Hvordan legge til rette i skolen når eleven stammer?

Om du har en elev som stammer er det mye du som lærer kan gjøre for å legge til rette.

 Du kan være en god talemodell, og du kan også legge til rette for at eleven som stammer får den tiden og oppmerksomheten som er nødvendig for å fortelle det han eller hun ønske å si.  

Velg variant:

Skape et inkluderende klassemiljø 

Noe av det første en lærer bør prioritere, er å jobbe aktivt for et inkluderende klassemiljø. 

Være en god kommunikasjonspartner 

Å være en god kommunikasjonspartner er kanskje spesielt viktig for elever som har utfordringer med snakkingen. En god huskeregel er å prøve å sette søkelys på hva eleven sier, og ikke hvordan det sies. 

Legge til rette i undervisning og i vurderingssituasjoner 

Det er mange situasjoner i klasserommet som kan være krevende. Noen måter å legge til rette på kan være: 

Stamming og muntlige ferdigheter 

Personer med stamming kan utvikle ulike strategier for å unngå å stamme. Dette kan gi innvirkning på vedkommende sin deltakelse i situasjoner der det kreves eller forventes muntlig aktivitet.  

Elever med stamming har rett på tilrettelegging i undervisningen og vurderingssituasjoner. At en elev står fast eller bruker lenger tid på å uttrykke seg, skal ikke påvirke lærerens faglige vurdering av eleven.  

Et viktig tiltak er at lærer og medelever skaffer seg kunnskap om stamming og hvordan den kan komme til uttrykk i skolen. I tillegg er det viktig at elev, lærer og logoped samarbeider om hvilke tilpasninger som kan gis i klasserommet.  

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.