Literacy
Avkoding
For å avkode ord, må man gjenkjenne bokstavene i ordet, knytte hver bokstav til lyden den representerer, holde lydene i minnet og i riktig rekkefølge, trekke lydene sammen til et ord (lydpakke) og til slutt finne betydningen av ordet. Hvis personen med behov for ASK lærer å avkode, vil han eller hun kunne lese nye og ukjente ord. Det vil åpne mange dører, og gi mulighet til å lese et bredt spekter av tekster.
En måte å jobbe med avkoding på er
Lærer presenterer et ordbilde
- For eksempel ordbildet «sol»
- presenterer bilder eller grafiske symboler av 4 mulige ord dette kan være: bil, ku, sol og lam
Eleven ser på bokstavene i ordet, tenker på / holder på lyden for hver bokstav og
- prøver å trekke lydene sammen til et ord
- bestemmer hvilket ord lydene danner (det er lettere å velge ett av fire aktuelle løsninger, enn å ikke ha alternativer)
- si ordet høyt (om det er mulig), alternativt vise det med å bruke håndtegn, eller peke på det riktige bildet eller grafisk symbolet ut fra alternativene, eller bruke andre måter å svare på, som er egnet for han/henne
I disse klippene jobber Brage og Anne-Merete med ulike nivå av avkoding. Oppgavene er utskrifter fra appen Små ord. Miljøet var usikre på hva Brage kunne, så dette var en av de første oppgavene der de erfarte at dette mestret han. Brage svarer med avtalte måter å uttrykke «ja» og «nei» ved å bruke øynene. Anne-Merete sin oppgave er å holde fast på avtalte måte å skanne svaralternativene på, og å holde samme fart, uavhengig av om hun ser at Brage ser på riktig svar. Dette er fordi arbeidsformen skal kunne benyttes av andre senere.
Apper som støtter denne innlæringen er for eksempel
- Spesielle ord, en app som gir mulighet til å velge ut egne ord, og er utviklet av Special iApps C.I.C.
- Match – Bilde – Ord, utviklet av Leap Learning AS, og er en av mange fine apper i Bokstavkongen-universet, der finnes flere som kan benyttes på dette området, for eksempel appen Småord.
- Små ord er utviklet av Jetmobile, og er en app med flere nivåer, og gir mange ulike muligheter med tanke på lek og øving.
Side 19 av 27