Tiltak ved ADHD
Hva kan være gode tiltak i barnehagen, skolen eller på arbeidsplassen når barnet, eleven eller den voksne har ADHD?
Kjernesymptomene på ADHD er konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Vanskene opptrer i et spekter fra mildt til alvorlig og variasjonene kan være store. Hos noen vil problemer med konsentrasjon være mer fremtredende, mens hos andre vil vansker med impulsivitet være utfordringen.
Tilrettelegging er avgjørende
Det er ofte nødvendig med tilrettelegging for at et barn, elev eller voksen som har ADHD skal kunne delta på lik linje i lek, læring eller arbeid.
Tiltakene skal støtte og kompensere for utfordringene personer med ADHD kan ha med å styre atferd og tilpasse seg endringer og krav fra omgivelsene. Dette betyr utfordringer med å styre oppmerksomhet, planlegge og gjennomføre oppgaver, forutse konsekvenser, regulere adferd og følelsesuttrykk eller løse problemer.

Disse utfordringene kan få noen konsekvenser for lek, læring og arbeid.
Det kan bety at personen
- ikke får vist evnene sine
- kan variere mye i oppmerksomhetsnivå
- kan ha vansker å lære seg å lære (dårlige læringsstrategier)
- kan ha negative mestringserfaringer
- kan ha problemer med å ta inn informasjon, holde fast på den over kort tid og med å bruke den (lavt arbeidsminne)
- kan ha utfordringer med å holde avtaler og levere oppgaver og arbeid til riktig tidspunkt
- bruker mye energi på å holde oversikt og ha fokus
Fordi personer som har ADHD kan ha utfordringer med disse funksjonene kan det være viktig å ta hensyn til dette når du skal planlegge for lek, læring eller arbeid:
- Legg vekt på å skape trygghet ved å gi personen oversikt, struktur og forutsigbarhet.
- Tenk gjennom hvordan omgivelsene rundt personen er. Hvordan er omgivelsene rundt personen? Finnes det et skjermet sted i barnehagen, klasserommet eller på arbeidsplassen der det går an å få en pause fra inntrykk
- Legg vekt på å bygge en trygg og god relasjon.
- Gi positive tilbakemeldinger og velg aktiviteter som er meningsfulle for barnet, eleven eller den voksne. Personer som har ADHD er ofte svært motivasjonsstyrte.
- Vær i forkant og planlegg aktiviteter slik at det blir en pause før personen blir urolig eller trenger et avbrekk.
- Tenk gjennom hvordan aktiviteter blir organisert. Noen personer som har ADHD har problemer å konsentrere seg i større grupper og trenger få å forhold seg til.
- Prøv å skape åpenhet, raushet og sørg for informasjon til de rundt. De fleste vil aksepterer annerledes adferd hvis de får en forklaring.
Eksempler på tiltak og tilrettelegging
Gode trygge relasjoner til jevngamle og voksne er en viktig faktor for å kunne tilrettelegge for inkludering. Mange vil ha behov for individuell tilrettelegging som skaper mestringsopplevelser og dermed læringsutbytte. Elever som har ADHD er svært ulike og vil ofte trenge forskjellige tilpasninger og tiltak i barnehage, skole og arbeidsplass.
Eksempler på tilrettelegging kan være:
- hyppige pauser
- tilpasse hverdagen med god oversikt, struktur og forutsigbarhet
- veksling av sittestilling
- fikleaktiviteter for å redusere stressnivået. Det kan være aktiviteter som slim, stressball, kinetisk sand og tilgang til å kunne drikke vann
- personen får være med å bestemme hvor det er best å sitte
- mulighet til å trekke seg tilbake på et eget rom og til å skjerme seg
- minimere visuell støy på veggene
- ta utgangspunkt i interesser, styrker og mestringsområder
I tillegg vil universelle tiltak som vil gagne flere, være nyttige. Mange barn, elever og voksne som har ADHD vil utover dette trenge skreddersøm for å kunne fungere godt i lek, læring eller arbeidssituasjonen. En grundig kartlegging må alltid ligge til grunn for tiltak.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.