Å regulere oppmerksomhet og atferd

Barn eller elever som mangler ro, vandrer rundt eller ikke deltar i barnehagen eller på skolen, kan slite med eksekutive funksjoner.  

Eksekutive funksjoner er hjernens funksjoner som styrer arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll for å nå langsiktige mål. Det omfatter evner til å  

Eksekutive vansker følger barn og elever resten av livet. Derfor er målet å tilrettelegge over tid med tiltak for å støtte, øve eller trene for å kompensere, men ikke for å bli kvitt vanskene. Voksenstøtte er viktig. 

Elev tegner ved pulten
VIKTIG TILTAK: Tid til å prosessere slik at informasjon og visuell støtte ikke forsvinner er et viktig tiltak for elever med eksekutive vansker.   

I tidlig alder kan det være vanskelig å vite om eksekutive vansker er andre vansker, men det er viktig å legge til rette og gi barn eller elever støtte til det de trenger, gjerne så tidlig som mulig, og gjennom hele skoleløpet.  

Pedagogiske konsekvenser 

Ferdigheter som kan støtte barnet eller eleven med eksekutive vansker, kan være å 

Tiltak 

Tiltak omfatter faglig og sosial tilrettelegging. I praksis dreier tilrettelegging seg om å ha fokus på 

Lærerstøtte er viktig og kan gjøre en stor forskjell for barnet eller eleven. Det lærere gjør, er helt nødvendig for barnet eller eleven. Samtidig er det viktig å vite at vansker nødvendigvis ikke går vekk, selv om dere øver. 

Selv om det å gi støtte, øve eller trene gir gode resultater og mer selvstendighet på et område, må du ikke slippe taket i barnet eller eleven, men følge med og følge opp der det trengs. Det vil fortsatt være behov for støtte. Å øve på strategier på ett og ett enkeltområde kan erstatte en voksenrelasjon, men aldri fullt ut kompensere for lærerrelasjonen.  

Forståelse 

Se denne videoen der fem svenske elever med nevroutviklingsforstyrrelser forteller om skolegangen sin, og om hvordan drømmeskolen deres ser ut:  

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.