5. Intensive lesekurs

Helhetslesing som ramme om leseundervisningen kan organiseres på ulike måter i skolen. Det kan anvendes som rammen rundt en kontinuerlig spesialpedagogisk leseopplæring, eller som intensive lesekurs med pauser imellom. 

Velg variant:

Helhetslesing som ramme om leseundervisningen kan organiseres på ulike måter i skolen. Det kan anvendes som rammen rundt en kontinuerlig spesialpedagogisk leseopplæring, eller som intensive lesekurs med pauser imellom. En kan bruke Helhetslesing individuelt en-til-en, eller en kan gjennomføre det som grupper med intensive lesekurs. Dersom en vil organisere undervisningen i grupper, er det viktig at det ikke er flere enn fire elever i hver gruppe. Grunnen til dette er at gjennomføring av Helhetslesing krever en lærer som har tid til å veilede hver enkelt elev på tomannshånd en del av tiden.

For å kunne gjennomføre alle fasene i en gruppebasert tilnærming bør en sette av 90 minutter til hver økt. Dette vil være tilstrekkelig for å jobbe seg gjennom både A, B- og C-fasen på en grundig og god måte. Dersom en jobber en-til-en, vil vanligvis 45-60 min være nok. Uansett tidsramme, er det et viktig prinsipp i Helhetslesing at en jobber med alle de tre fasene i en og samme økt.

For å sikre et godt utbytte av leseundervisningen anbefaler en minst tre arbeidsøkter i uken, men gjerne også fire eller daglige økter. Intensive lesekurs gjennomføres i perioder på 8 – 10 uker, etterfulgt av en tilsvarende pause. Mange elever vil ha behov for flere perioder med lesekurs. Det er viktig å tilpasse mengde og intensitet til den enkelte elev, og å evaluere fremgangsmåte og effekt underveis.

Fordelene med å organisere leseundervisningen i intensive perioder er at det kan lette avlæring av feilstrategier og at elevene fortere vil merke endring i sin egen leseferdighet. Ved intensive lesekurs er det viktig at pausene blir utnyttet på en hensiktsmessig måte, hvor elevene får øvd på å bruke det de lærte på lesekurset i andre sammenhenger. En forutsetning for dette er imidlertid at lærerne på lesekurset og kontaktlærerne samarbeider, slik at en kan minne elevene på å ta i bruk den nye kunnskapen også i periodene med pauser.

Å være ny lesekurslærer

Velg variant:

En ny lesekurslærer vil vanligvis oppleve at det er mye å sette seg inn i før oppstart av lesekurset. Det er også mye å huske på underveis. Som ny lesekurslærer vil man derfor bruke mye tid på forberedelser og å lære seg fremgangsmåter til de ulike oppgavene underveis i kurset.

Da er det viktig å huske på at det er lov å være nybegynner og man må gi seg selv tid til å sette seg inn i gjennomføringen. Etter hvert blir læreren tryggere, og kan jobbe mer dynamisk i samspillet med elevene. Nye lesekurslærere opplever ofte at den faste rammen i gjennomføringen kan være med å gi trygghet: helhet – del- helhet.

Erfaring gir mestring! Å gjennomføre lesekurs er en læringsprosess både for elevene og for leselæreren. Dette kan man snakke med elevene om når man starter opp. Som leselærer må man prøve seg frem. Dersom det ikke går som forventet er det en viktig erfaring som man kan ta med seg videre i planleggingen av de neste øktene. Det anbefales at lærerens refleksjonslogg brukes for å reflektere over erfaringer og egen rolle.

Det er en fordel om flere lærere på samme skole gjennomfører lesekurs. Da kan man støtte hverandre og dele erfaringer. Dette er spesielt nyttig når man har lite erfaring, men vil være nyttig senere også. Det er også en fordel å ha ressurspersoner som støtte, enten andre på skolen, eller eventuelt PPT eller andre fagpersoner.