Å være tidlig ute med å planlegge overgangen er nødvendig for å
- sørge for fysisk tilrettelegging ute og inne
- skaffe tilstrekkelige timeressurser
- forberede lærere gjennom kurs og veiledning
- ivareta behovet for pedagogisk tilrettelegging
Les mer om tilrettelegging ved synsnedsettelser.
Samarbeidsmøter
Forberedelsene bør innledes med samarbeidsmøter mellom foresatte, den nye skolen, PPT og Statped. I tillegg bør noen fra barnehagen eller den gamle skolen delta. Der det er aktuelt, bør også eleven være med.
I møtene er det viktig å avklare behov for
- tilrettelegging i fag
- tilrettelagte læremidler
- synshjelpemidler
- bruk av retten til opplæring etter opplæringslovens § 3-5 (udir.no) og § 6-4 (udir.no), og hvem som eventuelt skal gi opplæringen
- hospitering
- at eleven skal bli kjent på den nye skolen
- mobilitetsopplæring før overgang
Overgang til videregående skole
Ved overgang til videregående bør også følgende avklares så tidlig som mulig:
- valg av skole (uavhengig av om det søkes om særskilt inntak eller ikke)
- valg av utdanningsprogram og fag
- behov for å ta opplæringen over fire eller fem år