Hvordan legge til rette for lek?
Barn og elever med autisme, ADHD eller Tourettes syndrom kan trenge mer voksenstøtte i lek. Her er noen råd og ideer til hvordan du kan jobbe med dette.
Lek er for barn en positiv kraft til utvikling, læring og inkludering. Barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser kan ha vansker med sosial forståelse eller sosiale ferdigheter, eller kan av andre grunner falle utenfor lek og sosiale aktiviteter.
Lek har ofte en relasjonell funksjon. Noen barn med autisme kan slite med å følge rytmen i lek og forstå usagte reglene i sosialt samspill? De strever med å lære av å se på andre. Det å følge rytmen i lek og forstå de uuttalte «reglene» i sosialt samspill kan være krevende.

For noen kan spontaniteten som preger leken, være utfordrende. Noen vil streve med følelsesmessig regulering og tilpasning i lek.
Likevel er barn og elever med autisme like ulike som andre barn. Det å legge til rette for lek må derfor alltid ta utgangspunkt funksjonsnivå og interesser. Klarer den voksne å støtte og legge til rette for lek vil dette invitere barnet eller eleven inn i et rom der det kan oppleve tilhørighet og reell inkludering.
Den krevende rolleleken
Rollelek kan være spesielt utfordrende fordi den
- krever mange komplekse ferdigheter innen kommunikasjon og sosiale ferdighet
- inneholder mange usynlige strukturer og regler som er vanskelige å forstå
- er spontan og uforutsigbar
Ideer og råd
- Ta utgangspunkt i interesser eller særinteresser. Det vil øke sjansen for at barnet eller eleven blir motivert til læring og samspill. Dette gir trygghet, reduserer angst og bidrar til utvikling av ferdigheter sosial tilknytning.
- Tren på grunnleggende ferdigheter for godt samspill. Leken til en del barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser kan bære preg av at oppmerksomheten rettes mer mot objekter og selve leketøyet enn mot samhandling. Noen vandrer fra aktivitet til aktivitet, men forstår nødvendigvis ikke at de griper inn i og forstyrrer andres lek. Andre trekker seg tilbake og blir innadvendte. Trening på grunnleggende samspillsferdighetene være viktig:
- Imitasjon av handlinger og lyder
- Felles oppmerksomhet. Turtaking
- Trene konkret på:
- Hvordan tar du kontakt med andre barn?
- Hva kan dere leke?
- Hvordan foregår leken?
- Hvilke regler gjelder?
- Hva sier vi når vi leker sammen?
Regelleker
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser mestrer oftere bedre lek som har klare regler og forventninger. Det kan være enklere å delta om det blir lagt vekt på å øve og automatiserer leker som er populære blant de andre barna. Strukturerte aktiviteter med voksenstøtte som forklarer, regulerer og rammer inn, gjør det enklere å delta. Her er noen ideer:
- Bordaktiviteter, som brettspill, har ofte en fast struktur som gjør det lettere for barnet å lykkes.
- Spill på data/nettbrett har en struktur som gjør at mange opplever mestring. Spillene har ofte sterke visuelle stimuli og umiddelbare responser som vekker interesse. Det er nødvendig at voksne skaper rammer og tilrettelegger.
- Sangleker med tydelige regler.
Gi støtte til å regulere følelser
Inngangen til lek og utforskning handler om at barnet er følelsesmessig klar for lek. Mange trenger voksenstøtte for å klare å regulere seg i sosiale aktiviteter. Nok pauser i løpet av dagen kan være en måte å støtte på. Test ut å være i et rolig rom, i en sofa, med teppe, senket lys og vær rolig og trygg.
«Fikleting» kan også brukes for å regulere slik at barnet eller eleven mestrer å delta. Trenger barnet noe å holde i for å mestre å delta i lek med andre? Barnet eller eleven trenger pauser for nedregulering, men også oppregulering og få brukt kroppen vår.
Lag faste lekegrupper med korte og gode økter som er voksenstyrte:
- Ha en fast start og slutt – fast struktur.
- Du som voksen tar ansvar og leder uten å bruke for mange ord.
- Bruk energien din for å skape glede og mestring. Det vil holde barna i leken.
- Pass på at alle mestrer. Legg vekt på samarbeidsleker og unngå konkurranse.
- Legg vekt på at det skal være moro, mestring og gøy.
Legg vekt på struktur og forutsigbarhet
Barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser trenger struktur og forutsigbarhet. De må forberedes på lek og trenger struktur for å kunne delta:
- Lag planer og forbered barnet på lekaktiviteten.
- Bruk gjerne grafiske symboler for å visualisere hva som skal skje og hvordan og med hvem. Struktur og forut bidrar til å nedregulere barnet- da er barnet mer tilgjengelig for å delta i det sosiale felleskapet.
- Fokuser på strukturert aktivitet som kan danne fellesskap med andre.
- Bruk sosiale historier, oppskrifter eller videomodellering, for å lære hvordan ta kontakt med andre elever.
- Gi hjelp til å lære regler til populære leker.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.