Til hovedinnhold
Viser 261–280 av 492 treff.
Velg visningsmodus
  • Forsidebilde met tittel og bilde av fargeblyanter

    CCC-2 Children`s Communication Checklist(Kartleggingsmateriell)

    CCC-2 er et velegnet instrument for å skille mellom barn med og uten språkvansker og til å identifisere pragmatiske vansker hos barn. I tillegg kan instrumentet bidra til å fange opp barn som bør utredes videre for mulig autismespekterforstyrrelse.

  • Forside, tittel RI-5

    RI-5 (Risiko Indeks 5)(Kartleggingsmateriell)

    RI-5 (Risiko Indeks 5) er et kartleggingsverktøy som brukes som en del av en trinnvis framgangsmåte for observasjon av barn med mulige språkvansker. RI-5 er et hjelpemiddel for å finne risiko for dysleksi i tidlig alder.  

  • Forside. Gutt med fargede fingre

    TRAS - observasjon av språk i daglig samspill(Kartleggingsmateriell)

    Observasjonsverktøyet TRAS gir kunnskap om barns språkutvikling i alderen 2-5 år.       

  • Begynneropplæring i gitar for elever som er blinde eller sterkt svaksynte(Bok/hefte)

    Gitarheftet er skrevet for lærere som skal undervise i gitarspill i grunnskolen, og som har en blind eller sterkt svaksynt elev i klassen.

  • Bilde med navn på sjekklisten og statpedlogo

    Predictive Cluttering Inventory (PCI) - sjekkliste for løpsk tale(Kartleggingsmateriell)

    Screeningverktøy som kan predikere mulig løpsk tale.

  • Måleinstrumentet Voice Handikap Index(Kartleggingsmateriell)

    Hvordan påvirker stemmevansker folks liv? I utredning og behandling av mennesker med stemmevansker er det viktig å kunne få et best mulig bilde av hvor alvorlig stemmevansken er. 

  • omslag

    PAS-symbolsystemet(Bok/hefte)

    PAS- læremiddel for utvikling av bevissthet om språklyder for barn med språkvansker. Å forstå at ord kan deles opp i mindre enheter er en grunnleggende ferdighet for å lære å lese. 

  • Forside tittel Pyramide og palmtesten

    Pyramide- og palmetesten, kartlegging av afasi(Kartleggingsmateriell)

    Pyramide- og palmetesten (Pypat) ble utviklet av David Howard og Karalyn Patterson i 1992. Den er et hjelpemiddel til å beskrive og kartlegge afasi, dvs. språkvansker etter hjerneslag.

  • Mennesker rundt et bord, noen tegner, skriver og leser.

    Afasi – praktiske råd om det å snakke sammen(Veileder)

    Veileder om hvordan samtale med personer med afasi.

  • Forsidebilde av Alfabetprøven, kartlegging av alfabetkunnskap hos afasirammede

    Alfabetprøve for afasirammede(Kartleggingsmateriell)

    Alfabetprøven er en relativt enkel prøve som er utarbeidet med tanke på kartlegging av alfabetkunnskap hos personer med afasi.

  • Forside med tittel, bilde av et tre, er eple, en jente og to som ser på en bok sammen

    Begrepslæring – en strukturert undervisningsmodell (Veileder)

    En veileder om begrepslæring – en strukturert undervisningsmodell for barn og unge med språkvansker.

  • Bilingual Aphasia Test (BAT)(Kartleggingsmateriell)

    Bilingual Aphasia Test (BAT) er en afasitest for personer som er tospråklige. 

  • Forside med fire mennesker som sitter rundt et bord.

    CETI - spørreskjema for nærpersoner(Kartleggingsmateriell)

    CETI er et måleredskap som er laget for å måle (kvantifisere) endringer i den afasirammedes daglige kommunikasjon.

  • barn som leker på et gulv

    Book Creator fremmer felles aktivitet og opplevelser(Video)

    I Charlottenlund barnehage i Trondheim har de gjort seg nyttige erfaringer med appen Book Creator i arbeidet med Åse.

  • En klasse på småtrinnet som sitter foran en interaktiv tavle

    Interaktive tavler som inkluderingsverktøy(Video)

    Sofiemyrtoppen skole ved Oppegård i Akershus har tatt i bruk ny teknologi for å skape et inkluderende klassemiljø for elever som har særskilte behov.

  • Forside- IVAS

    IVAS Digital(Kartleggingsmateriell)

    IVAS Digital er et informasjons- og kommunikasjonsverktøy som er tilpasset personer med autisme og IQ innenfor normalområdet.

  • Forside bok, barn som sitter på en matte og holder hendene over hodet

    Mine tegn i barnehagen(Bok/hefte)

    For barn med forsinket språkutvikling er tegn som støtte et svært viktig redskap til å forstå og uttrykke seg. Når barnehagen bruker håndtegn i kommunikasjonen med barnet, øker språkforståelsen og barnet får et bedre ordforråd.

  • Landskapsbilde av et byggefelt og sjø, fjell.

    Nettbrett i skole-hjem-samarbeid(Video)

    På Lauvsnes skole i Flatanger har de tatt i bruk nettbrett som kommunikasjonsverktøy i skole-hjem-samarbeid. 

  • NUBUs testkoffert

    NUBU 4-16(Kartleggingsmateriell)

    Motorisk kompetanse har stor betydning for barns og unges sosiale deltakelse, og er på den måten både direkte og indirekte sentral for deres læring og utvikling. NUBU er en nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4 til 16 år.

  • Støttemateriell for god praksis(Bok/hefte)

    Hvordan hjelpe nærpersoner til god samhandling og kommunikasjon med mennesker med store funksjonsnedsettelser? Heftet 'Støttemateriell for god praksis' viser blant annet hvordan kommunikasjonshefter og aktivitetsbeskrivelser kan se ut.