Tiltak ved autisme
Barn og elever med autisme har en annen måte å være i verden på enn andre. Samtidig er de like forskjellige som alle andre barn og elever.
Autisme er en medfødt funksjonsvariasjon, men autismespektret er vidt. Derfor får ikke alle barn og elever med en grad av autisme, alltid en diagnose. Uansett er individuell og funksjonell tilrettelegging og tiltak i barnehagen og på skolen helt nødvendig. Først da kan barn og elever med autisme fungere i hverdagen og leve et godt liv.
Måten autisme kommer til uttrykk på hos barn og elever, kan variere mye.
Dermed kan barn og elever med autisme i varierende grad
- unngå øyekontakt og å respondere på smil eller navnet sitt
- repetere bevegelser; vifte med hendene, knipse med fingrene eller vugge med kroppen
- foretrekke å være for seg selv og si lite
- ta ting veldig bokstavelig
- like streng daglig rutine og bli lei seg eller opprørt hvis rutiner endrer seg
- være veldig interessert i noen aktiviteter eller fag, og gjøre, si og tenke det samme igjen og igjen
- bli engstelige eller opprørte av ukjente situasjoner, sosiale hendelser eller hvis du ber dem om å gjøre noe ukjent
- synes at sterkt lys, høye lyder eller visse smaker er ubehagelige, overveldende, stressende eller veldig opprørende
Barn og elever med autisme kan også synes at det er vanskelig å
- uttrykke hvordan de har det
- forstå informasjon eller hva andre tenker og føler
- leke, samhandle og kommunisere med andre
Tilrettelegg ved autisme
Når du forstår mer om hva autisme er, kan du lettere nå barn eller elever med autisme ved å
- skjønne at de ikke «kan hvis de vil», men at de ikke har mulighet til å mestre en situasjon fordi betingelsene ikke er til stede
- forstå at opprørt atferd ikke er vondt ment, men et uttrykk for stress på grunn av at «nå er begeret fullt»
- oppfatte at en strategi om «å se forbi» eller «ikke å forholde seg» når barn eller elever med autisme er opprørte, bare forhøyer stressnivået deres enda mer
- komme i forkant ved å forebygge med gode tiltak, heller enn hele tiden å slukke branner her-og-nå, jobbe tilfeldig og aldri komme videre
- utvikle et pedagogisk blikk for å oppfatte, utnytte og bygge ut øyeblikk av kontakt og felles fokus, slik at barnet eller eleven kan fungere bedre i hverdagen
Tiltak ved autisme
Når du forstår mer om hva autisme er, kan du samle tiltak i tre fokusområder:
- Sosialt samspill med utgangspunkt i få sosiale signaler, initiativ og interaksjon, regler som er usynlige for andre, og ikke å forstå andres tanker, følelser og handlinger.
- Språk og kommunikasjon med utgangspunkt i avvikende språkutvikling, dialogmulighet og ikke-verbal kommunikasjon, og på å forstå språk bokstavelig.
- Interesser og aktiviteter med utgangspunkt i rutiner og atferd som er begrenset, stereotyp, ritualistisk og repetitiv, og på særinteresser og å være vâr for miljøforandringer og å bryte mønstre.
I praksis henger de tre fokusområdene tett sammen. Tiltak innen språk og kommunikasjon kan eksempelvis påvirke interessen for sosialt samspill.
Tiltak for barn og elever med autisme bygger på et stort behov for
- støtte fra lærere og assistenter
- struktur, forutsigbarhet og tilpasset kommunikasjon
- styrket sosial inkludering, læringsmiljø og opplæring
- tett samarbeid med foreldre/foresatte/hjem

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder deg om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.