6. Demonstrasjonsfilmer fase B
Her finner dere videoer med eksempler på aktiviteter man kan bruke i arbeidet med språklige detaljer og avkodingsstrategier i B-fasen.
Her finner dere videoer med eksempler på aktiviteter man kan bruke i arbeidet med språklige detaljer og avkodingsstrategier i B-fasen. Videoene viser hvordan oppgavene kan gjennomføres, og forklarer hensikten med aktiviteten. Det vises noen eksempler på støttestrategier, men i en reell undervisningssituasjon vil eleven trolig ha behov for større grad av støtte enn det som demonstreres i videoene.
Ordene vi jobber med i B-fasen er hentet fra teksten vi jobber med i A- og C-fasen, og målet med arbeidet i B-fasen er at eleven skal lære noe som kan gjøre det lettere å lese teksten i C-fasen.
Oppgavene vi bruker i B-fasen skal hjelpe eleven til å oppdage detaljer ved språket som kan gjøre det lettere å lese. Dette kan f.eks. være å få med alle lydene i ord, oppdage forskjeller mellom konsonanter og vokaler eller dele ord i stavelser. Det er viktig at det vi arbeider med er tilpasset elevens lesenivå og at vi jobber med strategier som eleven kan klare med litt hjelp fra læreren. Det skal være en tydelig sammenheng mellom oppgavene vi velger å jobbe med i B-fasen og det vi vil at eleven skal lære, altså øktens læringsmål.
Disse videoene gir bare noen eksempler på hvordan man kan jobbe, og det finnes mange typer oppgaver som kan brukes. Det viktigste er at man vet hva som er hensikten med oppgavene man jobber med. Man må ha altså klart for seg hva man tenker at eleven skal lære gjennom arbeidet med oppgavene, og hvordan dette skal gjøre lesingen lettere.
Les videre
-
1. Lesing og lesevansker Helhetslesing tar utgangspunkt i at lesing består av både avkoding og forståelse, og at elevene må mestre begge for at vi skal kalle det god lesing.
-
2. Hva er helhetslesing? Helhetslesing tar utgangspunkt i at lesing består av både avkoding og forståelse, og at elevene må mestre begge for at vi skal kalle det god lesing.
-
3. Dynamisk kartlegging Dynamisk kartlegging kalles også for utprøvende undervisning. Formålet er å finne ut hva eleven får til på egen hånd.
-
4. Fasene i en arbeidsøkt Arbeidsøktene er delt inn i tre faser, i tillegg til en loggsamtale med eleven.
-
5. Intensive lesekurs Helhetslesing som ramme om leseundervisningen kan organiseres på ulike måter i skolen.