Tilrettelegge for deltakelse i lek, spill og aktiviteter

Morsomme aktiviteter, lek og spill er gode arenaer for trivsel, læring og utvikling. Ved å observere ASK-språklige i ulike aktiviteter kan vi få informasjon om hva de er opptatt av og hvem de er.

ASK-språklige kan bruke lengre tid på å uttrykke seg enn de som bruker talespråk. Det kan også være utfordrende å dele oppmerksomheten mellom aktiviteten og kommunikasjonshjelpemiddelet. Derfor må du planlegge godt, ha god struktur og gode rammebetingelser.

Her får du noen ideer til hvordan du kan tilrettelegge for god deltakelse.
Legg først til rette for god samhandling i de planlagte aktivitetene. Helt fri aktivitet kan være krevende å legge til rette for.

Gode rammer

Start med å observere den ASK-språklige:

Etter å ha gjort observasjoner, må du få på plass gode rammer:

God kommunikasjon

Aktiviteten vil være styrende for det dere kommuniserer om. Ta utgangspunkt i observasjonene dine, og kjennskapen du har til den ASK-språklige når du vurderer hvilket ordforråd du legger til rette for i de ulike aktivitetene.

Lag en oversikt over aktuelle temaer. Det kan for eksempel handle om:

  • aktiviteten
  • hva som skal gjøres
  • forandringer i leken
  • eventuelle roller

Ta utgangspunkt i utviklingsnivået til den ASK-språklige og kommunikasjonsform som brukes når du skal planlegge:

  • Søk opp håndtegn og øv deg på ordene, frasene eller setningene som er aktuelle
  • Lag tematavler med aktuelt ordforråd, og øv deg på å bruke de
  • Bruk kommunikasjonsboken (enten i papir, eller på talemaskin), finn ord og setninger, og øv
  • Tenk gjennom hvordan dere som er med skal plassere dere, og hvor kommunikasjonshjelpemiddelet skal være for at alle når, ser og hører det.

Strategier for samhandling

Velg variant: