Tilrettelegge for deltakelse i lek, spill og aktiviteter
Morsomme aktiviteter, lek og spill er gode arenaer for trivsel, læring og utvikling. Ved å observere ASK-språklige i ulike aktiviteter kan vi få informasjon om hva de er opptatt av og hvem de er.
ASK-språklige kan bruke lengre tid på å uttrykke seg enn de som bruker talespråk. Det kan også være utfordrende å dele oppmerksomheten mellom aktiviteten og kommunikasjonshjelpemiddelet. Derfor må du planlegge godt, ha god struktur og gode rammebetingelser.
Her får du noen ideer til hvordan du kan tilrettelegge for god deltakelse.
Legg først til rette for god samhandling i de planlagte aktivitetene. Helt fri aktivitet kan være krevende å legge til rette for.
Gode rammer
Start med å observere den ASK-språklige:
- Hva skjer i aktiviteten?
- Hvilke roller blir fordelt?
- Hva blir det kommunisert om?
- Hvordan bidrar de voksne slik at leken, aktiviteten og kommunikasjonen ikke stopper opp, men utvikler seg?
Etter å ha gjort observasjoner, må du få på plass gode rammer:
- Finn et egnet sted å leke eller spille. Sørg for at det er tid og rom for at aktiviteten kan vare over tid
- Vurder hvem som skal være med, både av voksne og barn. Hva er passelig stor gruppe? Hvem i miljøet gir god støtte til den ASK-språklige?
- Ha nok og motiverende utstyr og lekemateriell. Ofte kan det være bra å samle det i en lekekasse.
God kommunikasjon
Aktiviteten vil være styrende for det dere kommuniserer om. Ta utgangspunkt i observasjonene dine, og kjennskapen du har til den ASK-språklige når du vurderer hvilket ordforråd du legger til rette for i de ulike aktivitetene.
Lag en oversikt over aktuelle temaer. Det kan for eksempel handle om:
- aktiviteten
- hva som skal gjøres
- forandringer i leken
- eventuelle roller
Ta utgangspunkt i utviklingsnivået til den ASK-språklige og kommunikasjonsform som brukes når du skal planlegge:
- Søk opp håndtegn og øv deg på ordene, frasene eller setningene som er aktuelle
- Lag tematavler med aktuelt ordforråd, og øv deg på å bruke de
- Bruk kommunikasjonsboken (enten i papir, eller på talemaskin), finn ord og setninger, og øv
- Tenk gjennom hvordan dere som er med skal plassere dere, og hvor kommunikasjonshjelpemiddelet skal være for at alle når, ser og hører det.
Strategier for samhandling
- Planlegg aktiviteten sammen med den ASK-språklige og de andre som skal være med før selve aktiviteten starter. Etter aktiviteten kan dere gå gjennom hva dere har gjort, og evaluere.
- Gjenta gjerne aktiviteter. Det er mye læring i repetisjon og gjentakelser.
- La den ASK-språklige og vennene ta initiativ, og lede an.
- Våg å kaste deg ut i å bruke ASK. Det vil etter hvert bli lettere å bruke ASK, også i friere, ikke-planlagte leker og spill.