The concurrent and longitudinal relationship between narrative skills and other language skills in children
I denne studien undersøkte vi forholdet mellom narrative ferdigheter (Renfrew Bus Story Test) og andre språkferdigheter (vokabular, grammatikk og språklig hukommelse) ved 4 år, og sammenhengen mellom disse språkferdighetene ved fire år og språk- og lytteforståelse ved 7 år hos 215 barn. Hovedformålet med studien var å se om narrative ferdigheter hadde en unik påvirkning på senere språkferdigheter og lytteforståelse.
Resultatene viste at narrative ferdigheter, språk (vokabular, grammatikk og språklig hukommelse) og lytteforståelse var ulike, men relaterte ferdigheter, og at narrative ferdigheter ved 4 år var sterkt relatert til både språkferdigheter og lytteforståelse ved 7 år. Samtidig kunne ikke narrative ferdigheter predikere mer av variasjonen i verken språkferdigheter eller lytteforståelse ved 7 år når vi hadde kontrollert for variasjonen i språkferdigheter ved 4 år.
Med andre ord så det ut til at språkferdigheter målt gjennom ordforråd, grammatikk og språklig hukommelse i større grad enn narrative ferdigheter, kunne fange opp de ferdighetene som er viktige for språkferdigheter og lytteforståelse hos 7-åringer.