
  • muligheter for nettverksbygging og erfaringsutveksling

Hvordan få tjenesten

Tjenesten fås ved at pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunene sender søknad til Statped. Dersom kommunen bekrefter at søknadsprosessen har startet, kan Statped sende invitasjon til bruker før vi har mottatt søknad.

Forarbeid før søknad

Barnet må ha fått påvist et hørselstap før PP-tjenesten søker om plass på kurs.

Det er ønskelig at familien har fått Strakstilbud før første samling.

Rettigheter

Deltakere på God start har rett til opplæringspenger fra NAV. Foreldre må selv informere arbeidsgivere om planlagt fravær i forbindelse med kursuker.

Gjennomføring

God start er en kursrekke med seks samlinger. Kursene går over to år med tre samlinger per år. Samlingene arrangeres fire steder i landet. Familier som er tilreisende, får tilbud om å ha med barn og søsken under skolepliktig alder.

Statped dekker kost og losji. Vi organiserer overnatting for foreldre og barn samt skyss mellom overnattingssted og kurssted. Statped dekker ikke utgifter til reise. Brukere må selv avklare med kommunen om den dekker reiseutgifter.

Andre kurs

Statped tilbyr flere kurs for foreldre til hørselshemmede barn. Vi drøfter med hver enkelt hvilket tilbud barn og foreldre ønsker etter God start.

Etter God start kan foreldre fortsette i Se mitt språk fra modul 5.

I enkelte tilfeller ønsker foreldre å delta på Se mitt språk selv om de ikke har gjennomført alle samlingene i God start. I disse tilfellene anbefaler vi foreldrene å delta på innføringskurs i tegnspråk.

Stønad og rettigheter ved tjenester

Foreldre/foresatte som er i arbeid og følger barn til utredning/kartlegging hos Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3.ledd, og de kan ha rett til omsorgspenger etter folketrygdloven § 9-14.

Om stønadssituasjonen for omsorgspenger, se folketrygdloven § 9-5. Omsorgspenger dekkes av NAV lokalt.

Reiseutgifter

Ved utredning som er henvist til Statped fra et helseforetak, dekkes reiseutgifter av HELFO, jamfør pasientreiseforskriften (lovdata.no). Har du spørsmål om pasientreiser, kan du ringe 05515.

Dersom utredningen ikke dekkes av pasientreiseforskriften, kan foreldre/foresatte søke kommunen om dekning av reiseutgifter. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.

Personer med døvblindhet som har «grønt kort» har sammen med annen legitimasjon rett til honnørrabatt og gratis reise for en ledsager på reiser med transportmidler som mottar offentlig støtte. Ordningen gjelder ikke flyreiser.

Rettigheter ved deltakelse på kurs i regi av Statped

Foreldre/foresatte som er i arbeid og mottar tjenester i regi av Statped, kan ha rett til permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9, 3. ledd (lovdata.no). De kan også ha rett til opplæringspenger. Opplæringspenger dekkes av NAV i henhold til folketrygdloven § 9-14 (lovdata.no).

Det er et krav i folketrygdloven § 9-14 at «opplæringen er nødvendig for at medlemmet skal kunne ta seg av og behandle barnet».

I Rundskriv til ftrl kap 9 – Stønad ved barns og andre nærståendes sykdom - Lovdata står det følgende om legeerklæring og dokumentasjon:

«Det kan etter § 9-14 innvilges opplæringspenger ved omsorg for funksjonshemmet barn eller barn som har langvarig sykdom. Det er etter femte ledd krav til at det legges fram legeerklæring i slike tilfeller.

Legeerklæringen må dokumentere at den aktuelle opplæringen er nødvendig for at omsorgspersonen skal kunne ta seg av og behandle barnet. Denne legeerklæringen kan komme fra helseinstitusjonen hvor opplæringen foregår, men det er ikke krav til det. Se nærmere om opplæringspenger i § 9-14 og kommentaren til den bestemmelsen.»

«Dersom det er dokumentert at barnet er hørsels- eller synshemmet, er det ikke nødvendig å kreve ny legeerklæring hver gang foreldrene/foresatte skal delta på opplæringskurs. Så lenge opplæringsbehovet er dokumentert, vil det i disse tilfeller som oftest være tilstrekkelig at Statped dokumenterer foreldrenes deltakelse.»

Viktige presiseringer

For å få rett til opplæringspenger fra NAV må de generelle vilkårene om opptjeningstid og tap av arbeidsinntekt være oppfylt, jamfør folketrygdloven § 9-2 (lovdata.no) og folketrygdloven § 9-3 (lovdata.no).

Foreldre/foresatte kan søke kommunen om dekning av reiseutgifter.. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere behovet.

Rettigheter ved fravær for elever i videregående opplæring som får tjenester fra Statped

Der tjenester fra Statped bidrar til å oppfylle rettigheter etter opplæringsloven, vil elever ikke få registrert dette som fravær. Dette gjelder fraværsgrensen og føring av fravær på vitnemål/kompetansebevis. Statped dokumenterer fravær der elever ber om dokumentasjon.

Statped tilbyr utredning/kartlegging (alene eller sammen med pedagogisk-psykologisk tjeneste) og gir tjenester som støtter opp om rettigheter som følger av opplæringsloven, for eksempel

  • individuelt tilrettelagt opplæring
  • tegnspråkopplæring
  • punktskriftopplæring
  • alternativ og supplerende kommunikasjon 

Det er viktig at skolen er informert på forhånd om når eleven mottar slike tjenester.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!