Praktiske tips
Nedsatt hørsel gir som regel utfordringer i kommunikasjon, både i opplæringssituasjoner og på fritiden. Hørselen er vanligvis en viktig sans i læringsarbeid.
Støy oppleves annerledes ved hørselstap enn ved normal hørsel.
Vi omgir oss til enhver tid med lyder, gjerne uten at vi tenker på det: stoler og bord som trekkes mot gulvet, jakker og andre klær i bevegelse, hosting og harking, kulepenner, tasting på mobiltelefon. Alt dette skaper lyd og gjør det vanskelig å skille ut stemmen man vil høre.
Det kan lett oppstå feiltolkinger og misforståelser.
Når lydbildet er redusert eller borte, vil det kreve tilpasning for å oppnå læring.
Lytteforhold
Reduserer bakgrunnsstøy innendørs
- Lydreguler rom (gardiner, tepper og møbler kan dempe etterklang).
- Slå av radioen/TV-en/musikk i bakgrunnen.
- Lukk dører til rom med støyende maskiner (vaskemaskin, oppvaskmaskin, kaffetrakter).
- Lukk vinduer dersom det er støy utenfor, for eksempel trafikk, veiarbeid og så videre.
- Legg ensfargete matter eller voksduk (gjerne med underlag) på bordet til både aktiviteter og måltid.
- Bruk ensfargete tepper eller matter til for eksempel aktiviteter på gulvet.
- Sett filtknotter, tennisballer eller liknende under stolben, bord og så videre.
- Legg allergivennlige, ensfargete teppefliser på gulvene.
- Velg leke- og skolemateriale som ikke avgir så mye støy.
- Polstre bunnen av kasser eller benytt kasser av materiale som demper støy.
Vær en god samtalepartner
- Påkall barnet/eleven sin oppmerksomhet ved å si navnet først.
- Vent med å snakke til du har barnets/elevens oppmerksomhet og er nær det.
- Snakk én om gangen.
- Visualiser innholdet i det du sier ved bruk av mimikk, kroppsspråk og naturlige tegn.
- Bruk nøytrale/ensfargete klær for at barnet/eleven ikke skal distraheres av ulike mønstre (kan oppleves som «visuell støy»).
Bruk teknisk utstyr
- Stemmeforsterkning, for eksempel mikrofon og høyttalere
- Annet teknisk utstyr, for eksempel FM-utstyr for kommunikasjon i bil
Dialog
Det er mange praktiske løsninger på utfordringer i dialogen.
Nedenfor er det to lister som tar utgangspunkt i rammene og i samtalepartnerens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.
Fysiske rammer
- Tydelig stemme
- Minst mulig bakgrunnsstøy
- Vær nær
Samtalepartnerens rolle
- Tenk totalkommunikasjon – vi drar nytte av alle sanser
- Bruk samme språkkode
- Bruk tydelig stemme
- Ikke rop – det gir dårlig taleoppfattelse
- Vis interesse for innholdet i det som sies
- Gjenta korrekt ved språklige forvekslinger, slik at forvekslingen oppdages og korrigeres av barnet eller eleven
Undervisning
Det er mange praktiske løsninger på utfordringer i opplæringssituasjoner.
Hensikten er å legge til rette for best mulig kommunikasjon og deltakelse for og med eleven.
Her er tre lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens og elevens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.
Fysiske rammer
- Sørg for gode lytteforhold i alle sammenhenger
- Unngå bakgrunnsstøy.
- Lydreguler rom.
- Bruk stemmeforsterkning med mikrofon og høyttalere eller annet.
- Demp lyd med tennisballer som du skjærer hull i og trer nederst på stolbena.
- Bruk matter på bord.
- Ha nærhet til lydkilden.
- Sørg for god avstand til støykilder.
- Ha gode lysforhold.
- Se til at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter).
- Sjekk at eleven ser ansiktene til de andre elevene - det er lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig.
- Sitt i hestesko der det kan være en god løsning.
- Bruk grupperom til individuelt arbeid, gruppearbeid og spesialundervisning.
Den voksnes rolle
- Ha god struktur på undervisningen.
- Bruk det tekniske utstyret konsekvent.
- Sørg for at alle elevene bruker det tekniske utstyret.
- Sørg for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret.
- Ha utfyllende skriftlig planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg.
- Ha skriftlige utfyllende planer slik at foresatte kan bidra.
- Sørg for tett skole-hjem-samarbeid.
- Bruk tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk avhengig av hva som er aktuelt for eleven.
- Ha blikkontakt med eleven.
- Gjør avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart.
- Fang opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter.
- Få eleven aktiv i timene.
- Legg til rette for tydelige temaskifter – hjelp eleven til å gjette riktig der lydoppfattelsen er for dårlig.
- Ha tydelig styring av samtalen – eleven må vite hvem som snakker, og når og hvordan han/hun kan ta ordet.
- Gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker.
- Visualiser fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og film.
- Vær bevisst på å bruke visualisering av lærestoffet gjennom hele grunnopplæringen, tilpasset aldersgruppen.
Hva eleven selv kan gjøre
- Vær åpen om eget hørselstap
- Vær åpen om hva som hjelper
- Reduser bakgrunnslyd
- Plasser deg nær lydkilden
- Sitt rett foran den som snakker
- Ha øyekontakt
- Snakk passe høyt
- Spørr om igjen
Friminutt
I løpet av barne- og ungdomsskolen blir samspillet mellom elevene ofte endret fra å være lekepreget til å bli mer samtaleorientert. Dette påvirker hvilke tiltak som vil være aktuelle.
Nedenfor er det to lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og samspill i friminuttene.
Fysiske rammer
- Hold avstand til støykilder, for eksempel trafikk.
- Se på ansikter, så blir det lettere å oppfatte tale.
- Bruk lekegrupper for å styrke deltakelse.
- Forskyv friminutt slik at det ikke er så mange i skolegården samtidig.
- Utnytt muligheter for sosiale tiltak.
Den voksnes rolle
- Forklar tema og regler for spill/lek for å unngå misforståelser
- Utnytt tegnspråkkompetanse i personalet når elever bruker tegnspråk.
- Vær til stede samtidig som elevene får være sammen med hverandre og leke i fred.
- Vær tilgjengelig ved utfordringer i kommunikasjonen.