For lærere: Spesialpedagogiske tips og digitale ressurser til hjemmeundervisningen, som følge av koronavirus.
På denne temasiden kan du lese om hvordan du kan tilrettelegge for ulike behov når du bruker Book Creator. Les og se mange konkrete eksempler og tips på pedagogisk bruk av funksjonene i appen.
Metodikk og digitale ressurser til støtte for hjemmeundervisning av elever med særlige behov.
Digitale verktøy til støtte for elever som behøver struktur og forutsigbarhet, også når de får hjemmeundervisning.
Webinar (22 minutter) om å tilrettelegge for elever som bruker PC og Office 365.
Webinar (42 minutter) om å tilrettelegge for elever som bruker iPad.
Webinar (26 minutter) om å tilrettelegge for elever som bruker Chromebook.
Skolelydbøker til elever som av ulike årsaker strever med å lese.
Koronotiltak i skolen og barnehagen og veiledere om smittevern er noe av det du finner på Utdanningsdirektoratets nettsted (udir.no). Ta en titt for å finne nyttig informasjon.
Har du elever som trenger lese- og skrivestøtte? Se webinar med eksempler på digitale historier i Book Creator, Inspiration og iMovie på iPad.
Eksempel på bruk av teknolgi som gir god læring for elever som har flere vansker. Passer for alle skole-elever.
Med en pedagogisk innramming kan underholdningsspill fungere som en inkluderende læringsaktivitet. Elever, med ulike forutsetninger, får bidratt med sine styrker inn i et felles arbeid med medelever.
Undervisningsopplegg, avlesningstekster og andre tips for elever, foreldre og søsken.
Snakker du tegnspråk og trenger hjelp til leksene? Bruk tegnchat, som er en videochat for barn og unge i alderen 6-16 år. Du kan også møte andre barn og unge og snakke med en lærer/voksen om det du vil.
Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold.
Koronasituasjonen har vært krevende for foreldre, positiv for elever som strever sosialt, og utfordrende for elever som har komplekse vansker.
– Forståelsen av et profesjonelt læringsfellesskap har endret seg i arbeidet med nye læreplaner, sier Merete Skolla, rektor ved Haukåsen skole i Oslo.