Hør Inkluderingspodden(Podkast)
Hør en podkast om god og tilrettelagt opplæring for barn og voksne med ulike vansker.
PV les- lesetest på samisk for å kartlegge synet(Kartleggingsmateriell)
PVles er en prøve hvor en undersøker lesefunksjonen. Det kan gi informasjon om hvordan ulik tekststørrelse påvirker lesefunksjonen på en bestemt avstand. Resultater fra lesetesten sammen med resultater fra visus tester gir verdifull informasjon om synet og hvordan personen bruker synet.
Book Creator temaside(App)
Med denne verktøy-appen lager du elektroniske bøker. Du kan lage læringsressurser som alle elever kan bruke og elevene kan selv produsere bøker.
Digitale ressurser for blinde samiske brukere(Artikkel)
Det finnes flere digitale ressurser å ta i bruk for samisk språklige blinde barn og elever. Her finner du en oversikt.
TAKOM(Nettressurs)
TAKOM er en tegnbank med taktile tegn og ressursbank med forslag til aktiviteter og aktivitetsplaner.
Togetherness in Play and Learning -Special Needs Education in Mainstream Settings(Bok/hefte)
The objective of this anthology is to convey knowledge regarding inclusive communities in kindergartens and schools. Creating inclusive communities is one of the fundamental principles in our education system. Diverse children and young people should be able to learn and develop in a community of practice, and good adaptation is a prerequisite for the accomplishment thereof.
Brikker til taktile symboler(Konkret materiell)
20 brikker til taktile symboler à 7,3 x 7,3 cm
Kort taktil plan(Konkret materiell)
Kort taktil plan med borrelås str.: 40 x 9,5 cm
Valgplate(Konkret materiell)
Valgplate med borrelås str.: 22 x 35 cm
Punktskriftaktiviteter - en veileder om tidlig skriftspråkstimulering(Veileder)
Veilederen handler om tidlig skriftspråkstimulering for barn som skal lære punktskrift senere i livet. Målet er at den kan inspirere til å sette i gang med forberedende punktskriftaktiviteter slik at punktskrift får en naturlig plass i barnets liv.
Interessekartleggingsskjema - for læring og trivsel(Kartleggingsmateriell)
Et kartleggingsskjema for å finne gode aktiviteter for læring og trivsel for barn og unge.
Snarvei musikk og nedsatt syn
Læreplanen i musikk har noen kompetansemål som er basert på visuelle inntrykk. For at eleven skal kunne nå slike mål, vil det være behov for tilrettelegging.
Eleven vil ha behov for tilrettelegging innen områdene notasjonsteknikker, digitale musikkressurser og dans. Her finner du noen forslag og verktøy.Kunst og håndverk i klasse med elev som er synshemmet - Tema papir(Bok/hefte)
Heftet gir innblikk i noen synspedagogiske tilnærmingsmåter som kan benyttes i faget Kunst og håndverk.
Lær punktskrift. Punkt for punkt(Bok/hefte)
Dette heftet er beregnet for seende som ønsker å lære å skrive og lese punktskrift med øynene.
Lære for livet(Bok/hefte)
Boken tar for seg sentrale forhold knyttet til læring for barn og unge med den progredierende sykdommen JNCL, også kjent som Spielmeyer-Vogts sykdom.
Råd om lappbehandling(Veileder)
Veiledningshefte med enkle råd til foreldre og personale i barnehage og skole som skal gjennomføre en lappbehandling.
Søsken i fokus(Bok/hefte)
Å vokse opp med en bror eller søster som har nedsatt syn eller annen funksjonsnedsettelse.
Taktile symboler og planer(Veileder)
Veilederen gir informasjon til de som ønsker å bruke taktile symboler og planer i arbeid med barn, unge eller voksne som har en synsnedsettelse.
Viser 61–80 av 124 treff.