Hvordan legge til rette for lek?

Barn og elever med autisme, ADHD eller Tourettes syndrom kan trenge mer voksenstøtte i lek. Her er noen råd og ideer til hvordan du kan jobbe med dette.

Lek er for barn en positiv kraft til utvikling, læring og inkludering. Barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser kan ha vansker med sosial forståelse eller sosiale ferdigheter, eller kan av andre grunner falle utenfor lek og sosiale aktiviteter. 

Lek har ofte en relasjonell funksjon. Noen barn med autisme kan slite med å følge rytmen i lek og forstå usagte reglene i sosialt samspill? De strever med å lære av å se på andre.  Det å følge rytmen i lek og forstå de uuttalte «reglene» i sosialt samspill kan være krevende.  

Barn leker butikk.
UTGANGSPUNKT I BARNET: Barn og elever med autisme like ulike som andre barn. Det å legge til rette for lek må derfor alltid ta utgangspunkt funksjonsnivå og interesser. 

For noen kan spontaniteten som preger leken, være utfordrende. Noen vil streve med følelsesmessig regulering og tilpasning i lek.  

Likevel er barn og elever med autisme like ulike som andre barn. Det å legge til rette for lek må derfor alltid ta utgangspunkt funksjonsnivå og interesser.  Klarer den voksne å støtte og legge til rette for lek vil dette invitere barnet eller eleven inn i et rom der det kan oppleve tilhørighet og reell inkludering.  

Den krevende rolleleken 

Rollelek kan være spesielt utfordrende fordi den 

Ideer og råd 

Regelleker

Barn med nevroutviklingsforstyrrelser mestrer oftere bedre lek som har klare regler og forventninger. Det kan være enklere å delta om det blir lagt vekt på å øve og automatiserer leker som er populære blant de andre barna. Strukturerte aktiviteter med voksenstøtte som forklarer, regulerer og rammer inn, gjør det enklere å delta. Her er noen ideer: 

Gi støtte til å regulere følelser

Inngangen til lek og utforskning handler om at barnet er følelsesmessig klar for lek. Mange trenger voksenstøtte for å klare å regulere seg i sosiale aktiviteter. Nok pauser i løpet av dagen kan være en måte å støtte på. Test ut å være i et rolig rom, i en sofa, med teppe, senket lys og vær rolig og trygg.

«Fikleting» kan også brukes for å regulere slik at barnet eller eleven mestrer å delta. Trenger barnet noe å holde i for å mestre å delta i lek med andre?  Barnet eller eleven trenger pauser for nedregulering, men også oppregulering og få brukt kroppen vår. 

Lag faste lekegrupper med korte og gode økter som er voksenstyrte: 

Legg vekt på struktur og forutsigbarhet

Barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser trenger struktur og forutsigbarhet. De må forberedes på lek og trenger struktur for å kunne delta: 

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.