Stabile sammenhenger mellom atferdsvansker og språkvansker gjennom hele barndommen
Hvordan ungdom med atferdsvansker bruker og oppfatter språk, kan avdekke pragmatiske språkvansker som har fulgt dem siden de var barn. Å kartlegge dette gjør det mulig å tilrettelegge skole- og behandlingstilbud.
Artikkelen dreier seg om forholdet mellom sosiale utfordringer og språkvansker i barndommen og sosiale utfordringer i ungdommen. Den fokuserer på stabile sammenhenger mellom atferdsvansker og språkvansker gjennom hele barndommen og betydningen av pragmatiske språkproblemer.
70 % av dem som deltok i undersøkelsen som ligger til grunn for artikkelen, hadde språkvansker i klinisk forstand. De som hadde språkvansker som barn og problemer med sine jevnaldrende, hadde også vansker med hvordan de brukte språk for å kommunisere da de ble ungdommer.
Hvordan vi bruker og oppfatter språk i ulike kontekster, den sosiale funksjonen til språket, kalles pragmatiske språkvansker.
Barn med ADHD bør sjekkes for språkvansker
To artikler som ble publisert i 2012, tok for seg at de fleste barn som har ADHD, også har språkvansker.
Disse barna sliter både med å uttrykke seg og med å forstå innhold i samtaler. De vil også lettere kunne mislykkes i det sosiale samspillet med jevnaldrende, ifølge artikkelforfatterne.
Om dette uttalte Wenche Andersen Helland til forskning.no: – Ved mangelfull innsats for å fremme språklig utvikling hos barn med ADHD risikerer vi at mange faller utenfor. Dette betyr i praksis at disse barna ikke lærer det man skal på skolen.