Til hovedinnhold

Tilrettelegging for samspill, språk og inkludering overfor barn med spesielle behov

5. Felles oppmerksomhet

Illustrasjon av voksen og barn som peker mot bilder av tannbørste, kopp, tallerken og seng.

Forklaring

Det å kunne dele oppmerksomheten sin med en annen er grunnlaget for begrepsdannelse. Barnet måtte innhente min oppmerksomhet ved å peke og deretter se på meg. Tidligere hadde hun fått det hun pekte på med en gang.

Eksempel

Jeg hengte opp interessante ting for henne, for eksempel en tannbørste, kopp, tallerken og en seng på veggen. Hun pekte mot en av gjenstandene. Jeg hermet pekingen hennes som om å fortelle at jeg også var opptatt av det hun var opptatt av. Da hun så på meg, ga jeg henne det hun pekte på.

I videoen ser vi at hun peker mot veggen, der henger det en pose med bilder i. Vi peker begge to og hun gjør tegn for BÆR, MER og EGG og hun deler det med meg.

Side 6 av 15