Literacy
Eksempel: Å gjøre bokstaver tilgjengelig gjennom å lage bokstavbøker
Bokstavbøker med forskjellig konsept
En bokstavbok kan ha flere formål. Dette tilpasses helt til personen eller gruppen som skal lage den. Mål kan være:
- Sette søkelys på en bokstav på en lekpreget måte
- Engasjere seg under lesing
- Lage bok sammen
Bøkene i denne teksten er laget i PowerPoint, men man kan gjøre det på flere andre måter også. For eksempel kan det benyttes:
- Book Creator
- Word
- Klippe ut bilder og lime på ark
Bøkene kan skrives ut, lamineres og settes sammen med tråd eller nøkkelring. Er det vanskelig for eleven å bla i boken, kan man feste for eksempel møbelknotter og ispinner for å gjøre det enklere. Om han eller hun som lager boken benytter talemaskin kan boken gjøres tilgjengelig der, og mer eller mindre selvstendig navigere seg i den der. I barnehagen, eller på skolen kan man for eksempel vise den fram i samling på smartboard, eller lese den på nettbrett.
Aktiv deltakelse i utformingen
Legg til rette for at personen er aktiv i prosessen med å skrive boken. Ta utgangspunkt i noe personen syns er gøy. La han eller hun velge bokstav og tema, og gi personen i oppgave å finne bilder og eventuelt skrive inn ordet til bildet.
Gjør ordene i boken tilgjengelig for han eller henne gjennom den uttrykksformen som han/hun bruker. Legg vekt på at der er tilgang på muligheter til å kommentere for eksempel «rar, morsom, teit, kjedelig og dumt».
Eksempler på forskjellige bøker
Alfabetbok med utgangspunkt i interesse
I disse bøkene er det tatt utgangspunkt i den enkelte persons interesser, men man kan for eksempel også ta utgangspunkt i et tema det jobbes med i barnehagen eller på skolen.
Her er malen at man har funnet ett eller flere bilder på hver bokstav. Hver side i boken er dedikert til en bokstav og et bilde av noe som starter på den bokstaven. For en som liker «Cartoon Network» vil det kunne være å ha et bilde av «Steven Universe» og skrive under: «S står for Steven Universe». Er det for eksempel både to- og firebente familiemedlemmer som er det mest spennende kan det se slik ut:
Bøker med fokus på en bokstav
I disse bøkene kan man velge seg ut en person som begynner på den bokstaven som det skal jobbes med. Er man interessert i fotball kan man velge ut en fotballtrener som kun kan ha spiller på laget som begynner på samme bokstav som en selv. Fotballtreneren Ole Gunnar Solskjær kan da for eksempel kun ha spillere på laget sitt som starter med bokstaven S.
Er derimot mat noe som kan fange interessen, kan konseptet være at personen man velger ut kun kan få spise matvarer som begynner på samme bokstav som seg selv. Hvilken mat kan da for eksempel Astrid S eller Arne Brimi spise? Det kan være gøy å legge inn noe som bryter malen, og som gjør at man må tenke seg om. Hva om for eksempel Arne har lyst på «Kake»? Det kan han ikke få, for det begynner jo ikke på A.
Det trenger selvfølgelig ikke være en kjendis. Man kan også si at Pappa bare får spise mat som starter på bokstaven P. Det viktigste er at det gir mening og er spennende.
En annen måte å gjøre dette konseptet på, er å ta utgangspunkt i hverdagens hendelser, og begrense valgene til en bokstav. Si at han eller hun er stor fan av artistene Marcus og Martinus, da blir boken om bokstaven M. Marcus og Martinus får kun lov til å spise ting og gjøre aktiviteter som begynner på bokstaven M. Hva skal de da kunne spise til frokost? Er det en film på M de kan se på? Hva skal de lage til middag? Hvilket fotballag skal de heie på?
Å leke med ord
Hva skjer med et ord, om man fjerner en bokstav? I denne boken er S en viktig bokstav. For eksempel er S viktig for en hest, fordi han bor i en stall. Uten S må hesten bo i et tall. Når man setter det opp på denne måten, blir rim et virkemiddel.
Man kan snu premisset, slik at ordet får en ny mening om man setter en bokstav foran? Aketuren blir for eksempel veldig annerledes om en R sniker seg til først i ordet.
Side 11 av 27