Til hovedinnhold

Tilrettelegging for samspill, språk og inkludering overfor barn med spesielle behov

4. La barnet få påvirke

Illustrasjon av barn som dytter til en voksen som ler.

Forklaring

Det å kunne påvirke og få noe til å skje, gir mestringsfølelse og forventning om årsak og virkning. La dette skje mange ganger i løpet av dagen.

Eksempel

I denne videoen sitter jeg på gulvet ved siden av henne. Hun tar på min arm og jeg later som om hun dytter meg overende. Vi ler. Her opplever hun at hun har «makt» til å endre noe, og jeg viser at det er gøy!

Måltidet ble tilrettelagt slik at mat og drikke ble stilt opp på bordet utenfor hennes rekkevidde. Hun strakk armen mot maten når hun var sulten. I begynnelsen håndledet jeg, det vil si jeg løftet forsiktig hånden hennes mot munnen og ga henne maten raskt. Det samme gjorde jeg når hun strakk seg etter drikke. Jeg tok hånden hennes og håndledet forsiktig DRIKKE-tegnet, deretter fikk hun raskt koppen i hånden. Rett etter hun hadde gjort tegnet hermet jeg henne, slik ble hun opptatt av å dele tegnene med meg.

I videoen under ser vi at jeg hermer SPISE- og DRIKKE-tegnet. Jeg gjør tegnene mange ganger innenfor hennes synsfelt. Hennes bidrag, for eksempel vugging med kroppen og nikking med hodet, ble også hermet av meg under måltidet.

Side 5 av 15