Å regulere oppmerksomhet og atferd
Barn eller elever som mangler ro, vandrer rundt eller ikke deltar i barnehagen eller på skolen, kan slite med eksekutive funksjoner.
Eksekutive funksjoner er hjernens funksjoner som styrer arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll for å nå langsiktige mål. Det omfatter evner til å
- planlegge og sette i gang et arbeid
- kontrollere og endre strategi, adferd eller oppfatning
- konsentrere seg og bruke arbeidsminne og overføring til korttidsminne
- styre impulser
- oppfatte stimuli og respondere på hendelser eller i samtale
Eksekutive vansker følger barn og elever resten av livet. Derfor er målet å tilrettelegge over tid med tiltak for å støtte, øve eller trene for å kompensere, men ikke for å bli kvitt vanskene. Voksenstøtte er viktig.

I tidlig alder kan det være vanskelig å vite om eksekutive vansker er andre vansker, men det er viktig å legge til rette og gi barn eller elever støtte til det de trenger, gjerne så tidlig som mulig, og gjennom hele skoleløpet.
Pedagogiske konsekvenser
Ferdigheter som kan støtte barnet eller eleven med eksekutive vansker, kan være å
- utvikle et indre språk der en lærer øver og støtter, det vil si en evne til å snakke med og regulere seg selv, for å kunne planlegge, løse et problem eller samhandle med andre, og for å utvikle språk og lære å lese
- gjøre praktiske erfaringer og ha samtaler med andre som bevisst forteller hvordan de føler, tenker og løser problemer
- prøve ut strategier og verktøy som holder på oppmerksomhet og senker tempo i fantasilek eller med rollespill/tankekart
Tiltak
Tiltak omfatter faglig og sosial tilrettelegging. I praksis dreier tilrettelegging seg om å ha fokus på
- tydelige planer, oppskrifter, struktur, oversikt og forutsigbarhet
- tid til å prosessere slik at informasjon og visuell støtte ikke forsvinner
- jevnlig jobbing med relasjoner og samarbeid mellom barnehage/skole og hjem, der en lærer, assistent eller forelder og et barn eller en elev forstår og er trygge på hverandre
- støtte fra en lærer, assistent eller forelder som hjelper barnet eller eleven med å regulere følelser, få oversikt i sosiale situasjoner, motivere, prioritere og øve på én ferdighet om gangen med korte, varierte økter
- valg av digitale verktøy, eksempelvis tankekart, planer, timestokk og/eller sjekkliste
Lærerstøtte er viktig og kan gjøre en stor forskjell for barnet eller eleven. Det lærere gjør, er helt nødvendig for barnet eller eleven. Samtidig er det viktig å vite at vansker nødvendigvis ikke går vekk, selv om dere øver.
Selv om det å gi støtte, øve eller trene gir gode resultater og mer selvstendighet på et område, må du ikke slippe taket i barnet eller eleven, men følge med og følge opp der det trengs. Det vil fortsatt være behov for støtte. Å øve på strategier på ett og ett enkeltområde kan erstatte en voksenrelasjon, men aldri fullt ut kompensere for lærerrelasjonen.
Forståelse
Se denne videoen der fem svenske elever med nevroutviklingsforstyrrelser forteller om skolegangen sin, og om hvordan drømmeskolen deres ser ut:

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.