Lese- og skrivevansker
Mange elever har utfordringer med lesing og skriving. 3-5 % skyldes dysleksi. Andre forhold kan være mangelfull opplæring, språkvansker, oppmerksomhets- eller konsentrasjonsvansker og svake generelle evner. Elever med sammensatte og komplekse utfordringer kan også ha vansker med å lese og skrive.
Literacy er for alle
Literacy handler om å tilrettelegge for, og delta i aktiviteter hvor barn, unge og voksne får utforske, leke og lære om bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving. Dette er aktiviteter som gir den enkelte erfaringer som gjør at de kan oppdage og utforske skriftspråket sammen med andre som mestrer det.
Lesing og skriving med teknologi
Bruk av teknologi gjør at de som har vansker med å lese eller skrive i tradisjonell forstand, likevel kan tilegne seg og formidle kunnskap. Her finner du ressurser om bruk av teknologi ved lesing og skriving.
Veileder i skriveutvikling for personer med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon,
Skrivetrappa tar utvikling fra at det er forskjell mellom skrift og tegninger/bilder, skribling av noe som ligner skrift og etter hvert skriving av bokstaver og oppdagelsen av at bokstaver representerer lyder i ord.