Litterære opplevelser
Førskolebarn
Ettersom barnet vokser og får mer erfaringer med å bli lest for, lærer det seg å lytte, og fantasien blomstrer. Fremdeles er det svært viktig med høytlesning. Bøkene bør være spennende og åpne for barnas fantasi. Billedbøker med "myldrebilder" er fin start for barnas lesetrening. Bøker med morsomme og rare ord, rim og eventyr er morsomt.
En fortelling fra et bibliotekbesøk
En gruppe 4-åringer kom på besøk på bibliotekbesøk og fikk være med på å velge ut bøker.
Flere av barna ble interessert i boka «Æsj, sier Nora» og tok initiativ til å lese hele boken sammen med en voksen. Boka «Bukkene Bruse vender tilbake» i kartonert utgave med klaffer, ble raskt populær og inspirerte til lek og deltakelse. Barna hadde det moro med å «skremme» de voksne.
Andre bøker barna valgte seg ut og ville se på, snakke om og lese deler av, var «Tut og kjør: gravemaskin»,» Brillebjørn teller», «Leo er en hund», «Henrik And» Rør ikke edderkopp!», «Du får ikke være med, Corny» og «Skogen for småtroll».
De fleste barn synes det er spennende med bøker med taktile elementer! Eksempler på slike bøker er for eksempel «Rør ikke edderkopp!» og «Klapp oss: på bondegården». «Gruffalo føleboka» har flere forskjellige taktile elementer med ulik tekstur. Tør du å ta på den giftgrønne vorta på Gruffalo sin snute? I tillegg har boka tekst på rim.
Språklig utvikling
Barn utvikler nå mange ord og mer komplekse setninger. Når barna bruker ASK må deres kommunikasjonsløsning følge med i utviklingen! Det er samtidig en alder der barna er aktive, er her og nå og har kort oppmerksomhet. De er sentrum i sin verden og interesser og tenkingen er rettet mot seg selv og sine opplevelser. Barn i denne alderen er nysgjerrige på verden rundt seg og liker å bygge sammenhenger gjennom mange førstehånds opplevelser. Leken utvikler og utvider seg, det samme fantasi og forestillingsevne. Barna begynner å skape verdier og opptatt av rett og galt.
Eksempler på bøker til samtaler
Rørvik, Bjørn F. og Lima de Faria, Alice Bjerknes. To små riddere. Cappelen Damm (2021)
Her møter vi ridder Bang og ridder Rosenbusk som ikke har så lyst til å redde en prinsesse som på sin side ikke har noe stort behov for å bli reddet fra en drage som ikke er noe særlig farlig. Boken er interessant, og ideen med de to forsiktige, små ridderne som, til tross for få detaljer, uttrykker stor skepsis til riddergjerningen via blikk og kroppsspråk, er både morsom og spennende
Prøv også med korte fortellinger der det er få illustrasjoner, gjerne med litt spenning, overraskelser og humor! Barnets egen fantasi stimuleres når man leser bøker uten illustrasjoner.
Engedal, Marianne Gretteberg. Pølsetjuven. Samlaget (2019)
Kjell vokser opp i en familie av tyver. Alle i denne familien koser seg med det å stjele, men utfordringen er at Kjell ikke vil stjele. Han får tydelig beskjed fra familien sin om at hvis han ikke vil stjele må han flytte. Teksten er satt inn i snakkebobler og har store bokstaver.
Dette er en bok om samfunnets forventinger. Den løfter frem verdien av å være seg selv og å følge sine drømmer. Den har enkel tekst, og morsomme og vakre illustrasjoner. Historien gir plass til fine samtaler med barna og understrekker verdien av mangfold.
Forslag til flere bøker
Flemmen, Silje Hansen. Hvit. Cappelen Damm (2020)
Salinas, Veronica og Engman, Camilla. Serien av «Lille anda». Magikon Forlag
Johnsen, Mari Kanstad. Jeg rømmer (Ordfribok). Gyldendal (2016)
Kjølberg, Kristoffer. Pokalen (Ordfribok). Gyldendal (2016)
Bortne, Anders Marius og Engedal Marianne Gretteberg. Bak den svarte porten. Gyldendal (2021).
Krogseth, Sunniva Sunde. Nattsvermerne. Gyldendal (2021)
Love, Jessica. Julian er en havfrue. Mangschou (2020)
Roskifte, Kristin. Alle sammen teller. Magikon Forlag (2018)
Nyhus, Kaia Dahle. Verden sa ja. Cappelen Damm (2018)
Dette kan du gjøre
For å jobbe videre med ordforrådet til de som bruker ASK er litteraturen god å støtte seg til. Du må fortsatt vektlegge utviklingsnivået som han eller hun er på, men både kommunikasjonsløsning og du må være foran!
Les gjerne samme bok mange ganger. Vis hvor teksten er, hvor du leser. Lek dere med bildene. Velg ut noen ord som dere kan fordype dere i; hva betyr ordet, hvordan ser det ut, finnes det andre ord som ligner på dette - både i innhold, eller ved å rime? Vær på jakt etter bokstaver, er det noen som kjenner igjen sin eller andres bokstav i tekstene?
Er det noen som finne et kort ord, og kanskje noen kan finne et langt ord?
Til alle de konkrete aktivitetene må du ha tenkt: hvordan kan jeg si dette med grafiske symbol, eller håndtegn - bare sånn kan du støtte den språklige utviklingen til den som bruker ASK.
Side 9 av 12