Tiltak ved ADHD

Hva kan være gode tiltak i barnehagen, skolen eller på arbeidsplassen når barnet, eleven eller den voksne har ADHD?

Kjernesymptomene på ADHD er konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Vanskene opptrer i et spekter fra mildt til alvorlig og variasjonene kan være store. Hos noen vil problemer med konsentrasjon være mer fremtredende, mens hos andre vil vansker med impulsivitet være utfordringen. 

Tilrettelegging er avgjørende 

Det er ofte nødvendig med tilrettelegging for at et barn, elev eller voksen som har ADHD skal kunne delta på lik linje i lek, læring eller arbeid.  

Tiltakene skal støtte og kompensere for utfordringene personer med ADHD kan ha med å styre atferd og tilpasse seg endringer og krav fra omgivelsene. Dette betyr utfordringer med å styre oppmerksomhet, planlegge og gjennomføre oppgaver, forutse konsekvenser, regulere adferd og følelsesuttrykk eller løse problemer. 

Elev og lærer snakker sammen ved elevens pult.
JOBB MED RELASJON: Legg vekt på å bygge en trygg og god relasjon, det er ekstra viktig for barn og elever med ADHD.

Disse utfordringene kan få noen konsekvenser for lek, læring og arbeid.

Det kan bety at personen  

Fordi personer som har ADHD kan ha utfordringer med disse funksjonene kan det være viktig å ta hensyn til dette når du skal planlegge for lek, læring eller arbeid:  

Eksempler på tiltak og tilrettelegging  

Gode trygge relasjoner til jevngamle og voksne er en viktig faktor for å kunne tilrettelegge for inkludering. Mange vil ha behov for individuell tilrettelegging som skaper mestringsopplevelser og dermed læringsutbytte. Elever som har ADHD er svært ulike og vil ofte trenge forskjellige tilpasninger og tiltak i barnehage, skole og arbeidsplass.

Eksempler på tilrettelegging kan være: 

I tillegg vil universelle tiltak som vil gagne flere, være nyttige. Mange barn, elever og voksne som har ADHD vil utover dette trenge skreddersøm for å kunne fungere godt i lek, læring eller arbeidssituasjonen. En grundig kartlegging må alltid ligge til grunn for tiltak.   

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.