Hvordan legge til rette i skolen når eleven stammer?
Om du har en elev som stammer er det mye du som lærer kan gjøre for å legge til rette.
Du kan være en god talemodell, og du kan også legge til rette for at eleven som stammer får den tiden og oppmerksomheten som er nødvendig for å fortelle det han eller hun ønske å si.
Skape et inkluderende klassemiljø
Noe av det første en lærer bør prioritere, er å jobbe aktivt for et inkluderende klassemiljø.
- Legg til rette for aksept for at vi alle er forskjellige.
- Bygg et godt og sterkt klassefellesskap der alle tar ansvar for å ta vare på hverandre, også på tvers av vennegrupper.
- Det er viktig å ta visse hensyn, men også å våge å stille de samme kravene til en elev med stamming som til de andre elevene. Selv om man stammer, trenger ikke det bety at man ikke kan ha samme ambisjoner som sine medelever.
Være en god kommunikasjonspartner
Å være en god kommunikasjonspartner er kanskje spesielt viktig for elever som har utfordringer med snakkingen. En god huskeregel er å prøve å sette søkelys på hva eleven sier, og ikke hvordan det sies.
- Gi eleven tid til å snakke ferdig – ikke avbryt eller fullfør ord eller setninger.
- Ha øyekontakt med eleven som snakker.
- Bruk kroppsspråket til å signalisere at du har god tid.
- Være oppmerksom på å redusere eget taletempo og legge inn gode pauser.
- Være åpen og sett ord på stammingen ved å vise interesse for hvordan eleven selv opplever stammingen.
Legge til rette i undervisning og i vurderingssituasjoner
Det er mange situasjoner i klasserommet som kan være krevende. Noen måter å legge til rette på kan være:
- Sørg for at elevene tar ned hendene når noen andre snakker, at de lytter til hverandre og ikke avbryter.
- La eleven med stamming komme til ordet tidlig eller la elevene snakke i tilfeldig rekkefølge.
- Lag en plan for dager der eleven ikke ønsker å ta ordet i klassen.
- Del opp klassen i mindre grupper der det er mulig.
Stamming og muntlige ferdigheter
Personer med stamming kan utvikle ulike strategier for å unngå å stamme. Dette kan gi innvirkning på vedkommende sin deltakelse i situasjoner der det kreves eller forventes muntlig aktivitet.
Elever med stamming har rett på tilrettelegging i undervisningen og vurderingssituasjoner. At en elev står fast eller bruker lenger tid på å uttrykke seg, skal ikke påvirke lærerens faglige vurdering av eleven.
Et viktig tiltak er at lærer og medelever skaffer seg kunnskap om stamming og hvordan den kan komme til uttrykk i skolen. I tillegg er det viktig at elev, lærer og logoped samarbeider om hvilke tilpasninger som kan gis i klasserommet.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.