Hvordan skape struktur og forutsigbarhet?

Elever med autisme, ADHD og Tourettes syndrom kan ha utfordringer med planlegging, problemløsning og selvregulering i skolehverdagen.

En persons evne til å løse problemer, planlegge, gjennomføre oppgaver og styre egen atferd er avgjørende for mestring i hverdagen. Disse ferdighetene deles ofte inn i to hovedområder: 

Det første handler om kontroll over mentale prosesser, som sanseoppfattelse, oppmerksomhet, hukommelse, logisk tenkning, problemløsning og språk. Det andre området dreier seg om kontroll av følelser, både hvordan vi opplever dem, hvordan de påvirker atferden vår, og hvordan kroppen reagerer fysiologisk. Dette kan for eksempel innebære endringer i puls, blodtrykk, muskelspenning og fordøyelse, særlig i stressende situasjoner. 

Synlige funksjonsnedsettelser, som bruk av rullestol eller andre hjelpemidler, blir ofte raskt forstått og tilrettelagt for. Usynlige funksjonsnedsettelser, som autisme, ADHD og Tourettes syndrom, kan derimot være vanskeligere å oppdage . Disse diagnosene kan blant annet  påvirke konsentrasjon, sosial samhandling, impulskontroll og evnen til å håndtere skolehverdagen. Det er derfor viktig med en bevisst og individuell tilnærming for å sikre at også disse elevene struktur og forutsigbarhet i hverdagen. 

Planer 

Planer er et viktig verktøy for å skape forutsigbarhet og struktur i skolehverdagen. Det er viktig å vurdere om planene gir mening for eleven og er enkle å følge. I tillegg kan ulike former for visualisering eller lydstøtte gjøre planene mer tilgjengelige for elever med spesifikke behov. 

Dagsplan

En dagsplan viser dagens fag eller aktiviteter i skolen og barnehagen. Den kan henge i klasserommet eller vises på smarttavla for gjennomgang om morgenen. Noen trenger en dagsplan tilgjengelig hele dagen, også utenfor klasserommet. For noen bør den dekke fritidsaktiviteter. En digital dagsplan på nettbrett eller smarttelefon er enkel å ta med, og tilpasninger kan gjøres raskt.

Eksempel på digital dagsplan
Eksempel på digital dagsplan

Oppgaveplan

En oppgaveplan hjelper deg å gjennomføre en oppgave steg for steg. Den gir oversikt og forberedelse, noe som kan være avgjørende for dem som vegrer seg for oppgaver. Ved å se gjennom planen på forhånd, kan du få klarhet i hva som skal gjøres og stille spørsmål om noe er uklart. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet. En godt tilpasset oppgaveplan gir støtte og øker selvstendighet.

Hvordan lage en oppgaveplan

  • Oppgaveplaner kan være skriftlige, muntlige, bildebaserte, film eller en kombinasjon. Velg format ut fra elevenes behov og hva de trenger en trinnvis forklaring på.
  • Praktiske oppgaver egner seg bedre på film, mens der rekkefølgen på en oppgave er det viktigste, passer det bedre med skrift og bilde.
  • I noen tilfeller vil en kombinasjon av film og skriftlig oppskrift være nyttig, da det kan være greit å ha trinnvise forklaringer foran seg mens oppgaven utføres, i tillegg til videostøtte.
  • Forklaringene bør være konkrete og presise.
  • Bilder må være meningsbærende og støtte opp om innholdet. Bilder til pynt vil kunne virke mot sin hensikt.

For elever som trenger ekstra støtte, kan det være nyttig å ha en plan B eller til og med en plan C, dersom uforutsette utfordringer oppstår. På denne måten sikrer man at eleven alltid har et alternativ og en vei videre, uavhengig av situasjonen.

De 7 H-ene 

De 7 H-ene gir elevene forutsigbarhet og struktur i skolehverdagen. Disse er:  

Tilgang til planer

Formatet planen gis i har stor betydning for hvor oversiktlig og tilgjengelig den blir. Noen foretrekker en digital plan, mens andre trenger en fysisk utskrift eller en visuell oversikt med bilder og symboler.

muntlig gjennomgang av planen kan også være nyttig. Det er viktig å involvere eleven i valg av format og avtale en tydelig rutine, for eksempel ved å spesifisere hvor planen ligger og hvilke oppgaver som skal gjøres. 

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.