Ulike typer språklydsforstyrrelser
Barn med språklydsforstyrrelser er en sammensatt gruppe med ulike typer vansker som har ulike årsaker.
Noen har språklydsforstyrrelser som følge av medfødte misdannelser eller motoriske funksjonsforstyrrelser, mens andre har funksjonelle vansker uten kjent årsak. De funksjonelle språklydsforstyrrelsene er den vanligste typen og kan deles inn i følgende undergrupper.
Barn med artikulatoriske eller fonetiske forstyrrelser greier ikke å produsere enkeltlyder på riktig måte. For eksempel kan s-lyden uttales med tungen mellom tennene (lesping). Typisk for denne gruppen er at lyden alltid produseres feil, både isolert og i ord, og uavhengig av om uttalen er spontan eller imitert. Barna har ikke vansker med å skille lydene, men med motorisk utførelse. Dette innebærer manglende motorisk kontroll eller ferdigheter. Det kan også være at barnet har kopiert et feil uttalemønster som det er vanskelig å avlære.
Det er sjelden spontan bedring, og tiltak vil være målrettet artikulasjonstrening. Les mer om tiltak i Logopediske tiltak for barn og elever med språklydforstyrrelser.
Barn med forsinket fonologisk utvikling behersker ikke lydsystemet på samme måte som sine jevnaldrende, men følger et typisk utviklingsforløp i et langsommere tempo. Taleproduksjonen preges av forenklingsprosesser man vanligvis ser hos yngre barn. Eksempel: en femåring som sier kaffe som [tɑfə]. Barnet har ikke vansker med å skille lyder eller med motorikken, men utviklingen har stanset opp – f.eks. på grunn av periodevis hørselsnedsettelse. De fleste barn innhenter forsinkelsen uten tiltak, men etter fylte fem år er det mindre sannsynlig.
Fonologisk intervensjon kan prøves ut – Det kan du lese mer om i Logopediske tiltak for barn og elever med språklydforstyrrelser.
Barn med konsistente fonologiske forstyrrelser forenkler ord på måter som ikke følger typisk utviklingsmønster. De bruker uvanlige prosesser – for eksempel tog → [ko:ɡ]. Vansken knyttes til fonologisk gjenkjennelse, og barnet har problemer med å skille og gjenkjenne språklyder. Dette påvirker lagringen og dermed produksjonen av ord. For eksempel kan sol uttales [tu:l] hvis barnet ikke skiller /t/ fra /s/.
Tiltak vil være fonologisk intervensjon, for eksempel Metafon. Det kan du lese mer om i Logopediske tiltak for barn og elever med språklydforstyrrelser.
Et særtrekk er at barnet uttaler samme ord på ulike måter. Eksempel: motorsykkel → [mʊʈʊɖɪtɪ], [mʊtʊɖɪ], [mʊtʊɖʊɪ]. Barnet bruker både typiske og utypiske forenklingsprosesser som varierer. Man antar at vansken ligger i fonologisk planlegging, altså det å velge riktige lyder og sette dem i rett rekkefølge. Barnet har ikke store munnmotoriske vansker eller problemer med imitasjon, men greier ikke å bygge opp stabile ordformer.
Tiltak: Core Vocabulary Therapy – Det kan du lese mer om i Logopediske tiltak for barn og elever med språklydforstyrrelser.
En nevrologisk betinget vanske med å planlegge og utføre talebevegelser. Talen preges av inkonsistente uttalefeil, uvanlig prosodi, nøling og anstrengelse. Barnet har ofte større vansker jo lengre ordene er. Vansken er sjelden – 1–2 av 1000 barn.
Tiltak: motorisk planlegging, f.eks. Praxis og DTTC – Det kan du lese mer om i Logopediske tiltak for barn og elever med språklydforstyrrelser.

Kartlegging av språklydsforstyrrelser
Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er et normert kartleggingsverktøy for å avdekke språklydsforstyrrelser hos barn. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.