Literacy
Gjør bøker lettere å bla i
For noen mennesker gjør motoriske utfordringer det krevende å bla i bøker. Flere vil likevel kunne være selvstendige, bla i og lese bøker selv, dersom du gjør noen enkle tilpasninger. I denne teksten legges det til grunn at målet er å få mer erfaring med trykket skrift, og at tilpasningen vi gjør er for å gjøre sidene i bøkene lettere å bla i og forholde seg til.
Bruk en gjenstand laget av lett materiale som plasseres mellom sidene i en bok, slik at den som skal lese boken kan sette fingeren/hånden mellom sidene. Det er individuelt hvilket materiale som passer best.
![bok med møbelknott](/contentassets/f4c9ddb178894139ae71463d19e47680/image4ps9e.png)
![Bok med fleksibel limmasse](/contentassets/24d6a1bec13d412393cd9fd9d6dc6782/imageh7cfm.png)
![Bok med Kabelsamlere](/contentassets/14bf9a3c08da4664931ee9243dc81788/image9wii.png)
![Bok med fleksibel limmasse](/contentassets/24d6a1bec13d412393cd9fd9d6dc6782/imageh7cfm.png)
![bok med svamp på](/contentassets/81756e2820a943de82ee9c71e1b45ba1/imagerxecu.png)
![bok med ispinner](/contentassets/4bcd04cb1934447f80bf57a5731291e5/imageuofoh.png)
Øke holdbarhet
Bøker som blir lest og bladd mye i, kan ofte trenge litt ekstra beskyttelse for å vare lenge. Det finnes enkle måter å gjøre dette på. Laminer sidene i bøker, eller lag egen bok. En måte å binde de laminerte sidene sammen på, er å bruke nøkkelringer. Boken kan da være litt vinglete, så du må vurdere om den passer til elevens motorikk. En annen måte man kan gjøre boksidene mer solide på, er å putte sidene i plastikklommer og sette lommene i en perm.
Martine 8 år
Martine, en elev på 8 år med diagnosen autisme, er veldig glad i kake og godteri. Hun syns det er gøy å se i reklameaviser og peker på forskjellig godteri, mens hun gjør håndtegnene for «godteri», «spise», «glad» og «godt». Læreren hennes, Mona, tenkte at kokebøker kunne være et godt utgangspunkt for å jobbe med nye ord, uttrykk og bokstaver sammen med Martine. Martine og Mona går derfor til biblioteket for å se i bøkene. Ganske riktig syns Martine det var en strålende aktivitet. Med en gang hun fikk boken for å blad i selv, rev hun ut bildene av de kakene hun likte best og la i lommen. Mona begynte derfor å lage sider selv med illustrasjoner og de ordene hun ønsket Martine skulle lese. Disse laminerte hun og satt sammen med nøkkelringer, slik at Martine selv kunne sitte å bla, se på bilder, bokstaver og bla seg fram til favorittsidene sine.
![](/contentassets/8bfb2dcbd84540748f7d9e4ff5cbf0be/imagef9etl.png)
Side 5 av 27