Barn og elever som er sensitive for sanseinntrykk

Hvis barn eller elever er sensitive for sanseinntrykk, kan det henge sammen med nevroutviklingsforstyrrelser, stress eller behov for struktur og forutsigbarhet.

Det vi kjenner gjennom sansene, kaller vi sensoriske opplevelser. Når vi er sensitive for sanseinntrykk, blir inntrykkene så sterke at hjernen ikke klarer å håndtere all informasjonen den får. 

Hørselvern liggende på pult
UTFORDRENDE: Barn eller elever med sensorisk sensitivitet vet ikke nødvendigvis at de reagerer annerledes enn andre barn og elever. Derfor er det utfordrende for lærere og andre barn og elever å forstå hva et barn eller en elev er sensorisk sensitiv for.

Ulik sensitivitet 

Sensoriske vansker kan omfatte én eller flere sanser.  

Sensoriske vansker er individuelle. Barn eller elever med sensorisk sensitivitet vet ikke nødvendigvis at de reagerer annerledes enn andre barn og elever. Derfor er det utfordrende for lærere og andre barn og elever å forstå hva et barn eller en elev er sensorisk sensitiv for. Noen blir frustrerte eller sinte, noen holder seg for ørene, noen «gjemmer» seg i hetta på genseren – og noen blir så stille at vi tror at de ikke hører etter. 

Sensoriske vansker omfatter både hypersensitivitet og hyposensitivitet.  

Unngå overbelastning og stress 

I en barnehage eller i et klasserom kan det bli vanskelig å skille viktig og uviktig informasjon fra andre sanseinntrykk. Sensoriske vansker kan gjøre at det blir uutholdelig å være i et rom, og barnet eller eleven kan reagere ulikt på ulike inntrykk ut fra dagsform.

Jo mer stress barn eller elever opplever, jo mer overfølsomme blir de for sensoriske inntrykk. Unngå at sensoriske vansker fører til frustrasjon, både for barnet eller eleven og for omgivelsene, ved å forstå sensitiviteten og tilrettelegge omgivelsene. Da blir det lettere å delta sosialt og lære.  

Kartlegg sensoriske opplevelser 

Kartlegg for å forstå barnet eller eleven: når og hvor vanskene oppstår, hva som trigger, og hva som roer ned. 

Tiltak og læringsmål 

Tilpass omgivelsene og opplæringen for barnet eller eleven, og ikke planlegg tilvenning til noe som er vanskelig. Forebygg og tilrettelegg der sanser kobles av eller på i ulike aktiviteter og læringsarenaer. Snakk med barnet eller eleven og nærpersoner, og skaff informasjon om hvordan sansene fungerer i ulike situasjoner.

Når barn eller elever er i omgivelser som tar hensyn til deres sensoriske utfordringer, vil de være mer mottakelige og kan lære. Da kan de unngå å kompensere med negativ atferd og bli overbelastet. Eksempler på læringsmål for barnet/eleven: 

Forebygg skolefravær 

Sensoriske vansker kan lede til skolefravær. Se denne videoen om sensoriske vansker hos ungdom:  

Velg variant:
Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.